חדשות    

הכדור בידיים שלכם: 21 דברים שאתם יכולים לעשות למען הסביבה וגם יחסכו לכם כסף

מעודכן ל-02/2020

אם חשבתם שלשמור על הסביבה זו טרחה. הכתבה שלפניכם תלמד אתכם שבעזרת פעולות פשוטות תוכלו לסייע לכדור הארץ ועל הדרך גם לחשבון הבנק שלכם. הנה 21 שיטות זמינות ופשוטות לשמור על כדור הארץ שלנו

  1. הפרידו אשפה: זה אולי נשמע מסובך, אך להפריד בין פסולת שניתן למחזר לאשפה שלא ניתן למחזר זה ממש פשוט. תתפלאו כמה דברים אפשר למחזר – בגדים, נייר, זכוכית, מוצרי אלקטרוניקה ופלסטיק. כל פסולת שניתן למחזר ומגיעה לאשפה הרגילה פוגעת בסביבה.
  2. תרמו לזולת: אל תשליכו בגדים ומוצרים ישנים לפח. יש מספיק אנשים שצריכים אותם, דאגו להעביר או לתרום אותם למי שזקוק להם. זכרו, מה שמבחינתכם הוא "זבל", יכול להיות אוצר עבור אחדם אחר.
  3. חסכו בחשמל: הקפידו לכבות אורות שדולקים ללא סיבה והימנעו מלהשאיר את הטלוויזיה דולקת כשאיש לא צופה בה. הבזבוזים הקטנים האלה מצטברים לאט לאט, ואם תצליחו לחסוך בהם, בסוף השנה תגלו שהוצאתם כמה מאות או אפילו אלפים פחות מאשר בשנה שעברה וגם תרמתם עוד קצת לכדור הארץ. אז אם הסלולארי או המחשב הנייד טעונים במלואם, אין סיבה שתשאירו אותם מחוברים לחשמל.
  4. חסכו במים: אמנם החורף האחרון היה גשום למדי, אבל במדינת ישראל מים הם תמיד מצרך יקר ערך. אם אין לכם עדיין "חסכמים" בברזים, כדאי להתקין. כמו כן, הקפידו להפעיל את מכונת הכביסה והמדיח כאשר הם מלאים ולהעדיף מקלחת על מילוי אמבטיה.
  5. הכינו קומפוסט ביתי: להכנת קומפוסט בבית יתרונות רבים – בהם העובדה שהגינה שלכם תיראה נפלא מתמיד בזכות הדשן הטבעי שתכינו, וגם תוכלו לעזור לסביבה עוד קצת בכך שתזרקו פחות זבל. לקומפוסט תוכלו להשליך קליפות פירות וירקות, פרחים נבולים ועוד מיני פסולת אורגנית, אך כדאי לוותר על שאריות מזון מבושל או בשר נא, כדי להימנע מריחות רעים.
  6. קנו "כחול לבן": נכון, לקנות בחו"ל זה זול יותר וכולנו כמעט מכורים לקניות און ליין, אבל רכישה של מצרכים ומוצרים המיוצרים בארץ תסייע להפחית משמעותית פגיעה אקולוגית כתוצאה משינוע באוויר, בים וביבשה.
  7. העדיפו יבול מקומי: גם קניית תוצרת מקומית של פירות וירקות מפחיתה שינוע של מוצרים על פני יבשות, מונעת פליטת גזי חממה ופחמן דו-חמצני ותומכת בחקלאים המקומיים. זה אולי אומר שפירות מסוימים יהיו קיימים עבורכם רק בעונה ושתצטרכו לוותר על קינואה, אבל ככה תתרמו לסביבה הרבה יותר. וזה גם זול יותר!
  8. חתלו תינוקות בחיתולי בד: להורים שבכם, כדאי להעדיף שימוש בחיתולים רב-פעמיים על חד פעמיים. כל תינוק צורך בין 5,000 ל-6,000 חיתולים בממוצע עד לגמילתו – במשקל כולל של טון! בכל שנה חיתולים מייצרים עשרות אלפי טונות של זבל שגורמים לנזק סביבתי חמור. בנוסף לכך, חיתולים חד-פעמיים הם מההוצאות הכלכליות הכבדות ביותר של הורים לילדים קטנים.
  9. השתמשו בתאורה ידידותית לסביבה: נורות הלהט הן בזבזניות חשמל גדולות ומומלץ להיפטר מהן. נורות ידידותיות לסביבה הן תחליף חסכוני ומאיר לא פחות.
  10. שתו מבקבוק רב פעמי: הימנעו מקניית בקבוקי מים מינרליים. עדיף לקנות בקבוק רב-פעמי שיחזיק לכם לאורך זמן. כך בהשקעה חד פעמית של כמה עשרות שקלים, תוכלו לחסוך כסף ולעזור עוד קצת לסביבה.
  11. הקפידו לטפל ברכב שלכם בזמן: אם תבצעו את כל הטיפולים במועדם, תגרמו לרכב לצרוך פחות דלק ולייצר פחות גזים רעילים – שתי דרכים נהדרות לשמור על הסביבה וגם לחסוך בכסף.
  1. הימנעו משימוש בשקיות פלסטיק: מדי שנה בשנה מגיעות לאשפה מאות מיליארדי שקיות פלסטיק. שקיות אלו אינן מתכלות ורבות מהן מוצאות את דרכן אל הים, מזהמות אותו ואף פוגעות בחיות הים ובדגה. נסו להשתמש בשקיות בד רב-פעמיות או בשקיות חד-פעמיות מתכלות מנייר או מתירס.
  2. השתמשו בסוללות נטענות: סוללות חד-פעמיות מזהמות את מי השתייה שלנו ומשחררות אליהם כימיקלים מסוכנים לבריאות. עברו לסוללות נטענות כדי לצמצם את הפגיעה בסביבה ככל האפשר.
  3. הכינו סמרטוטים בעצמכם: למה לקנות סמרטוטים בסופר, כשבטוח שיש לכם בית שפע של חולצות קרועות וישנות שלא ניתן ללבוש או לתרום? מחזור הבד הוא דרך נהדרת למנוע צריכה בזבזנית שמזיקה לכדור הארץ וגם לחסוך בכסף.
  4. שתלו עצים – ולא רק בט"ו בשבט: אין דבר שתורם לסביבה יותר מנטיעת עץ! כשאתם נוטעים עץ אתם יוצרים אוויר נקי יותר והופכים את הסביבה לירוקה מעט יותר. אם תגדילו לעשות ותשתלו עץ גבוה שיטיל צל על הבית שלכם, אפילו תחסכו בהוצאות המיזוג בקיץ.
  5. החזירו סלים לשליח: מזמינים קניות מהסופר והמוצרים מגיעים בסלים רב-פעמיים? החזירו אותם לשליח במשלוח הבא. כך תחסכו מקום בבית ותקטינו ייצור של שקים רב־פעמיים.
  6. ותרו על קניית ירקות ארוזים: ברשתות השיווק לא מסתפקים בשקיות הפלסטיק ולאחרונה החלו לארוז גם את הירקות והפירות באריזת פלסטיק. זה הזמן לנקוט עמדה צרכנית ללהפסיק לקנות את המוצרים הארוזים האלה.
  7. עוברים לרב-פעמי: השימוש בכלים חד-פעמיים נוח וקל, בעיקר כשמדובר באירועים גדולים או בטיולים, אולם מרבית הכלים הללו מיוצרים מחומרים שאינם מתכלים לעולם. הם מתפוררים לחלקיקי מיקרופלסטיק ונאכלים על ידי יצורים ימיים, שאותם אנחנו צורכים בסופו של דבר בעצמנו. מחקרים מצאו חלקיקים כאלה אפילו במלח בישול ובמי שתייה. אין לכם כוח לשטוף את הכלים? יש חברות שמשכירות כלים רב-פעמיים, כך שבתום האירוע מחזירים להם אותם – ועל הדרך גם חוסכים במים.
  8. אמצו לעצמכם ספל אישי: הביאו לעבודה כוס קפה שאתם אוהבים מהבית ושכנעו גם את הקולגות לעשות כמוכם. צעד קטן כזה יכול לחסוך עשרות אלפי כוסות חד פעמיות שפוגעות אנושות בסביבה.
  9. ותרו על קשים מפלסטיק: שתו ישירות מהכוס או רכשו משקאות במקומות שמקפידים להחזיק קשים מתכלים.
  10. אכלו פחות בשר: גזי החממה שנפלטים ממשקי בעלי החיים המיועדים למאכל גבוהה יותר מאשר שימוש במכוניות. גז המתאן שפולטות הפרות מסוכן יותר מפחמן דו־חמצני. אם אתם לא בעניין של תזונה טבעונית, נסו להפחית את צריכת הבשר שלכם. עברו למזון אורגני, העדיפו מזון מקומי ונסו לצמצם בזבוז של מזון. אם כל אדם יוותר על אכילת בשר למשך שלושה ימים בשבוע, התרומה לכדור הארץ תהיה עצומה. מעבר לתזונה המבוססת בעיקרה על מזון מקומי שמקורו בצומח היא חלק עיקרי ומהותי במאבק במשבר האקלים.

 

אלפי מדענים בנבואה אפוקליפטית: אסון נורא מאיים על כדור הארץ

בפעם הראשונה זה 15 שנה האקלים הוא סכנה לכלכלה העולמית