אחזקת דירה    

הכן ביתך לחורף: כל מה שצריך לעשות לקראת הקור והגשמים

מעודכן ל-12/2019

הסתיו המתמשך השנה החליט סוף סוף לפנות את מקומו לחורף האמיתי אם התמהמהתם עד עכשיו או שלא הייתם בטוחים איך להתכונן לעונה הקרה – הכנו לכם צ'ק ליסט, שלא תיתפסו לא מוכנים

"הקיץ חלף החום הגדול…", כך שרו בגני הילדים כבר לפני למעלה מחודשיים, והמשיכו: "רוחות מנשבות, נודדות ציפורים, הולכים ובאים הימים הקרים". אבל בפועל הקור והגשמים סירבו להגיע.  כעת אחרי המתנה ממושכת הוא סוף סוף כאן, החורף הישראלי. אמנם לא דרמטי כמו אחיו האירופי, אבל בגלל תרגילי ההטעיה שלו, הוא תופס אותנו כרגיל בהפתעה. אז איך תוודאו שאתם מוכנים ומזומנים לקראת הגנרל חורף? הרשימה הבאה תעזור לכם לעשות את זה בצורה מסודרת ולתחזק את ביתכם, ממש כמו שעושים באירופה.

איטום ובידוד

ראשית, ודאו שהכול אטום. עכשיו כשהערבים קרים ואחרי הגשמים הראשונים, אתם אמורים לדעת אם ואיפה יש נזילות וחדירה של רטיבות. הזיזו רהיטים ווילונות ובדקו את הקירות, במיוחד סביב החלונות.

כמו כן, כדאי לעבור ליד החלונות בשעת ערב כשהם סגורים ו`להעביר יד` כדי לבדוק אם יש בריחת חום בגלל חלונות שלא אטומים כראוי.

ועד הבית שלכם אמור לדאוג לבדיקה של איטום הגג לקראת החורף, וכן לבדיקה ותיקון של שיפועים ומרזבים.

אם יש לכם גג רעפים, כדאי לבדוק שכל הרעפים במקומם ואין בהם כאלו ששבורים או רופפים.

חצר, גינה ומערכת המים

אחרי שהסתיימו העבודות על הגג, כדאי להזמין טכנאי דודי שמש כדי שיבדוק שדוד השמש שלכם מוכן לחורף, מעוגן היטב ולא צפוי להתעופף.

עכשיו זהו זמן טוב גם לניקוי אבנית וקולטי שמש ולבדיקת התרמוסטט – אם לא עשיתם את כל אלה לאחרונה. גם אם הגג שלכם תקין ודודי השמש של דיירי הבניין חדשים יחסית ומתוחזקים היטב, עדיין כדאי לנגב את הקולטים בסמרטוט כדי להסיר מהם אבק. האבק פוגע ביעילות של קולטי השמש, מאלץ אתכם להשתמש יותר בדוד החשמלי וכך מבזבז לכם כסף ופוגע בסביבה.

כדאי מאוד להכין לחורף גם את הגינה, החצר והמבואה. לפני כן, כדאי להזמין אינסטלטור לביקורת תקופתית ולפתיחת סתימות בהתהוות. יש להקפיד על כך במיוחד בבית עם מערכת ביוב ישנה, ובטח אם היו כבר הצפות בעבר.

אם יש לכם בחצר או בקרבת הבית עצים גדולים, כדאי להזמין גם מומחה לכריתת עצים. זה לא אומר שחייבים לכרות אותם, אבל כדי להגן עליהם (ועלינו מפניהם) יש להסיר ענפים רופפים ולגדוע עצים חולים או מתים שלא ניתן לשקם.

אם יש לכם עציצים או אדניות במרפסת, זהו זמן טוב לבדוק אם הם ערוכים לגשם מבחינת ניקוז, כמות האדמה, עמידות הצמח ועוד. צמחים עדינים שרגישים לקור כדאי להכניס הביתה למשך החורף.

מערכת החשמל ומכשירים

כדאי להזמין חשמלאי שיבדוק את ארון החשמל, את מפסק הפחת, התקעים והשקעים.

בשיא החורף, כשהשימוש בתנורים חשמליים, מזגנים ומפזרי חום אינטנסיבי במיוחד, הסיכוי לתקלות חשמל עולה.

כל חורף הולכים לעולמם אלפי מכשירי חשמל בישראל, בגלל הפרעות באספקת החשמל שאופייניות לעונה. עבור חלק מהן, יוכל החשמלאי שלכם להציע פתרונות.

בכל הקשור למחשבים, הפתרון הוא אל-פסק (UPS) – הסיכוי שהוא יציל את המחשב שלכם או יאריך את חייו כה גדול, עד שאין ספק לגבי כדאיות ההוצאה (שמתחילה ממאות שקלים בודדות).

חימום הדירה

המזגן שלכם לא מחמם? תקנו או החליפו אותו – שימוש במזגן הוא שיטת החימום היעילה והחסכונית ביותר. אם אין ברשותכם מזגן, פתרון החימום השני הכי חסכוני הוא רדיאטור.

עם איטום טוב גם הוא מתפקד כאמצעי יעיל ביותר. בדקו אותו ותראו שלא נוזל ממנו שמן. אם כן – הפסיקו להשתמש בו מיד.

אם אתם רוצים להתפנק בחורף, תחשבו על התקנת מערכת חימום מים מבוססת גז – היא תספק לכם מים חמים ללא הגבלה, ברגע שתתבקש. למרבה הצער, שוק אספקת הגז בישראל לא תחרותי ומחירי הגז בישראל גבוהים, כך שזה לא יהיה מאוד חסכוני – אבל יהיה נעים.

כמו כן, כדאי להזמין חשמלאי שיבדוק את ארון החשמל, מפסק הפחת, התקעים והשקעים. בשיא החורף, כשהשימוש בתנורים חשמליים, במזגנים ובמפזרי חום אינטנסיבי במיוחד, יש סיכוי גדול בהרבה לתקלות חשמל.

סדרו את הארונות

עשו סדר בארונות הבגדים. זו הזדמנות מצוינת לזהות בעיות של עובש, בגדים טחובים, וכדומה, לגלות אילו בגדים חסרים לכם ולהיזכר בבגדי החורף שקניתם ועוד לא לבשתם.

כמו כן, זהו זמן מצוין לבדוק אם יש בבית מספיק מטריות ומה מצבן ולעבור על ארון התרופות –כדי לבדוק שיש לכם משככי כאבים, מורידי חום, טיפות אזניים וכדומה. אם אתם משתמשים במכשירי אינהלציה/אדים/מדחום דיגיטלי וכדומה – בדקו שהם תקינים ונקיים.

בשורה טובה לקראת החורף: מחירי החשמל צפויים לרדת ב-4% החל מינואר

כך תכינו ביתכם לחורף – הוראות עיריית תל אביב