המיתון כבר כאן: התמ"ג של ארה"ב נפל ב-0.9% ברבעון השני
חדשות    

המיתון כבר כאן: התמ"ג של ארה"ב נפל ב-0.9% ברבעון השני

יו"ר הפד, ג'רום פאואל

מעודכן ל-07/2022

סימן חזק למיתון: התמ"ג של ארה"ב נפל בקצב שנתי של 0.9% ברבעון השני, חודש שני ברציפות של ירידה. כך על פי נתוני משרד המסחר האמריקאי. על פי התחזיות, התמ"ג היה אמור לטפס ב-0.3%.

סימן חזק למיתון: התמ"ג של ארה"ב נפל בקצב שנתי של 0.9% ברבעון השני, חודש שני ברציפות של ירידה. כך על פי נתוני משרד הכלכלה האמריקאי. על פי התחזיות, התמ"ג היה אמור לטפס ב-0.3%.

הירידה ברבעון השני באה לאחר ירידה של 1.6% בתמ"ג ברבעון הראשון. פירוש הדברים הוא שארה"ב מצויה באופן רשמי במיתון, שכן על פי ההגדרה המקובלת שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית פירושם מיתון.

הגורמים שלחצו על התמ"ג מטה ידועים ומשפיעים על הכלכלה האמריקאית והגלובלית כבר תקופה, ובהם אינפלציה גואה, העלאות ריבית ושיבושים בשרשרות האספקה.

רק אתמול (27 ביולי) העלה הפד את הריבית בארה"ב ב-0.75%, זו הפעם הרביעית ברציפות במאמץ לרסן את האינפלציה שהגיעה על פי מדד המחירים לצרכן לחודש יוני לקצב שנתי של 9.1%, שיא של ארבעים שנה.

אלא שהעלאות ריבית הן חרב פיפיות, בעיקר אם הן חדות ומהירות מדי. במצב כזה הריבית הגבוהה עלולה לחנוק את הצמיחה במשק. עם זאת, כאשר משק נמצא באמת במיתון גם ההשקעות נעצרות ואז מגיעה אבטלה ומהבחינה הזאת שוק העבודה האמריקאי הדוק.

זאת גם דעתם של יו"ר הפד ג'רום פאואל ושל שרת האוצר, לשעבר יו"רית הפד גנט ילן. כשנשאל על כך פאואל במסיבת העיתונאים שלאחר פרסום החלטת הריבית אמר כי הוא מכיר בכך שכלכלת ארה"ב נחלשת, אך לא סבור היא במיתון בגלל שוק העבודה החזק שלא עולה בקנה אחד עם הגדרה של מיתון.