המלצה: להתיר ייבוא מוצרים על סמך הצהרת יבואן, בכפוף להקמת מערך אכיפה
חדשות    

המלצה: להתיר ייבוא מוצרים על סמך הצהרת יבואן, בכפוף להקמת מערך אכיפה

FREEPIK
מעודכן ל-06/2021

ממצאי בדיקת רשות התחרות: הקלה באכיפת התקנים הרשמיים תוזיל את מחירי המוצרים לצרכן ותגדיל את מגוון המוצרים המיובאים לישראל

רשות התחרות ממליצה לאפשר יבוא של מרבית המוצרים לארץ, על סמך הצהרת יבואן לפיה המוצרים עומדים בדרישות התקן הישראלי, ובקביל להקים מערך אכיפה, על מנת לוודא שיבואנים לא מנצלים הקלות אלה לרעה.

לאחר שפרסמה לשימוע ציבורי את ממצאי הבדיקה שערכה בנוגע לאופן שבו נאכפים התקנים הרשמיים בישראל וכן ההשפעה של אופן בדיקה זה על התחרות ועל יוקר המחייה, פרסמה רשות התחרות ב-30 במאי 2021 מסמך סופי בנושא.

כזכור, בדיקת הרשות העלתה כי משטר אכיפת התקנים בישראל אמנם נועד להגן על בריאות הציבור ובטיחותו, לשמור על איכות הסביבה ולספק מידע לצרכן, אך במקביל הוא משית עלויות גבוהות על היבואנים. עלויות אלו נחלקות לעלויות ישירות שמשלמים היבואנים למעבדות הבדיקה עבור הבדיקות, ועלויות עקיפות שמשלמים היבואנים אגב משטר אכיפת התקנים – כדוגמת אחסון, אחזקת מלאי והימנעות מהזדמנויות עסקיות עקב חוסר וודאות.

עלויות אלו מעלות את חסמי הכניסה וההתרחבות בפני יבואנים וכתוצאה מכך פוגעות בתחרות ובצרכן הישראלי. לכן, המליצה רשות התחרות לשנות את אופן אכיפת התקנים הרשמיים מאכיפה מקדימה לאכיפה בדיעבד, באמצעות מתן אפשרות ליבואנים לייבא מוצרים על סמך הצהרת יבואן שהמוצרים עומדים בתקן, זאת לצד יצירת מערך אכיפה מחמיר ומהיר כך שתובטח הקלה על הנטל הרגולטורי מחד והמשך שמירה בטיחות ובריאות הציבור מאידך.

הקלה באופן אכיפת התקנים הרשמיים צפויה להוביל להוזלת מחירי המוצרים לצרכן, להגברת התחרות ולהעלאת מגוון המוצרים המיובאים לארץ.

הממונה על התחרות: יש לקנוס את יבואנית מקיטה ב-7 מיליון שקל