המפקח על הבנקים: מתחילים לראות האטה באשראי לדיור, עלייה במשכנתאות במסלול פריים
חדשות    

המפקח על הבנקים: מתחילים לראות האטה באשראי לדיור, עלייה במשכנתאות במסלול פריים

יאיר אבידן, המפקח על הבנקים
מעודכן ל-11/2022

במחצית הראשונה של 2022 הואצה מגמת הצמיחה באשראי שהחלה בשנת 2021, כך שבמהלך המחצית הראשונה גדל תיק האשראי של המערכת הבנקאית ב-15.5%. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הועמד אשראי לדיור בהיקף של 96.4 מיליארד שקל ומספר העסקאות עד חודש אוגוסט עמד על כ-90 אלף, גידול של 17.3% ו-6.5%, בהתאמה.

כך עולה מדוח שפרסם המפקח על הבנקים בבנק ישראל על ביצועי המערכת הבנקאית במחצית הראשונה של 2022.

לדברי המפקח, יאיר אבידן, תוצאות הבנקים כפי שמשתקפות בדוחות הכספיים מציגות תמונת מצב חיובית – תשואות להון גבוהות, שיפור ביחסי היעילות, יחסי הון ונזילות נאותים, צמיחה בפעילות ואיכות אשראי טובה. עליית הריבית והאינפלציה מטיבה עם הבנקים בטווח הקצר, נוכח עלייה בהכנסות הריבית, מה שהשפיע בין היתר על התשואה להון שרשמה מערכת הבנקאות בתום המחצית הראשונה לשנת 2022 ועמדה על 15.8%.

עם זאת, במבט צופה פני עתיד, ישנה אי-ודאות לגבי המשך ההתפתחויות הכלכליות, שעלולות להשפיע לרעה בהמשך גם על רווחיות מערכת הבנקאות בשל חשש לפגיעה באיכות האשראי נוכח פגיעה ביכולת הלווים להמשיך ולעמוד בהחזרי הלוואותיהם. על רקע האמור, מדגישים בפיקוח על הבנקים כי כלל הבנקים במערכת שומרים על יחסי הון גבוהים מדרישות ההון המזעריות שקבע הפיקוח על הבנקים.

באשר לאשראי לדיור, מציין המפקח כי למרות הגידול הכללי מתחילת השנה, קצב הגידול של הביצועים החודשיים האט במהלך הרבעון השני ונמצא בירידה עקבית מחודש מאי, אז עמדו הביצועים על כ-12 מיליארד שקל, עד רמה של 7.7 מיליארד שקל בספטמבר. הירידה בביצועים החודשיים לוותה בירידה חדה יותר במספר ההלוואות החדשות, בעיקר החל מהרבעון השני של 2022.

לדברי המפקח, ייתכן שהעצירה בקצב הגידול באשראי מתחילת הרבעון השני נובעת מהאטה בשוק הנדל"ן למגורים כפי שעולה מסקירה של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, אשר הצביעה על ירידה של 28% בעסקאות שבוצעו ביולי 2022 לעומת יולי 2021. להערכת הפיקוח על הבנקים, האטה זו בשוק הנדל"ן צפויה להמשיך לבוא לידי ביטוי במגמת ירידה בביצועי האשראי למגורים בחודשים הקרובים.

עלייה במשכנתאות במסלול פריים

עוד אומר המפקח כי נוכח העלייה המשמעותית בריבית הקבועה הלא-צמודה, נרשמה ירידה במשקל מסלול זה מתוך ההלוואות החדשות לדיור. משקל מסלול הפריים מתוך הביצועים החדשים הוסיף לעלות והגיע בחודש ספטמבר ל-39%, על אף התחזיות להמשך מגמת העלייה בריבית בנק ישראל בשנה הקרובה. כמו כן, נרשמה עלייה במשקל המשכנתאות במסלול הצמוד בריבית קבועה מ-9.1% בסוף שנת 2021 ל-12.2% בחודש ספטמבר.

מגמה זו של שינוי תמהיל ההלוואות למסלול בעל ריבית ראשונית נמוכה (במסלולי פריים וקבועה צמודה, ביחס לריבית הקבועה הלא צמודה), נובעת ככל הנראה בחלקה, מרצון של הלווים להקטין את ההחזר החודשי הראשוני, שכן הוא מהווה את אחד ממדדי הסיכון העיקריים שנלקחים בחשבון בעת העמדת המשכנתא הן מצד הלקוחות והן מצד התאגידים הבנקאיים (בעת חישוב יחס ההחזר מההכנסה). יחד עם זאת, מסלול בריביות אלו (ריבית משתנה ו/או צמודה) עלול להצביע על כך שהלווים לא מפנימים את מלוא משמעות הסיכון הגלום בעליות ריביות ועלייה בסביבת האינפלציה, שכן, שינויים ברכיבים אלו עלולים להשפיע על גובה ההחזר החודשי. יש לציין כי על אף העלייה במשקל מסלול הפריים מסך הביצועים, שיעור מסלול זה הינו עדיין נמוך משמעותית מהשיעור המקסימאלי המותר במסלול פריים.