חדשות    

הנפט עולה בגלל הסכסוך בלוב – האם הנפט בדרך להמשך המגמה החיובית?

קרדיט: pixabay

הסכסוך בלוב מאיים לשבש את אספקת הנפט העולמית והחששות מירידה בהיצע, גורמות כמובן לעלייה במחיר הנפט.

כמו כן, הסכסוך מגביר את הסיכויים שארה"ב תחדש את הפטור לכמה מהמדינות לרכוש נפט מאיראן.

בחודשים האחרונים תיקן מחיר הנפט את הירידות של השנתיים האחרונות ועלה לכיוון ה-70 דולר. עכשיו הוא כבר מעל 70 בזכות הבעיות בלוב. ההתאוששות בחודשים האחרונים נובעת מקיצוץ המכסות על ידי קרטל המדינות המייצאות נפט אופ"ק וקואליציית מדינות בהנהגת רוסיה.

החוזים העתידיים על נפט מסוג ברנט, המשמש כמדד ייחוס עולמי, עלו מעבר ל-71 דולר לחבית. הנפט האמריקאי הגולמי WTI הגיע ל-64.4 דולר לחבית.

"לוב שוב בסיכון", אמר פקיד אמריקאי, שתפקידו לעקוב אחר התקדמות הסנקציות נגד איראן בראיון לוול-סטריט ג'ורנל.  "איננו יכולים להרשות לעצמנו תאונה ובעיה בשוק הנפט".

לוב, על פי וול-סטריט ג'ורנל,  שילשה את תפוקת הנפט שלה ל-1.3 מיליון חביות ביום ב-12 החודשים האחרונים, ולשם כך פתחה לאחרונה את שדה הנפט הגדול ביותר שלה, שרארה.

ועל איזה סכסוך מדובר? ניסיון להפיכת השלטון – הלחימה בלוב מתקרבת לעיר הבירה, ובמקביל גדלים הסיכויים לשיבושים באספקת הנפט של המדינה החברה באופ"ק. מנהיג המיליציה – חליפה הפטאר מעביר את כוחותיו מערבית לטריפולי, העיר המשמשת כבסיס של הממשלה הנתמכת בידי האו"ם והזוכה להכרה בינלאומית.

בחודשים האחרונים עלתה תפוקת הנפט הודות להפסקת אש שבירה, אך הקרבות האחרונים מוכיחים שזרימה אמינה ובטוחה של נפט גולמי לא תתחדש ללא פתרון פוליטי לסכסוך שנמשך זה שמונה שנים.

שדות הנפט ומסופי היצוא הגדולים רחוקים אמנם מאזורי הקרבות, אך הסיכון קיים – ההיסטוריה הוכיחה שלחימה בלוב עלולה לחולל תנודות דרמטיות בתפוקת הנפט, ולהשפיע מאוד על תפוקת הנפט במדינה שהיא אחת מספקיות הנט הגדולות בעולם.

איך משקיעים בנפט?