חדשות    

הסוף למגדלים על הים: גם תוכניות מאושרות לא יקודמו

pixabay

רשויות התכנון לא מאשרות הקמת מגדלים על חוף חיפה, מדובר בחברת חוף הכרמל, ששניים ממגדלי התוכנית כבר הוקמו. זו קרקע היסטורית של החברה, והתוכנית שחלה עליה מאפשרת בניית שישה מגדלים, בעוד בניית שניים מהם הושלמה עוד בשנות ה-90. בעקבות מאבק משפטי וציבורי על בניית קרקעות על החוף הוצעו לחברת חוף הכרמל קרקעות חלופיות. הסוגיה עדיין נמצאץ בבית המשפט.

תיקונים שבוצעו להגנה על החופים – כמו תוכנית מתאר ארצית (תמ”א) 13 מ-1983, וחוק החופים בשנת 2004 – נכנסו לתוקף לאחר אישור כמה תוכניות בנייה,בלי שהוסדר מעמדן על רקע מאבקים ציבוריים.

מתברר כי בשנות השמונים לפני כניסת התקנות לתוקף היו אמורות הוועדות לדון בתוכניות לבניית בניינים ב-100 מטר שמקו הים. במינהל התכנון מצאו לאחרונה כי מרבית הוועדות לא עשו את הנדרש מהן, ועל כן שיגרו מכתב לוועדות המקומיות, על פיו הוצאת היתרי בנייה בסמיכות לחופים – אסורה. במקרה שיזמים מבקשים מהוועדה המקומית היתר בנייה בסמיכות לחופים,הוועדה תסרב ותבצע התאמות בתוכנית לתקנות. אם לא יינתן אישור המועצה, הוועדה לא תוכל להנפיק את היתר הבנייה ליזם.

"הסביבה החופית היא משאב ציבורי ערכי אשר זוכה להגנה מיוחדת בשל היותו בעל חשיבות ברמה הארצית", כתבה באפריל 2019 מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, במכתב לוועדות המקומיות לתכנון לובנייה בתחום חופי הים. "תמ"א 13 לחופים אושרה על ידי הממשלה ביולי 1983. בתמ"א נקבע כי היא גוברת על כל תוכנית שקדמה לה והיא תבוצע בין השאר גם על ידי התאמתן של תוכניות מתאר מחוזיות ומקומיות, ושל תוכניות מפורטות להוראות תוכנית זו, תוך חמש שנים מיום תחילתה של תוכנית זו".

"בפועל נראה כי מרבית התוכניות הסותרות את התמ"א, לא הובאו לדיון יזום בפני מוסדות התכנון, לצורך התאמתן ומשכך ככל שמתבקש היתר מכוחן של אותן תוכניות לא ניתן לתת אותו אלא בכפוף להתאמת התוכניות לתמ"א 13". הוסיפה זילבר. "לפיכך בכל מקרה בו מתבקש מידע להיתרים בתחום הסביבה החופית על מהנדס הוועדה המקומית לבדוק תחילה האם היתר הבנייה המתבקש הוא מכל תוכנית שאושרה לפני אוגוסט 1983 וככל שהיא מנוגדת לתמ"א 13 יש למסור במסגרת המידע כי תנאי להיתר הוא אישורה של המועצה הארצית לפי תמ"א 13. ככל שלא יינתן האישור רשות הרישוי לא תהיה רשאית להוציא את ההיתר המבוקש".

התוכניות שבהן מדובר הן ןגדלי חוף הכרמל בחיפה, תוכנית למלונאות סמוך לחוף השרון בהרצליה, תוכנית מלונאות בקריית ים, ותוכנית למלונאות סמוך לחוף הריביירה בבת ים.. עם זאת, בית המשפט קבע כי במקרים שבהם הרשות המקומית לא עמדה במסגרת הזמן שהוקצבה לה להתאמת התוכנית  אין בכך לבטל את התוכנית, אבל יש חובה לוודא כי היתר הבנייה לא יסתור את תמ"א 13, אלא שמעט מאו ד חברות מיישמות את הפסיקה.

כמה מס שבח תשלמו על חריגות בנייה? הרבה