חדשות    משפט    

הסתלקות מירושה: כל מה שצריך לדעת

תמונה:PIXABAY
מעודכן ל-09/2019

ישנם מקרים שבהם יורשים מעדיפים לוותר על חלקם בעיזבון – איך מתנהל התהליך, באילו נסיבות הוא מומלץ, והאם היורש שהסתלק יכול להעביר את חלקו לכל אדם? כל התשובות ועוד בכתבה שלפניכם

על פי רוב, כאשר אנשים מגלים כי הם זכאים לירושה, הם מקבלים אותה בברכה – משום שעם כל הצער הכרוך במותו של המוריש, שבדרך כלל הוא אדם קרוב או בן משפחה, הכסף שהותיר מאפשר ליורשים לשלם חובות, לרכוש דירה או להשתמש בו למטרה מועילה אחרת. אולם במקרים מסוימים היורשים מחליטים כי הצעד הנכון עבורם הוא להסתלק מהירושה, ובפועל זכויותיהם בעיזבון מועברות לקרוב משפחה אחר.

מה אומר החוק?

המסגרת החוקית לויתור על ירושה היא סעיף 6 לחוק הירושה. לפי חוק הירושה, כאשר אדם הולך לעולמו עזבונו יחולק ליורשים בהתאם לצוואה שהשאיר או על פי הוראות החוק. במסגרת הצוואה יכול המוריש לקבוע מיהם האנשים שיירשו את רכושו ואיזה חלק יקבלו, לרבות אנשים שאינם בני משפחתו. נקודת המוצא של המחוקק היא שלא ניתן לכפות על יורש את קבלת הירושה, אם הוא אינו מעוניין בכך.

איך מתבצע ההליך?

היורש המעוניין בויתור על ירושה עושה זאת באמצעות תצהיר החתום בידי עורך דין, אשר יועבר לרשם לענייני ירושה או לבית המשפט. מדובר במסמך שבו הוא מצהיר על כוונתו להסתלק מהירושה ומציין למי הוא מעוניין להעביר את חלקו בירושה. יש לציין כי ההצהרה בדבר ויתור על ירושה חייבת להיות סופית ומוחלטת ולא ניתן להתנות אותה בתנאי כלשהו. עם מתן ההצהרה בדבר ויתור על ירושה לרשם לענייני ירושה או לבית המשפט, היורש לא ייכלל במעגל היורשים, ובכך למעשה הוא מוותר על זכותו באופן מוחלט וסופי לקבלת חלקו בירושה.

מהי מסגרת הזמן שבה ניתן להסתלק מעיזבון?

התקופה האפשרית לוויתור על ירושה מתחילה במועד פטירתו של המוריש ומסתיימת בתאריך חלוקת העיזבון. לאחר חלוקת העיזבון לא תינתן ליורש אפשרות לויתור על חלקו בעיזבון.

באילו אופנים אפשר להסתלק מהירושה?

קיימות שתי דרכים להסתלק מירושה. הדרך הראשונה היא הסתלקות כללית, שמשמעה ויתור על הירושה שלא לטובת אדם אחר, אלא העברת חלקו של היורש שהסתלק לשאר יורשי המנוח על פי דין, כפי שנקבע חלקם בחוק.

הדרך השנייה היא הסתלקות ספציפית, כלומר לוותר על חלק הירושה ולהעביר את הזכויות לאדם ספציפי. לא ניתן להעביר בדרך זו את הזכויות בירושה לכל אדם, אלא אך ורק לבן הזוג של המוריש, לאחיו או לילדיו.

מדוע ירצה יורש להסתלק מהעיזבון?

אמנם לא קל לדמיין מצב שבו אדם יבחר שלא לרשת סכום כסף או רכוש, אולם ישנם מצבים מסוימים שבהם דווקא מומלץ להסתלק מהירושה.

לאחר ההסתלקות לא ניתן לראות ביורשים שהסתלקו יורשים לשעבר, אלא הם נחשבים כמי שמעולם לא קיבלו את הירושה, הדבר מהווה יתרון בשני מצבים עיקריים.

הראשון, כאשר הגדרה כ"יורש" עלולה לגרום לו נזק, למשל אם צבר חובות ויש לו נושים, כאשר יקבל את הירושה נושיו ירצו לפרוע את חובו מהנכסים שקיבל.

היתרון השני הוא כאשר מעוניינים להעביר נכסים, כגון נכסי נדל"ן, שהעברתם כרוכה בתשלום מס שבח. הסתלקות מהירושה יכולה להביא לפטור מתשלום המס מאחר שההעברה תיחשב חלק מהליך ההורשה.

מקרה נפוץ אחר הוא כאשר אחד ההורים הולך לעולמו ומוריש את עזבונו לבן זוגו ולילדים. פעמים רבות הילדים מוותרים על חלקם לטובת ההורה שנותר בחיים, מתוך הבנה שהוא זקוק כעת לכסף וציפייה לקבל את הירושה לאחר פטירתו.

האם ניתן להתחרט לאחר מעשה?

יורש אינו רשאי לחזור בו מהסתלקותו לאחר שהומצאה לבית המשפט או לרשם לענייני ירושה הודעת ההסתלקות. למעשה לאחר המצאה זו היורש איננו נחשב ליורש כלל והוא חדל להיות בעל מעמד לעניין אותו עיזבון.

עם זאת, ישנם מקרים שבהם ההסתלקות מהעיזבון נעשתה תוך הטעיה או הצגת מצג שווא, ועל כן ניתן לבקש את החזרה מההסתלקות.

כמו כן, מרגע שיורש הסתלק מהעיזבון, נושיו אינם יכולים לנסות ולעקל את חלקו בעיזבון. אולם במידה שהנושים יצליחו להוכיח כי מטרת ההסתלקות הייתה להתחמק מתשלום חובותיו, ייתכן שבית המשפט יורה על ביטול ההסתלקות.

מס ירושה – כל מה שצריך לדעת

מאומצים, חצאי אחים, אחים חורגים – מי מקבל את הירושה