חדשות    

העולם כבועה: שיא של כל הזמנים בחוב העולמי – זינק ל-250 טריליון דולר ברבעון הראשון של 2019

מעודכן ל-11/2019

הריביות הנמוכות מאפשרות לתאגידים ומדינות ברחבי העולם ללוות כסף בקלות, מה שמקפיץ את היקף החובות העולמי החוב, הגדול פי שלושה ויותר מהתוצר העולמי, צפוי להמשיך לתפוח עוד סוף השנה • האחראיות העיקריות – ארה"ב וסין

שיא חדש בגובה החוב העולמי, שעמד במחצית הראשונה של השנה על יותר מ-250 טריליון דולר – זאת בעקבות עלייה במספר ההלוואות שניטלו בארצות הברית ובסין, כך עולה מדוח מחקר חדש של המכון הבינלאומי לפיננסיים (IIF).

מהדוח עולה כי החוב הגלובלי עלה ב-7.5 טריליון דולר בששת החודשים הראשונים של 2019 והסכום הכולל שלו עומד על 250.9 טריליון דולר בסוף התקופה הנוכחית. מחברי הדוח אמנם מציינים כי חל מיתון בעליית החוב, אך הוא ימשיך לעלות ועד סוף השנה הוא צפוי להגיע ל־255 טריליון דולר. מדובר בזינוק של יותר מפי 2.5 בתוך שני עשורים. נכון להיום שיעור החוב העולמי גבוה יותר מפי 3 מסך התמ"ג העולמי.

"סין וארצות הברית אחראיות ליותר מ-60% מהעלייה בהיקף החוב. באופן דומה, החוב של המדינות המתפתחות גם הוא מייצג שיא חדש של 71.4 טריליון דולר (220% מהתמ"ג שלהן). לנוכח מספר סימנים, אנו יכולים להעריך כי החוב העולמי יעלה על 255 טריליון דולר בסוף השנה הנוכחית'", ציינו מחברי הדוח.

להערכתם של כלכלנים, הגידול בחוב העולמי עלול להיות נקודת השבירה הבאה של כלכלת העולם. הריביות הנמוכות מביאות לכך שתאגידים ומדינות יכולים ללוות כסף בקלות יוצאת דופן, מה שמנפח את בועת החוב.

קרן המטבע הגבירה את אזהרותיה מפני הרמה הגבוהה של החוב הקונצרני, מגמה שהתעצמה בעקבות הריביות הנמוכות של הבנקים המרכזיים. קרן המטבע מזהירה כי כמעט 40%, או יותר נכון 19 טריליון דולר, מהחוב התאגידי בכלכלות מובילות כארצות הברית, סין, יפן, גרמניה, בריטניה, צרפת, איטליה וספרד, נמצא בסכנת חדלת פירעון במידה ותתרחש הרעה נוספת במצב הכלכלי העולמי.

עם זאת, הבנקים המרכזיים לא מביעים דאגה מהצמיחה ברמת החובות. אתמול אמר יו"ר הפד ג'רום פאואל בעדות בפני וועדת התקציב בבית הנבחרים כי ״אם אתה מסתכל על הכלכלה אין דבר שבדרך להתפרץ״. במילים אחרות, לדברי וזוהי תמונה בת-קיימא.

אולם עורכי המחקר סבורים אחרת. בדוח נטען כי החוב הממשלתי הגלובלי יעלה על 70 טריליון דולר ב-2019, עלייה מ-65.7 טריליון דולר ב-2018. העלייה בחוב הממשלתי מונעת על ידי הזינוק בחוב הפדרלי של ארצות הברית.

ה-IIF מציין את העמקתם של שווקי אגרות החוב הגלובליים כאחת הסיבות לעלייה בסכום החוב. היקף שווקים אלו עלה מ-87 טריליון ב-2009 ליותר מ-115 טריליון דולר באמצע 2019. הצמיחה נרשמה בעיקר בשוק האג"ח הממשלתי שתופס כעת 47% משוק האג"ח הגלובלי, זאת בהשוואה לחלק שלו ב-2009 שעמד על 40%.

ישראל צפויה להצטרף למדד האג"ח הממשלתי העולמי

חדשות טובות לחוסכים: תשואה של 10.2% לקופות הגמל מתחילת השנה