שוק ההון    

העלייה ב-s&p בעיקר בגלל עיוותי שוק?

קרדיט: shutterstock

איך זה שלמרות הקורונה, הנסיגה של בריטניה והאטה באירופה השווקים עדיין צומחים? כרגיל כוחות לא רציונליים שולטים בשווקים. מדובר ב-11 שנים של עליות מהותיות וזינוק של טריליון דולר תוך שבועיים בלבד בשווין של המניות, כאשר מדד S&P 500 קובע שיא חדש מדי יומיים וחצי. עליות כאלו למרות מצבים גיאופוליטיים  מסוכנים מאותתות על סכנה ומניפולציה בשוק.

ניקח לדוגמה את טסלה, ששברה שיאים השנה. אומנם היא התרחבה והשיגה פיתוחים חדשים אך לא כאלו המצדיקים את הזינוק בשווייה. אומנם לא צפויה פה חזרה על מקרה ווי וורק שמנייתה קרסה עם הנפקתה, אבל בהחלט מדובר במחירים הרומזים על בועה, ולא רק טסלה, המדד כולו. למה?

אחד ההסברים הוא  החברות השלטות במדד: מדובר בחברות הטכנולוגיה אפל, מיקרוסופט, אמזון, אלפבית – החברה האם של גוגל. המשקיעים ברובם חושבים שאלו חזקות מכדי ליפול והן אחראיות לעלייה של כ-20% במדדים המובילים רק בשנה זו. אלא שאם ניקח לדוגמה את פייסבוק, שההצהרה על המטבע שלה ליברה הביאה לזינוק במנייתה, נראה שלא קרה כלום מאז .מאז נשכח המטבע והתגברו הדיבורים על רגולציה על כל החברות הגדולות, ובכל זאת אלו ממשיכות לעלות וייתכן מאוד שזה לא יהיה כך לאורך זמן.

הסבר אחר הוא השיטה הבנקאית בארצות הברית, משמע המניפולציה בכסף ולא מצב המשק הוא שמוביל לעליות. הריבית הנמוכה ותזרים הבנקים לנזילות הם מה שמחזיק את המשק. הבנק המרכזי מזרים נזילות בהיקף של מיליארדי דולרים לשווקים הפיננסיים כדי לשמור את שוק ההלוואות לטווח קצר תחת שליטה. החשש הוא מרכישת אג"ח ממשלתיות בשווי מיליארדי דולרים כדי לתמוך בריפו – הלוואות בין בנקים תמורת ביטחונות, והחשש הוא שאין לזה הצדקה. לא כולם תמימי דעים ויש מי שאומר שביצועי החברות מצדיקים את המימון שאינו היסטרי, להבדיל מבעבר.

ההסבר האחרון והטוב לדעתי הוא שהמניות כבר לא מתפקדות כציונים על ביצועי החברות, אלא הן תעשייה בפני עצמן. כך עם הריביות הנמוכות בחסכונות אנחנו מפקידים באופן אוטומטי בתעשייה הפסיבית, קרנות מחקות, קרנות סל ועד. יש מי שרואה בכך עידוד של בועה. קל יותר היום להיכנס לקרנות שונות, והמחירים נמוכים. באוגוסט 2019, בפעם הראשונה בהיסטוריה, היקף הנכסים בקרנות הון אמריקאיות המנוהלות בפסיביות עקף את הנכסים בקרנות מתחרות המנוהלות באופן פעיל.  היבט זה מנוגד לתפיסה של כמעט כל גורו השקעות אי פעם. אך גם לתפיסה זו מגבלות, משום שהחלק של הקרנות הפסיביות מהעלייה בשווקים הוא שולי.
והדבר העצוב בכל הסיפור הזה שאיש לא יודע אם הראלי יימשך, בגלל השיפורים הטכנולוגיים,הצמיחה, התזרים הגבוה יותר של כסף ומוצרים שמצליחים להיות חזקים גם כאשר קורים אסונות, או שאנחנו לפני קריסה.

 

אלו החברות הישראליות שנפגעו מהקורונה

חברה ישראלית מהמובילות בעולם בשירות לקוחות רובוטי

עד כמה הישראלים חשופים לשוק הסיני