קריירה    

העתיד בהייטק – כמה מרוויח מתכנת בתחילת הדרך?

צילום: Deposit Photos
מעודכן ל-08/2021

גם בתקופת משבר הקורונה – האקסיומה ש"כדאי לעבוד בהייטק" נשארה נכונה, ואולי אפילו יותר מתמיד: התנאים, ההטבות, האופציות וכמובן השכר הנאה – הכתבה שלפניכם תסייע לכם להחליט עד כמה זה משתלם, ובאיזה תחום כדאי להתמקד כדי להרוויח יותר

אם פעם התגלמות הפנטזיה של כל אם עברייה הייתה בן רופא ובת עורכת דין – או להפך, היום כל אמא מקדימה לרשום את הילד לחוג תכנות כבר בגיל חמש, מתוך מחשבה שההשקעה תשתלם בהמשך ותבטיח את עתידו הכלכלי.

בעשורים האחרונים, מאז שהמחשבים הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו, הולך וגדל הביקוש למתכנתים – אנשי המקצוע העוסקים בפיתוח ותחזוקה של תוכנות למחשב. ביקוש זה הוביל לתנאי ההעסקה המעולים מהם נהנים המתכנתים כיום – מגוון עבודות מרתקות בשלל תחומים, משכורות מכובדות ביותר, הטבות ועוד ועוד.

ואכן, השכר בהייטק, כידוע, נחשב לגבוה יחסית. הסכומים שאותם מרוויחים מתכנתים הולכים ועולים בדרך כלל עם הוותק, ואיתם גם ההטבות הסוציאליות, אופציות, ותנאים נוספים המאפיינים את העבודה בהייטק. אך האם אכן מדובר בתחום רווחי כל כך, שבו כל אחד מקבל משכורות עתק ותנאים מפליגים? ומאיזה פרמטרים מושפע השכר?

שכרם של מתכנתים מושפע משלל גורמים – מידת הוותק שלהם בתחום, היקף המשרה, תחום ההתמחות, החברה המעסיקה ועוד. אם אתם שוקלים לרכוש השכלה בתחום אך מעוניינים להבין תחילה מהו השכר הצפוי לכם עם סיום הלימודים וההשתלבות בעבודה, או אם אתם כבר נמצאים בעיצומם של הלימודים – או אף כבר עובדים כמתכנתים – ומעוניינים לדעת מהו השכר הממוצע של חבריכם למקצוע, אילו גורמים משפיעים עליו ומתי הוא יעלה – בכתבה זו תוכלו למצוא מידע על נתוני השכר של המתכנתים.

אז כמה מרוויח מתכנת מתחיל (בממוצע) בחלוקה לפי סוגי ההתמחות?

תחילה, ראוי לציין, כי עקב השתנותו המהירה של שוק התכנות, הדרישה למתכנתים בעלי התמחויות שונות נמצאת בשינוי מתמיד – כך למשל, חלה ירידה בביקוש למתכנתים בשפת התכנות השלטת עד לאחרונה – C++. שכר מהנדסי תוכנה המתמחים בשפה זו נמצא בירידה, ובמקביל עלתה הדרישה למומחים בשפת פייתון המשמשת לרוב הפיתוחים המתקדמים בתחום הבינה המלאכותית.

שימו לב: הנתונים המופיעים להלן יכולים להשתנות ולהתעדכן מעת לעת.

בטבלה שלהלן מצוינים כמה מתחומי ההתמחות הפופולאריים, אף כי קיימות עוד סוגי התמחויות רבות שלא נכנסו לרשימה זו.

התפקיד השכר (ללא ניסיון)
מתכנת Realtime 8,848 שקל
מתכנת Java 12,064 שקל
מתכנת react 11,718 שקל
איש/אשת big data 15,115 שקל
מתכנת.NET 10,486 שקל
מתכנת python 12,140 שקל

 

שימו לב, אמנם כדיי להיות מתכנת לא נדרשת הסמכה רשמית כלשהי, אך רוב המתכנתים האיכותיים הם הנדסאים, בעלי תואר במדעי המחשב או בוגרי קורס באחת המכללות בתחום. בישראל ישנם גם מתכנתים רבים בוגרי קורס תכנות בצה"ל.

נתוני השכר בהתאם לוותק

הוותק והניסיון בתחום הם גורמים בעלי השפעה מכרעת על גובה השכר. הנתונים להלן מציגים את השפעת הוותק על השכר, ללא תלות בתחום ההתמחות, מקום העבודה, מגדר וגורמים רלוונטיים אחרים.

מתכנת בעל ניסיון של עד שנתיים בתחום צפוי להרוויח כ-20,000-10,000 שקל בממוצע בחודש, ואילו מתכנת עם ניסיון של בין 3 שנים ל-5 שנים, ישתכר כ-25,000-15,000 שקל לחודש בממוצע. שכרו של מתכנת בעל שש שנות וותק ויותר צפוי להגיע לכ- 20,000-32,000 שקל בממוצע..

כלומר, ניתן לראות בבירור כי שכרו של המתכנת עולה במידה ניכרת ככל שגדל ניסיונו בתחום.

 

איך משפיע תחום ההתמחות?

מעבר לוותק, תחום ההתמחות משפיע אף הוא במידה ניכרת על השכר הממוצע. חשוב לזכור כי התנודתיות הרבה בשוק גורמת לשינויים תכופים בביקוש (ובשכר הממוצע) למתכנתים בהתמחויות שונות.

כך למשל, המשכורת החודשית של מתכנת/ת React ללא ניסיון היא כ-11,500 שקל בממוצע, אך לאחר ניסיון של כשנתיים-ארבע שנים – המשכורת תעלה ל- 15,200 שקל לחודש בממוצע, וכשהוותק עולה ל-5 שנים עד 8 שנים – השכר מזנק ל-25,200 שקל לחודש בממוצע.

מתכנת JAVA מתחיל ירוויח כ-12,000 שקל לחודש בממוצע, ולאחר כשנתיים-ארבע שנים יעלה שכרו ל-17,750 שקל בממוצע לחודש. ניסיון של 8-5 שנים יזכה אותו במשכורת של 22,800 שקל בממוצע לחודש, ואיש JAVA  עם תשע שנות ניסיון ומעלה צפוי להשתכר 25,100 שקל לחודש בממוצע.

דוגמה נוספת: מתכנת/ת Python שזה עתה נכנס לשוק העבודה, ירוויח כ-12,150 שקל לחודש בממוצע, ולאחר ניסיון של שנתיים עד ארבע שנים משכורתו החודשית תעלה ל-18,350 שקל בממוצע. 8-5 שנות ניסיון יקדמו אותו למשכורת חודשית של 23,500 שקל בממוצע, ולאחר 9 שנות ניסיון ומעלה מתכנת באותו תחום ירוויח כ-25,700 שקל בממוצע.

מדוגמאות אלה ניתן ללמוד כי לוותק יש משמעות רבה, אך גם סוג ההתמחות הספציפית משפיע במידה מסוימת על השכר – דהיינו, מתכנתים בתחומים מבוקשים יותר נוטים להרוויח יותר ממקביליהם בעלי ההתמחויות הפחות פופולאריות.

נשים עדיין מרוויחות פחות

למרבה הצער, למרות שהשנה היא 2021 – ולמרות שהחוק אוסר על הפליה מגדרית – נשים עדיין מרוויחות פחות, בהשוואה לגבר בעל נתונים (כגון השכלה, ותק) דומים לשלהן. כך למשל השכר הממוצע לאיש ביג דאטה הוא 20,350 שקל לחודש, ואילו אשת דאטה מרוויחה בממוצע 16,650 שקל לחודש בלבד.

כך גם בשאר תחומי ההתמחות: למשל בתחום של תכנות JAVA, השכר החודשי של מתכנת גבר בממוצע, לפי מגדר בלבד, עומד על 18,100 שקל; לעומת זאת אישה עם אותה התמחות ועם נתונים דומים תרוויח בחודש בממוצע 15,630 שקל בלבד.

עם זאת, בשנים האחרונות פערי השכר החודשיים מצטמצמים באיטיות אמנם אך בהתמדה. פערי השכר לשעה בין גברים לנשים קטנים יותר, כאשר שכרה השעתי של אשה בשנת 2018 עמד על 84% משכרו השעתי של גבר. אולם הפערים המגדריים בשכר לשעה כמעט ולא הצטמצמו בעשור האחרון.

סיבות אפשריות לפערי השכר המגדריים הם מיעוט נשים בתפקידי ניהול בכירים, נורמות תעסוקתיות שמונעות מנשים להתקדם בעולם העבודה, כמו ההכרח להישאר שעות עבודה ארוכות במקום העבודה, וסטריאוטיפים מגדריים כמו תפיסת האשה כ"מפרנסת שנייה".

פערי השכר המגדריים גדלים עם העלייה ברמת ההשכלה. נשים בעלות השכלה אקדמית משתכרות 62% משכרו של גבר אקדמאי, כאשר נשים בעלות השכלה נמוכה משתכרות 65% משכרם של גברים בעלי השכלה דומה.

כמה מרוויח שליח תן ביס, כמה מרוויח שליח וולט וכמה מרוויחים שליחים אחרים