חדשות קרנות נאמנות    פיקדונות    

הקרנות הכספיות מאבדות גובה; הפיקדונות בבנקים בשיא!

הקרנות  הכספיות איבדו 27 מיליארד שקל מתחילת השנה והן מנהלות כעת 26 מיליארד שקל. מנגד, הפיקדונות בבנקים גדלו ב-37 מיליארד שקל (נכון לסוף ספטמבר) להיקף של 1.04 מיליארד שקל.  כך עולה מניתוח של הון, מדריכים לצרכנות פיננסית.

הנטישה מהקרנות הכספיות נובע מסיבה פשוטה – התשואה בהן אפסית ואפילו שלילית. בשנה החולפת התשואה בהן מסתכמת בקושי ב-0.05% מאיות, ולא בטוח שזו תהיה התשואה בהמשך.  הקרנות הכספיות מחזיקות במכשירים שקליים לטווח קצר, בעיקר מק"מים של בנק ישראל ואג"ח ממשלתי. הקרנות גובות דמי ניהול ממוצעים של כ-0.13% , ומכאן שבהינתן ריבית של 0.1%, הסיכוי שלהם לייצר תשואה סבירה היא כנראה אפס.

בפיקדונות בבנקים אמנם הריבית נמוכה, אבל שם אין דמי ניהול. בהפקדה שוטפת, כלומר ללא מגבלת זמן התשואה תהיה 0.01%, אבל אם תבדקו במבצעים של הבנקים (ולכולם יש מבצעים) תגלו שאתם יכולים לקבל גם 0.35% ויותר לשנה.

מהן האפשרויות למשקיע הסולידי?

למשקיעים סולידיים (במיוחד) אפשרויות ההשקעה מוגבלות. הנה הרחבה ל כל אפיק –

פיקדון שקלי – פיקדון בבנק המניב ריבית שקלית נקובה מראש. הריבית יכולה להיות קבועה, ולחילופין עשויה להיות משתנה – לרוב על פי ריבית הפריים. הפיקדון אינו נזיל (לרוב) על פני התקופה, אך ישנן מצבים שיש תחנות יציאה או שניתן לצאת בקנס מסוים. הריבית כיום בבנקים בפיקדונות לשנה מגיעה עד ל-0.35%, במקרים מסוימים אולי מעט יותר.

מק"מ (מלווה קצר מועד) מונפק על ידי המדינה (בנק ישראל) והמנגנון שלו באופן הבא: בסוף התקופה – שנה לאחר ההנפקה, יקבל המחזיק את המלווה בשער 100, והמשמעות היא שהוא נסחר בשוטף (במהלך התקופה) בשער קרוב ל-100, כך שהתשואה הנגזרת (הפער בין השערים) קרובה לריבית בנק ישראל – 0.1%. היתרון של המק"מ הוא היותו סחיר במשך כל שעות המסחר בבורסה. החיסרון – במק"מ משלמים עמלת קנייה ומכירה, עמלה שלא משאירה מקום לרווח.

 קרנות כספיות –  קרנות נאמנות סולידיות שאמורות להיות תחליף לפיקדון בבנקים ולמק"מים. אך כאמור בשל דמי הניהול, מדובר על אפיק שכיום הוא נחות לעומת הפיקדונות והמק"ימם.

קרנות שקליות – קרנות שמשקיעות באג"ח שקליות ובמק"מים  כשמשך החיים הממוצע של הנכסים גבוה יותר מהקרנות הכספיות ולכן גם מסוכן יותר.

המאמר נכתב על ידי מערכת הון hon.co.il . המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.

מדריכים וכלים פיננסים:
מדריך פיקדון – כל מה שצריך לדעת על פיקדונות לפני שמשקיעים בהם
מק"מ (מלווה קצר מועד) – כל מה שצריך לדעת והאם הוא מהווה אלטרנטיבה לפיקדוןנות שקליים?
פיקדונות הבנקים – עדכון של פיקדונות הבנקים
פיקדון מובנה – מדוע זאת אפשרות מעניינת  להשקיע את הכסף
פיקדונות מובנים – עדכון של פיקדונות מובנים
 מחשבון פיקדון – ככה תוכלו לדעת כמה יהיה לכם בסוף תקופת ההפקדה