חדשות    

הראל ביטוח ופיננסים: הצמיחה ברבעון השני תפצה על הירידה ברבעון הראשון

עופר קליין; צילום יונתן בלום
מעודכן ל-07/2021

כלכלני הראל צופים צמיחה מהירה של 5.1 אחוזים השנה בהובלת הצריכה הפרטית – הן בעקבות הביקושים הכבושים בשנה שעברה והן בשל גידול בייצוא שירותי ההייטק כל זאת, בהנחה שלא יהיו מגבלות משמעותיות הקשורות בנגיף הקורונה

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מפרסם את הסקירה השבועית, ובה הוא מתייחס לתחזית הצמיחה של האוצר – שעולה בקנה אחד עם זאת של כלכלני הראל.

לקראת תקציב המדינה, משרד האוצר מפרסם תחזית גבוהה יותר לצמיחה ולהכנסות ממסים בשנים הבאות. קליין מציין כי על פי תוכנית התקציב הרב-שנתית שהפיץ האוצר – חלק מהסיבות לגידול בהכנסות המדינה ממסים במחצית הראשונה של השנה היא הגאות בשווקי ההון שהעלתה את השווי של חברות ההיי-טק הישראליות (שהונפקו או מוזגו עם SPAC). להערכתם, הדבר יתרום ל-18 מיליארד ₪ להכנסות ממסים השנה (לאחר 14.3 מיליארד ב-2020) – כמעט פי 3 מהתרומה הממוצעת ב‑5 השנים הקודמות (2015-2019).

לדבריו, עליית הביקוש לחברות היי-טק ישראליות ותוצרתן תומכת בהמשך צמיחה של ייצוא השירותים ששבר שיאים גם במאי עם עלייה של 6.3 אחוזים, בהובלת יצוא שירותי ההיי‑טק ובצמיחה הגבוהה שנראה ברבעון השני. בנוסף, הגידול המהיר ביצוא השירותים ממשיך ותומך בייסוף השקל מול סל המטבעות.

התאוששות מהירה והכנסות גבוהות ממסים

על פי הסקירה, האוצר צופה צמיחה מהירה של 5.1 אחוזים השנה בהובלת הצריכה הפרטית (בדומה לתחזית של כלכלני הראל), בחלקה כפיצוי על צמצום הצריכה (ביקושים כבושים) בשנה שעברה לצד גידול ביצוא השירותים (הייטק). תחזית זו מתיישבת עם הערכת כלכלני הראל שהצמיחה ברבעון השני, שתתפרסם בעוד כ-3 שבועות (18 באוגוסט), תהיה גבוהה מאוד ותפצה על הירידה שנרשמה ברבעון הראשון (מינוס 5.8%). איתות מקדים לכך ניתן גם לראות מהמדד המשולב למצב המשק של בנק ישראל שעלה במהירות של 3.8 אחוזים (בשיעור שנתי) ברבעון השני. התחזית ל-2022 היא 4.7 אחוזים, בהנחה שלא יהיו מגבלות משמעותיות הקשורות בנגיף הקורונה.

אמון הצרכנים: האופטימיות נשמרת

לגבי הרבעון השלישי הנתונים עדיין מעטים, אך סך הרכישות בכרטיסי אשראי השבועיים שמפרסם בנק ישראל מצביע על התמתנות קלה ביולי, אולי איתות להתמתנות ה'ביקושים הכבושים' לאחר היציאה מהסגר וחזרה לקצבי הצמיחה הקודמים. למרות העלייה בתחלואה מדדי הניידות לא מראים על שינוי משמעותי בהתנהגות, וגם מדד אמון הצרכנים של הלמ"ס למחצית הראשונה של יולי מראה שמשקי הבית עדיין אופטימיים לגבי מצבן הכלכלי בשנה הקרובה.

ארה"ב: המשקיעים ממתינים לפאוול

כלכלני הראל מעריכים כי ההצפות בגרמניה ובלגיה, לצד העלייה בתחלואה, יפגעו באופטימיות של החברות בחודשיים הבאים וסביר שיקטינו את הביקושים לחלק מהעובדים לאחר עונת הקיץ. בהתחשב בכך, אין זה מפתיע שהבנק המרכזי בגוש האירו הותיר את הריבית ותוכנית הרכישות המואצת ללא שינוי ואותת על כך שזה יימשך לזמן ממושך.

קליין מסביר כי הדבר תמך בהיחלשות האירו ובירידה בתשואות אג"ח הארוכות שהחלה מאז עדכון מעלה ביעד האינפלציה של הבנק. בהחלטת הריבית הנגידה ציינה שהסיכונים לתחזית כרגע מאוזנים; חששות ש'צווארי הבקבוק' בתעשייה ובשילוח הגלובליים ימשיכו להעלות את המחירים. מנגד, הוא מציין, הירידה הצפויה בתמיכה הממשלתית לצד אי-הוודאות לגבי הנגיף יכולים לפגוע בסנטימנט החברות ובביקושים החזקים של משקי הבית.

שיעור מחוסנים נמוך (למדינות מפותחות) לצד מדיניות בלתי מתפשרת של אוסטרליה לתחלואה (כמו בסין) עצרו את הכלכלה ביולי. להערכת כלכלני הראל, הדבר ידחה את הודעת הבנק המרכזי (שלישי הבא) על צמצום תוכנית רכישת האג"ח.

מחר (רביעי) תתפרסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי בארה"ב. לדברי קליין, לא צפוי שנראה שינוי בריבית או במסגרת תוכנית הרכישות. אך ניתן לצפות שהנגיד כן ישקף שהחלו דיונים לגבי מועד וקצב צמצום תוכנית הרכישות, לאור העלייה באינפלציה והצפי לצמיחה חזקה ברבעון השני שתתפרסם למחרת החלטת הריבית (חמישי).

הראל פיננסים: מחירי הדירות צפויים להתייקר משמעותית