הראל: מדד אוגוסט יהיה 0.1%-, אבל בנק ישראל יעלה את הריבית באוקטובר
חדשות    

הראל: מדד אוגוסט יהיה 0.1%-, אבל בנק ישראל יעלה את הריבית באוקטובר

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. צילום: יונתן בלום
מעודכן ל-09/2022

מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט יהיה שלילי ויעמוד על מינוס 0.1%, לראשונה זה שמונה חודשים. למרות זאת, בנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית במשק. כל מעריכים כלכלני הראל ביטוח ופיננסים בראשות ראש אגף כלכלה ומחקר עפר קליין.

מחשבון מדד המחירים לצרכן

לדבריהם, הירידה החדה במחיר הדלק (כמחצית מכך בשל הפחתת הבלו) תפחית מעל לחצי נקודת אחוז מהמדד. להערכת כלכלני הראל, הדבר יקזז עלייה מהירה במחירי השכירות, עלייה במחיר החשמל לצד המשך עלייה עונתית במחירי הנופש והטיסות שאופייניים לאוגוסט.

עם זאת, כאמור, לאחר עליית הריבית החדה של הבנק המרכזי בגוש האירו והסיכויים למהלך דומה גם של הבנק המרכזי בארה"ב, הדבר מגביר את הסיכוי שגם בנק ישראל ילך בדרכם ויעלה את הריבית ב‑0.75 נקודת אחוז בהחלטה הבאה ב-3 באוקטובר.

משכנתא – לפני ואחרי עליית הריבית

עוד אומרים בהראל כי העלייה המהירה בריבית הגבירה את השיח התקשורתי על הגידול בהחזר החודשי במסלול הריבית המשתנה (בעיקר הפריים). פחות בפוקוס היתה העלייה בריבית הקבועה למשכנתא, במיוחד הריבית השקלית הלא‑צמודה שבאוגוסט הגיעה לרמתה הגבוהה ביותר מזה כעשור, וכנראה שהמשיכה לעלות מתחילת החודש במקביל לעליית התשואות.

לדוגמא: בתקשורת מציינים שמי שבתחילת השנה לקח משכנתא של מיליוןשקל ל-25 שנה עם שליש פריים אז ההחזר החודשי שלו התחיל בכ-4600 שקל ועלה לכ-4900 שקל היום ויעלה לכ-5100 בסוף השנה ויותר בשנה הבאה. אבל לא מזכירים את העלייה החדה בריבית הקבועה. כלומר היום מי שלוקח את אותה משכנתא של מיליון שקל ל-25 שנה עם שליש פריים מתחיל ב-5350 שקל החזר חודשי – בגלל העלייה החדה בריבית הקבועה.

עליית עקום התשואות ממתנת את הביקושים בענף הנדל"ן למגורים, כאשר עלייה בריביות הקבועות מקשה על לווים חדשים לעמוד בתנאי הסף דבר שיגרום לחלקם לוותר על רכישת דירה ויוסיף ללחץ לעליית מחירי השכירות שמתגלגל גם למדד המחירים לצרכן.

ארה"ב: האינפלציה תרד, הריבית תמשיך לעלות

באשר לעולם אומרים בהראל כי למרות שהאינפלציה בארה"ב שתתפרסם היום (שלישי) תרד לכיוון ה-8% קצב שנתי ותמשיך לרדת גם בחודשים הבאים, לחצי המחירים בענפי השירותים עדיין גבוהים ותומכים בהמשך עליית הריבית.

איתות לכך ראינו מתוך מדד מנהלי הרכש לאוגוסט כאשר תת-סעיף המחירים נותר גבוה מאוד עד 71.5 נקודת. במידה שהדבר יתממש אנו נראה עליית ריבית נוספת של 0.75 נקודת אחוז על ידי הבנק המרכזי ברביעי הבא.

להערכת כלכלני הראל, את השפעת עליית הריבית על הצריכה נראה בנתונים בפועל רק בעוד רבעון אך ההאטה בענף הנדל"ן כבר בולטת לאור עליית הריבית הממוצעת למשכנתא ל-30 שנה בארה"ב מעל ל‑6% בשבוע האחרון.

באשר לאירופה מציינים בהראל כי הבנק המרכזי בגוש האירו העלה את הריבית ב-0.75 נקודת אחוז, הקצב המהיר ביותר מאז הקמתו ואותת שהריבית עוד תמשיך ותעלה. להערכתם, הריבית תגיע קרוב ל-1.75% עד לסוף השנה לרמה שלא ראינו מאז 2008.

לבסוף, בנוגע לסין אומרים בהראל כי בניגוד למרבית העולם האינפלציה בסין לצרכן וליצרן המשיכה לרדת, דבר שיאפשר לבנק המרכזי להתמיד בהפחתת הריבית. הניגוד בין העלאות הריבית המהירות בארה"ב מול ההפחתות בסין תרמו להיחלשות החדה של הרנמינבי (יואן), ובהראל מעריכים כי מגמה זו תימשך.