הראל: מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר יעלה ב-0.5%
חדשות    

הראל: מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר יעלה ב-0.5%

עפר קליין, הראל ביטוח ופיננסים. צילום: יונתן בלום
מעודכן ל-11/2022

מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר יעלה ב-0.5%. זאת, בנוסף לנתוני התעסוקה ונתוני הצמיחה ברבעון השלישי יגרמו לבנק ישראל להתלבט אם להעלות את הריבית ב-21 בנובמבר ב-0.5% או ב-0.75%. כך מעריכים כלכלני הראל ביטוח ופיננסים בראשות ראש אגף כלכלה ומחקר עפר קליין.

לדבריהם, דוח התעסוקה הראשוני לאוקטובר הצביע על עלייה בשיעור האבטלה ל-4.1% (3.8% בספטמבר), הרמה הגבוהה ביותר מאז סוף 2021. כלכלני הראל מעריכים כי  מוקדם עדיין להסיק שכבר חלה הרעה משמעותית בשוק העבודה משתי סיבות: הראשונה היא שבניגוד לנתוני האבטלה הכלליים – בחודשים האחרונים ראינו יציבות מרשימה בנתוני האבטלה בגילאי העבודה העיקריים (25 עד 64) נתון שיפורסם רק בשבוע הבא. השנייה, שבמקביל פורסמו גם נתוני לשכת התעסוקה לאוקטובר שהראו דווקא ירידה במספר דורשי העבודה ובמפוטרים חדשים, קרוב לרמות השפל שנרשמו השנה. יחד עם זאת, עליית הריבית והתמתנות בקרב שותפות הסחר של ישראל יביאו בסופו של דבר גם לקירור שוק התעסוקה הישראלי.

על רקע נתון זה משוק התעסוקה, ביום שני הקרוב בנק ישראל יעלה שוב את הריבית וצפוי להתלבט האם להעלות שוב ב-0.75 (סיכוי נמוך יחסית) או להסתפק ב‑חצי נקודת אחוז (סיכוי גבוה יותר). הצפי להאטה בקצב עליית הריבית בארה"ב (ובעולם) תומך בעלייה של חצי נקודת אחוז, אך זאת בהנחה שנתוני האינפלציה שיתפרסמו ב-15 בנובמבר ונתוני הצמיחה לרבעון השלישי שיתפרסמו ב-16 בנובמבר לא יפתיעו משמעותית כלפי מעלה. בהראל צופים הערב עלייה של 0.5% במדד אוקטובר, בהובלת עלייה עונתית במחירי ההלבשה, עלייה במחירי המזון (סיום המבצעים לחגים), הנופש והפירות ירקות. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים תחזור ל-5%.

 העודף בתקציב מצטמצם – דבר שצפוי לאתגר את הממשלה החדשה

עוד לדברי הראל, באוקטובר נרשם גירעון חודשי של כ-3 מיליארד שקל בתקציב המדינה, הגבוה ביותר מתחילת השנה. העודף בתקציב כאחוז מהתוצר ירד ל-0.5% ובהראל צופים המשך התכווצות מתונה עד לסוף השנה. הכנת תקציב לשנה הבאה יהיה מאתגר לממשלה החדשה כאשר העודפים המשמעותיים בהכנסות ממיסים בשנתיים האחרונות שנבעו מההיי-טק, שוק הנדל"ן והצריכה המקומית המוגברת מתמתנים. חברת הדירוג הבינלאומית S&P הותירה את דירוג האשראי הבינלאומי של ישראל ברמתו הגבוהה AA מינוס והיא צופה חזרה לגירעון קטן ב-2023 (2%). כלכלני חברת הדירוג מעריכים שהשינוי הפוליטי לא ישפיע על הפעילות הכלכלית בטווח הקצר. יחד עם זאת, הם  צופים האטה משמעותית בצמיחה בשנה הבאה ל-2 אחוזים בלבד (צמיחה אפסית לנפש), לאור ההאטה הגלובלית.

ארה"ב – סביר שהעלאות הריבית יתמתנו, אבל צריך יותר מנתון אחד

באשר לעולם אומרים בהראל כי מדד המחירים לצרכן בארה"ב לאוקטובר היה נמוך מההערכות המוקדמות והאינפלציה ירדה ל-7.7% (8.2% בספטמבר) אינפלציית הליבה ירדה ל-6.3% (6.6% בספטמבר). במבט מעמיק האינפלציה שמקורה בסחורות ובשרשראות האספקה שבלטה בשנה החולפת ממשיכה להתמתן (רכבים, ריהוט, הלבשה וכדו'). מנגד, אינפלציית השירותים נותרה גבוהה כאשר העלייה במחירי השכירות (קרוב לשליש  מהמדד) האיצה באוקטובר ל-6.9% ב-12 החודשים האחרונים. הנתון תומך בהערכתנו שסביר שקצב עליית הריבית יתמתן בחודשים הקרובים על רקע החששות מהאטה של הכלכלה, אך יש לזכור שנתון אחד אינו מספיק כדי לקבוע שהבנק ישנה את מדיניותו, וכאשר בוחנים כמה הפתעות היו למעלה ולמטה במדד הליבה בארה"ב ביחס לחציון התחזיות – מסתבר שלא מעט.

 נתוני צמיחה מאכזבים ביפן

על פי האומדנים הראשוניים הראשוני התוצר ביפן התכווץ במפתיע ב-1.2% בשיעור שנתי ברבעון השלישי. החולשה ביין תרמה להמשך צמיחה מהירה של כ-8% ביצוא, אך מהצד השני זה תרם גם לזינוק חריג של כ-23% ביבוא בהובלת מוצרי אנרגיה שפגע בצמיחה המקומית.

הירידה האחרונה בתשואות בארה"ב לצד היחלשות הדולר בעולם תמכה בייסוף של היין היפני. הדבר מקטין את הסיכוי שהבנק המרכזי יסיים בקרוב את מדיניות השמירה שלו על העקום. יחד עם זאת, על רקע המשך העלייה באינפלציה (3% בספטמבר) נראה סביר שבנקודה כלשהי הבנק יקטין את התערבותו לכן הציפיות שלנו להתחזקות של היין לא השתנו.

 סין סגורה או פתוחה? הדלת להמשך הפחתת ריבית פתוחה.

הדיווחים הסותרים מסין לגבי מדיניות הקורונה ממשיכים לגרום לתנודתיות חריגה בשווקי המניות המקומיים ולשינויים במחירי חומרי הגלם לתעשייה. בינתיים ההגבלות ממשיכות לבוא לידי ביטוי בנתונים עם המשך ירידה באינפלציה (ללא מחירי המזון) וגם במכירות הקמעונאיות, דבר שמגביר את הסיכוי להפחתת ריבית נוספת של הבנק המרכזי עוד לפני סוף השנה.