הראל: מדד מאי יעלה ב-0.5%, הפד לא יעלה את הריבית
חדשות    

הראל: מדד מאי יעלה ב-0.5%, הפד לא יעלה את הריבית

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. צילום: יונתן בלום
מעודכן ל-06/2023

כלכלני הראל ביטוח ופיננסים בראשות עפר קליין מעריכים כי מדד המחירים לצרכן לחודש מאי יעלה ב-0.5% בהובלת עלייה (עונתית) במחירי ההלבשה לצד עלייה במחירי המזון. לדבריהם, ההתחזקות המתמדת של השקל – יותר מ-4% מול הדולר והאירו בימים האחרונים, גורמת להם לעדכן מטה את ציפיות האינפלציה, כך שלהערכתם היא תעמוד על 2.8% ב-12 החודשים האחרונים.

בהראל מתייחסים גם להעלאות ריבית של בנקים מרכזיים ברחבי העולם, שצפויות השבוע, ובראשן של הפד. להערכת כלכלני הראל, הבנק המרכזי האמריקאי יעשה לראשונה הפסקה ולא יעלה את הריבית, לאחר 10 העלאות רצופות. זאת במטרה לבחון כיצד העלאות האחרונות מחלחלות לכלכלה ולאור הירידה החדה באינפלציה בחודשים האחרונים. הפוקוס יהיה על נאום הנגיד פאואל והתחזיות המעודכנות. בהראל מצפים שהנגיד יאותת שעצירה לא אומרת שהוא הולך להוריד את הריבית בקרוב, ושימשיך להדגיש שהמשך תהליך העלאת הריבית תלוי בנתונים שיתפרסמו. במקביל, הבנק יפרסם את תחזיותיו המעודכנות ובהראל מצפים לעדכון כלפי מעלה של תחזית הצמיחה, האינפלציה ואולי אף הריבית, במיוחד כשהתחזיות הקודמות פורסמו קצת אחרי פשיטת הרגל של בנק SVB.

ביום חמישי, הפוקוס בשוק יעבור לאירופה שם צפוי הבנק המרכזי בגוש האירו להעלות את הריבית פעם נוספת ברבע נקודת אחוז ולהדגיש שהתהליך עדיין לא הסתיים. גם באירופה הפוקוס יהיה גם על התחזיות המעודכנות, ובמידה ותחזית האינפלציה תעודכן כלפי מעלה, הדבר יהווה איתות לכך שעליית הריבית תימשך גם בחודשים הבאים (למרות צמיחה שלילית בשני הרבעונים הקודמים).

בשישי בבוקר הבנק המרכזי ביפן צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי. אך זו רק שאלה של עיתוי מתי הבנק ימתן את מדיניות השמירה על העקום שלו לאור אינפלציית הליבה הגבוהה (מעל 4%) והפערים בין מדיניותו לשאר הבנקים המרכזיים הגדולים, שעוד התרחבה בחודש האחרון עם התפוגגות הציפיות להפחתת ריבית השנה בארה"ב ובאירופה.

ולבסוף, הבנק המרכזי בסין יפרסם את החלטתו ביום שני הבא. פה מצפים בהראל דווקא להקלה מוניטרית, אם בהורדת ריבית או ביחס הרזרבה (או אולי רעיון אחר). זאת לאור המשך הירידה באינפלציה שעמדה על 0.2% בלבד באפריל (0% ללא מזון), לצד המשך ירידת המחירים ליצרן. עדות לכך "שהפתיחה מחדש" של סין לא חזקה כפי שציפו לצד החולשה הגלובלית בביקושים למוצרים (וליצוא מסין).