חדשות    

הראל פיננסים בתחזית ל-2015: "האינפלציה תישאר נמוכה וכך גם ריבית בנק ישראל"

עפר קליין: "התחזית שלנו לצמיחה ב-2015 עומדת על 2.8 אחוזים, לעומת תחזית ל-2.3 אחוזים ב-2014"

אגף כלכלה ומחקר של הראל ביטוח ופיננסים מפרסמים הבוקר תחזית ל- 2015, בה הם צופים התאוששות ביצוא ובהשקעות, גידול מתון יותר בצריכה הפרטית. עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, כותב כי "התחזית שלנו לצמיחה ב-2015 עומדת על 2.8 אחוזים, לעומת תחזית ל-2.3 אחוזים ב-2014. המשמעות היא צמיחה בתוצר לנפש של 1.1 אחוזים ב-2015".

קליין כותב: "התאוששות בסחר העולמי, אשר יחד עם הפיחות החד שחל בשער השקל בחודשים האחרונים יתמוך בהתאוששות היצוא. הבחירות המוקדמות מורידות את התחזית שלנו להתאוששות ההשקעה במשק אך יחד עם זאת צפויות להקטין גם את ההוצאה הממשלתית והגירעון הצפוי ב-2015. הצריכה הפרטית צפויה לצמוח בקצב של 2.7 אחוזים, בתמיכת הריבית הנמוכה במשק והעדר אלטרנטיבות חיסכון יחד עם עליית שכר המינימום ורווחי ההון שנצברו בשנים האחרונות. מנגד, הפיחות בשקל, שצפוי לייקר את המוצרים המיובאים, בשילוב עם המשך העלייה האיטית בשיעור האבטלה והגידול החד שכבר נרשם בצריכה הפרטית בשנים 2014-2013, ממתנים את הגידול בצריכה הפרטית ביחס לגידול שראינו ב-5 השנים האחרונות".

בנוסף מעריכים בהראל כי "האינפלציה תישאר נמוכה וכך גם ריבית בנק ישראל. הסיכון לתחזית דווקא מלמעלה – שנת 2014 צפויה להסתיים באינפלציה שלילית. להערכתנו, האינפלציה בשנת 2015 תהיה סביב 1 אחוז. יחד עם זאת, על רקע המשך הפיחות בשקל, הסיכון לתחזית הוא דווקא שנראה אינפלציה גבוהה מהחזוי ולא נמוכה מהחזוי. הסיכון העיקרי לתחזית (מלבד סיכון גיאו-פוליטי שקיים באזורנו תמיד) הוא הידרדרות במצב גוש האירו לכדי משבר נוסף או מיתון."

נקודות מרכזיות נוספות מהתחזית: באשר לישראל – התרחבות התעסוקה צפויה להאט בשנה הקרובה; עליית השכר הממוצע, ב-1.8% בשנת 2015. גידול של כ-0.6% בשכר הריאלי; ההשקעות במשק צפויות לגדול; האינפלציה תישאר נמוכה.

באשר לארה"ב ואירופה – כלכלות ארה"ב ובריטניה ימשיכו במומנטום חיובי גם ב-2015; המשך צמיחה שברירית בגוש האירו. בעולם צופים הראל: האצה קלה צפויה בקצב הצמיחה העולמי; ירידה קלה בתחזית לצמיחה בשווקים המתעוררים, עם שונות גבוהה ביניהם; האצה צפויה בקצב ההתרחבות של הסחר העולמי.