חדשות    

הראל פיננסים סבורים שבנק ישראל יחזור לרכוש מט"ח לפני שיפנה להפחתת ריבית נוספת

מפרסמים סקירה מקרו כלכלית שבועית: "לראשונה מאז מאי 2013 בנק ישראל לא רכש מט"ח; להערכתנו ישוב לרכוש מט"ח בקרוב, מאחר שהפיחות הריאלי של השקל מול הסל עדיין לא מספק את צרכי עידוד היצוא ולא מספיק בכדי לעלות את הציפיות לאינפלציה"

בסקירה מקרו כלכלית שבועית שפרסמה היום הראל פיננסים, כותב עפר קליין: "היום פורסם שיתרות המט"ח של בנק ישראל קטנו ב-1.4 מיליארד דולר במהלך ספטמבר, בעקבות התחזקות הדולר, ולראשונה מאז מאי 2013 בנק ישראל לא רכש מט"ח. להערכתנו, בנק ישראל ישוב לרכוש מט"ח בקרוב, מאחר שהפיחות הריאלי של השקל מול הסל עדיין לא מספק את צרכי עידוד היצוא ולא מספיק בכדי לעלות את הציפיות לאינפלציה. בנוסף, מבחינת כלי המדיניות המוניטרית שנותרו לבנק, סביר שבנק ישראל יחזור לרכוש מט"ח לפני שיפנה להפחתת ריבית נוספת."

קליין מציין כי בנתוני המקרו בארץ נרשמה עלייה ברכישות בכרטיסי אשראי; תושבי חוץ הגדילו השקעותיהם הפיננסיות בני"ע סחירים בישראל בכ-1.7 מיליארד דולר. ההשקעות הזרות הישירות בישראל גדלו ב-400 מיליון דולר, והתרכזו בענפי הטכנולוגיה העילית;  על רקע הלחימה בדרום, נרשמה ירידה של 30 אחוזים בלינות תיירים, 10 אחוזים עלייה בלינות ישראלים; גם באוגוסט דווח על המשך ירידה במכירת דירות חדשות. עוד מציין קליין, כי נתוני המקרו בארה"ב מעידים כי האבטלה יורדת ל-5.9 אחוזים, המשך הנתונים החיוביים תומכים בהמשך התחזקות הדולר, ובבגוש האירו – הנתונים ממשיכים להיות חלשים, ה-ECB ירכוש אג"ח פרטיות.