חדשות    

הרגולציה תוקשח: יבואנים מקבילים של בשמים יצטרכו לעמוד בתנאים מגבילים

pixabay
מעודכן ל-10/2019

גורמים בשוק טוענים כי הסיבה היא פעילות לוביסטית של היבואנים הרשמיים ומזהירים: המהלך יביא להתייקרות מוצרי הבישום

משרד הבריאות עתיד להכניס את מוצרי הבישום תחת רפורמת התמרוקים החדשה המנוסחת בימים אלה, משמעות הדבר יבואנים מקבילים של בשמים יידרשו בקרוב לרגולציה נוספת שעד כה לא נדרשו לה, כמו הצגת רישיון פרטני והחזקת תיק מוצר ובו מסמכים ואסמכתאות עבור כל תהליכי הייצור.

יבואני הבישום המקבילים חוששים כי המהלך יחזק את היבואנים הרשמיים, מה שעלול להוביל לדבריהם להתייקרות. יבואן מקביל של בשמים שעובד עם רשתות שיווק רבות תהה: “לפני כשנתיים הציגו לנו דרישות למסמכים שלא יכולנו להציג כיבואנים מקבילים. בסופו של דבר החריגו את הבשמים מהרפורמה, ועכשיו שוב קובעים כי הרפורמה תחול עלינו. מה השתנה?"

היבואנים המקבילים מאשימים את היבואנים הרשמיים בלוביזם וטוענים: “עד היום לא היה פיקוח על יבוא מקביל של בשמים, ועכשיו החשש שלנו שהרגולציה תחול על בשמים ונידרש להביא מסמכים מספקים בינלאומיים. אנחנו לוקחים עכשיו עורכי דין שיתעסקו עם הדרישות הללו ויבהירו לנו את הדברים”.

משרד הבריאות הופך את עורו

מאחורי רפורמת התמרוקים החדשה עומד משרד הבריאות. הרפורמה נועדה במקור להסדיר ייבוא מקביל של מוצרי טואלטיקה, טיפוח, איפור ובישום, שכיום נדרשים לבדיקות יקרות בעת הגעתם לארץ. הסעיף השנוי במחלוקת ברפורמת התמרוקים היה ייבוא מקביל של מוצרים רגישים, כמו מוצרי טואלטיקה לתינוקות, מוצרי הנקה, מוצרי ננו ומוצרים להגנה מפני השמש. בסופו של דבר לא הוכנסו לרפורמה הקלות על ייבוא מוצרים רגישים.

הרפורמה החדשה מושתתת על הרפורמה השוויצרית, שמקלה את הדרישות על היבואנים ביחס לרפורמה האירופית – שעליה מבוססת הרפורמה הקודמת. היא מסירה את האחריות לחלוטין ממשרד הבריאות ומטילה את כלל האחריות על היצרנים והיבואנים. ייתכן כי גם מזה חוששים היבואנים המקבילים, שכן במצב כיום לא מעט מהתלונות על מוצרים שמיובאים ביבוא מקביל מגיעות ליבואן הרשמי של המותג בישראל.

השינוי העיקרי ברגולציה השוויצרית לעומת המצב הקיים כיום בישראל הוא בקיצור הליכי קבלת האישורים לשיווק תמרוק. למעשה, על פי הרגולציה השוויצרית, לא נדרש בכלל אישור מוקדם לשיווק תמרוק. בכך משרד הבריאות הופך את עורו: ממשרד שפיקח בדקדקנות על כל מוצר שנכנס לישראל, הוא מסיר מעליו את האחריות לגמרי. לעומת זאת המשרד כן יבצע תהליכי בקרה על המדפים כדי לנהל סיכונים. משרד הבריאות אף הסיר את החסם של ייבוא אך ורק ממדינות מוכרות. כעת ניתן לייבא כל מוצר, מכל מדינה.

"הרפורמה לא ישימה"

המצב הזה נותר כאמור גם בתקנות הקודמות של רפורמת התמרוקים, שהתבססו על הרגולציה האירופית. בדיונים שהתקיימו בכנסת לפני שנתיים על רפורמת התמרוקים, התנגד יו”ר חטיבת הקוסמטיקה באיגוד לשכות המסחר, ראובן בילט, לכך שמשרד הבריאות מאפשר יבוא מקביל חופשי של בשמים ואמר כי “בושם מסוכן לציבור כמו איפור וכמו מוצר טיפוח”.

כעת המצב עומד להשתנות במסגרת הרפורמה החדשה שמבוססת על הרגולציה השוויצרית שטיוטה שלה הופצה לגורמים בתעשיית התמרוקים באוגוסט האחרון. כך למשל, בשמים וסבונים מוצקים נכללים תחת ההגדרה של תמרוק, אך עד היום לא חלה עליהם חובת ההצגה של רישיון פרטני והחזקת תיק מוצר בו מצוינים רכיבי המוצר, נוסחאות ייצור, והצהרה כי האצווה משווקת גם במדינות נוספות באירופה. כעת יידרשו היבואנים המקבילים גם של הבשמים לשאת באחריות על בטיחות המוצר, לעמוד בדרישות החוק הזהות לאלה שנדרשות מיבואן רשמי או מיצרן ולעמוד בדרישות חלופיות להחזקת תיק מוצר.

בענף התמרוקים לא שקטים מאימוץ הרגולציה החדשה, וטוענים כי יישומה בלתי אפשרי. גורם בענף מסביר כי יישום הרפורמה אינו אפשרי בזמן הקרוב שכן הרפורמה השוויצרית משמעותה אפס אחריות לרגולטור.

תגובת משרד הבריאות: “העבודה על התמרוקים נמצאת בדיונים בהנהלת המשרד. כשתסתיים העבודה, תפורסם טיוטת התקנות להערות הציבור”.

מכר מוצרים מזויפים של לוריאל וישלם לה 50 אלף שקל

בלאק פריידי 2019 – המדריך: מה כדאי לכם לקנות ואיפה?