חדשות    

הריבית בארה"ב תעלה – השאלה רק מה יהיה הקצב?

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל רזרב האמריקאי מעריך  שהעלאות הריבית האיטיות והקבועות ימשיכו. הדברים נאמרו למרות העקיצות והרמיזות החדות של הנשיא טראמפ שלא צריך להעלות את הריבית. פאוול הסביר כי עליית הריבית איטיות נדרשת כדי לאזן בין קידום צמיחה והגבלת התרחבות מוגזמת מדי. עליית ריבית מקטינה את הצמיחה והצריכה.

פאוול שהתבטא בכינוס הנגידים השנתי במדינת ויומינג בארה"ב, אמר שהמדיניות של הפד נועדה להבטיח כי מצד אחד הפד לא פוגע במומנטום הכלכלי ומצד שני  מוודא שהצמיחה תחת שליטה.

"המדיניות הנוכחית של העלאות ריבית הדרגתיות היא בהחלט הדרך הרצינית והמתאימה לאזן בין שני הגורמים האלו" אמר פאוול והוסיף – "אם הצמיחה החזקה בהכנסות וביצירת מקומות עבודה תמשיך, יהיה מקום להוסיף העלאות הדרגתיות נוספות".אמר כי אינו מאמין שהאינפלציה תצא מכלל שליטה.

מאז דצמבר 2015 – אז הוחלט על העלאת הריבית הראשונה שבע שנים לאחר שהפד הוריד אותה לרמה אפסית בעקבות המשבר הפיננסי – קובעי המדיניות בבנק אישרו עוד 6 העלאות ריבית של 0.25% כל אחת.

לדברי פאוול, התנאים הנוכחיים בשוק מצדיקים גישה הדרגתית שכזו. "הכלכלה חזקה, האינפלציה קרובה ליעד של 2%, ומרבית האנשים שמחפשים עבודה, מוצאים עבודה מתאימה. עמיתיי בבנק וגם אני עוקבים מקרוב אחר הנתונים השוטפים ואנחנו קובעים את המדיניות המוניטארית כך שתתמוך בצמיחה מתמשכת, בשוק עבודה חזק ובאינפלציה הקרובה ל-2%.

"מצבם הכלכלי של משקי הבית והעסקים יציב, יש שיעורים בריאים של יצירת מקומות עבודה חדשים, הכנסות בעלייה ותמריצים פיסקאליים בדרך, לכן יש סיבה טובה לצפות שהביצועים החזקים האלה ימשיכו. עם זאת, יש סיכונים בארה"ב ומחוצה לה שעלולים בהמשך לחייב שינוי במדיניות שלנו. הפד יעשה כל הדרוש כדי להימנע ממשבר פיננסי נוסף או מתקופה נוספת שבה שיעורי הריבית נותרים קרוב לאפס למשך זמן רב.נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צילום: גטי אימג'ס

לפי ההערכות, הפד צפוי להעלות את הריבית בישיבתו  בספטמבר.