פיקדונות    

הריבית יורדת, הציבור מגדיל פיקדונות; בצדק!

דוח הפיקוח על הבנקים שפורסם היום חושף מגמה שבמבט ראשון נראית לא סבירה, אבל כשמתעמקים בה רואים שיש בה הגיון רב – בשעה שהריבית יורדת, הציבור דווקא מגדיל את ההשקעות בפיקדונות. זה נובע משתי סיבות – הראשונה, הציבור מחזיק כספים רבים בעו"ש ובפיקדון מקבלים יותר, אפילו בתקופה של ריבית אפסית. חוץ מזה, האלטרנטיבות הפוכות להיות פחות טובות – קרנות כספיות מספקות תשואה שלילית, מק"מ עם עמלות הרכישה והמכירה לא אטרקטיבי.

הפיקדונות מסתבר מפתים הרבה יותר משאר המוצרים הסולידיים. דודו זקן, המפקח על הבנקים מדווח בסקירה שפרסמה היחידה על הפיקוח – "שוק הפיקדונות התאפיין בעוצמה גבוהה מזו שנרשמה בשנתיים האחרונות. במחצית השנייה של שנת 2014  עלו הפיקדונות בהיקף של 7.2%. התפתחות זו התרחשה על אף סביבת הריבית הנמוכה, והיא נבעה בעיקר מהגידול בהיקף פיקדונות העו"ש של הלקוחות העסקיים (כ-14%) ופחות מהגידול בפעילות הקמעונאית (כ-1%). פילוח הפיקדונות לפי גודל תומך בממצא זה, והוא מצביע על גידול חד בהיקפם ושיעורם של הפיקדונות הגדולים (מעל 10 מיליוני ש"ח) בסך הפיקדונות, מכ-40%  אשתקד לכ-42% השנה.

התפתחויות אלו מהוות המשך להתפתחות שניכרה אשתקד, ונראה כי ציבור הלקוחות הפרטיים מוסיף להסיט נכסים מהבנקים אל עבר אפיקי השקעה מניבים יותר, בייחוד מק"מ ושוקי הון בחו"ל. הפיחות החד שנרשם בשער החליפין שקל/דולר במחצית השנייה של 2014 פעל אף הוא לגידול ביתרת הפיקדונות, דרך עלייה בשווים של הפיקדונות הצמודים והנקובים במט"ח. הרכב פיקדונות הציבור הושפע ב-2014  מהאינפלציה השלילית (%0.2): בדומה לשנים עברו היא פעלה להסטת פיקדונות מהמגזר הצמוד אל עבר המגזר השקלי הלא-צמוד. סך פיקדונות הציבור במט"ח גדל השנה (כ-4%) גם בניכוי השפעתו של הפיחות בשער החליפין של השקל מול הדולר, ונראה כי התפתחותם תאמה את הציפיות לפיחות בשער החליפין שהתגבשו במשך השנה. פיקדונות הציבור במט"ח הושפעו השנה גם מכך שתושבי חוץ משכו פיקדונות – אלו התכווצו השנה בשיעור של כ-13% (כ-7 מיליארדי ש"ח).

מדריכים וכלים פיננסים:
מדריך פיקדון – כל מה שצריך לדעת על פיקדונות לפני שמשקיעים בהם
מק"מ (מלווה קצר מועד) – כל מה שצריך לדעת והאם הוא מהווה אלטרנטיבה לפיקדוןנות שקליים?
פיקדונות הבנקים – עדכון של פיקדונות הבנקים
פיקדון מובנה – מדוע זאת אפשרות מעניינת  להשקיע את הכסף
פיקדונות מובנים – עדכון של פיקדונות מובנים
 מחשבון פיקדון – ככה תוכלו לדעת כמה יהיה לכם בסוף תקופת ההפקדה