חדשות    

הרשות להתחדשות עירונית: 12 מ"ר תמורת פינוי בינוי זה מספיק; היזמים זועמים

צילום: ויופוינט
מעודכן ל-02/2020

תמורה ראויה לפרויקט פינוי-בינוי היא תוספת של 12 מ"ר ומרפסת. כך לפי מסמך שגיבשה רשות ההתחדשות העירונית. ההחלטה של העדכון נבעה מהחלטה של רשויות מקומיות להגביל את הגדלת השטח ועדכון הטיוטה המגבילה את התוספת ל-25 מ"ר.

בעקבות זאת, פרסמה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מסמך עמדה לפיו: "עניינו של מסמך זה הוא תחשיב התמורות המתבצע במסגרת הליך התכנון במטרה לקבוע היקף זכויות בנייה שיאפשר מימוש התכנית. התמורות בפועל יעוגנו בהסכם בין בעלי הדירות ליזם, וככל שניתן לצופף את הפרויקט באופן משמעותי, תוך שמירה על איכות תכנונית ראויה, כך שהרווחיות ליזם הינה מעבר למינימום הקבוע בתקן 21, מצופה שהתמורות בפועל לבעלי הדירות יהיו גדולות יותר ("חלוקת העושר")".

לפי המסמך "תמורה זו משקפת תוספת של חדר ומרפסת, המהווה שיפור משמעותי באיכות החיים ובערך הנכס, בנוסף לשדרוג הנובע מעצם קבלת דירה חדשה, ממוגנת, מחוזקת, עם חניה, ועל פי רוב גם מחסן", לפי הרשות, "עם זאת, במקרים בהם הדירות הקיימות קטנות במיוחד (עד 52 מ"ר) ותוספת של 12 מ"ר בלבד תביא לדירה קטנה במצב הסופי מוצע להגדיל את התוספת עד 25 מ"ר לדירת תמורה בגודל מינימלי של 65 מ"ר".

בנכסים מסחריים המצב קצת שונה "ככלל, יש לקבוע תמורה ראויה, שתשקף את שווי הנכס המסחרי, תוך שאיפה ליצור איזון ושוויון בגובה התמורות היחסי מול בעלי הדירות".

יחד עם זאת מבהירים ברשות כי מדיניות זו לא תחול על תכניות שנדונו בוועדה המקומית במהלך שלוש השנים האחרונות ואושרו בהתבסס על תמורות שונת.

בינתיים היזמים זועמים:

אלי אביסרור, מנכ"ל חברת אביסרור משה ובניו, יו"ר ארגון קבלני הנגב ובאר שבע ומ"מ נשיא התאחדות בוני הארץ, טוען כי: "הליך של פינוי בינוי, הוא הליך ארוך, מייגע ומסורבל,  במיוחד המו"מ עם הדיירים. מסמך המדיניות של הרשות להתחדשות עירונית, שמורה על הקטנת התמורה לדיירים, יאט משמעותית את קצב העיסקאות בתוכניות פינוי בינוי. אם מדברים על כך, שבעתיד 25% מהבניה החדשה תהיה במסגרת התחדשות עירונית, אין לי ספק שאם התמורה תקטן, מס' יחידות הדיור שיבנו בפינוי פינוי תפחת דרמטית. 12 מ"ר זאת תמורה לא מפתה והדיירים, לא יסכימו לה, זה יוריד את המוטיבציה של הדיירים ויחליש את היקף העיסקאות".

ננה חן, מנכ"לית ראדקו התחדשות עירונית מקבוצת רפאלי: "אנחנו עדים כל העת לשינויים במדיניות בתוכניות פינוי בינוי. הטלטלות הללו מכניסות את הדיירים והיזמים לחוסר ודאות מתמשך, אמנם המסמך הנוכחי של  הרשות הארצית להתחדשות עירונית מנסה לייצר ודאות אך אסור לשכוח את הפרויקטים שכבר חתומים. יש לייצר תקופת מעבר, שלא תפגע בהתחייבויות שלנו היזמים מול הדיירים . ההמלצה שלי לדיירים היא חד משמעית, תתקדמו לחתימת חוזים כמה שיותר מהר, משום שמעבר להחלטה של הרשות להתחדשות עירונית, הרשויות כבר מדברות בחדרי חדרים  על הצעד הבא – לא לאפשר תמורות כלל למעט מתן מרפסות".

לא קיבלתם דירה כי קבלן הפינוי-בינוי קרס? תשלמו הרבה מס

הרשות להתחדשות עירונית חושפת: מה מגיע לבעלי דירות בפינוי-בינוי