שוק ההון    

התאוששות של אפריקה ישראל בבבעלות החדשה? זכתה במגרש במחיר שיא

צילוםף תמר תמר מצפי

לאחר ארבע שנים כמעט הושלם בתחילת החודש הסדר החוב השני של אפריקה ישראל, והחברה הפכה באופן סופי לחברה פרטית בבעלותן של לפידות קפיטל   ואלטשולר שחם, בשליטת יעקב לוקסנבורג. ההסדר מחק את כל המיות בבעלות הבעלים הקודם לבייב והומעדות מניות חדשות לציבור. עתה היא עושה את הצעד הגדול שלה מאז,  וזכתה במכרז למגרש בתל אביב במחיר שיא, הרבה מעל השווי שלו.

 

אפריקה ישראל, בשליטת יעקב לוקסנבורג, זכתה במכרז לרכישת מגרש במתחם סומייל צפון בתל-אביב בשווי 425 מיליון שקל. במגרש, יוקם מגדל מגורים בן 40 קומות ו- 174 דירות. .מדובר בשיא של 2.4 מיליון שקל עבור מרכיב הקרקע לדירה אחת. המגרש נמכר במסגרת הליך פירוק שיתוף

המתחם נחלק לשני מתחמי משנה: במתחם הדרומי, בבעלות קבוצת אפריקה ישראל וקבוצת בעלים פרטיים, ייבנו כ-600 יחידות דיור ועוד 10,000 מ"ר מסחר. במתחם הצפוני מתוכננים שני מגדלים, ובכל אחד מהם 174 יחידות דיור. המגדל האחד נבנה בימים אלה ע"י קבוצת חג'ג'. אישור מכירת המגרש לחברת אפריקה ישראל שהתקבל היום בבית משפט השלום מאפשר את בניית המגדל השני.

40% מהבעלות במגרש  הוחזקה על ידי אפריקה ישראל לצד בעלים פרטיים, ו-24% ממנו על ידי קבוצת חג'ג' ומספר בעלים פרטיים. קבוצת בעלים נוספת מוחזקת בנאמנות אצל עו"ד שמואל שוב – והיא זו שיזמה את הליך פירוק השיתוף במגרש.  בית המשפט קבע שהשטח במחלוקת שגם בבעלות חגג' ייצא למכרז.

המחיר שהציעה אפריקה גבוה משמעותית מהערכת השמאי למגרש,  בצלאל קציר, והיא מסתכמת ב-360 מיליון שקל, בהתאם לזכויות הקיימות, ועל 380 מיליון שקל לבקשה להקלה ותוספת דירות, במקרה שהקלות שבס כחלון יתקבלו, שגם הן במחלוקת. על כן, בית המשפט צפוי לאשר את הבקשה של כונס הנכסים.  כמו כן, האחריות לפינוי המחזיקים במגרש, בהתאם לתנאי המכרז, חלה על החברה הזוכה – אפריקה ישראל – וכרוכה בעלויות פינוי נוספות.

על פי הערכות, בשבועות הקרובים צפויים חלק מהבעלים הפרטיים במגרש להתקשר עם אפריקה ישראל בהסכמי קומבינציה, מה שיגדיל את אחוזי האחזקה של החברה במגרש.

מבטח שמיר ושיכון ובינוי הגישו הצעה להסדר חוב לאפריקה ישראל