שוק ההון    

התשובה של תשובה למשקיעים: קחו עוד כסף

על רקע האכזבה מעסקת שברון, שבה התבררה הריבית הגבוהה שתשלם קבוצת דלק וכן שתצטרך מקורות מימון נוספים, צנח שווי החברה בשיעור  של 25%  בתוך פחות משלושה חודשים, המניה ירדה בשיעור 15% מתחילת החודש הנוכחי,  תשובה מרגיע את המשקיעים. בעל השליטה בקבוצת דלק יצחק תשובה פתח קמפיין הרגעה לגופים המוסדיים.

הבשורה העיקרית ביותר שהביא תשובה למשקיעים היא שדלק תזרים את הסכום הנדרש להשלמת העסקה, שמסתכם בשיעור 450 מיליון דולר. מדובר בפער קטן מזה שלו היו ערים המשקיעים, שנולד כתוצאה מאחד מתנאי העסקה.

לפי העסקה, כל התזרים שנובע מנכסי שברון – אלה שעתידים לעבור לידי דלק – יעמוד לרשות הקבוצה מ־1 בינואר, ויקוזז ממחיר העסקה במועד השלמתה, שצפוי להתרחש ברבעון האחרון של השנה. במועד החתימה על ההסכם הוערך התזרים הזה ב־350 מיליון דולר, ולאחר מכן סיפר תשובה למשקיעים כי התזרים גדול יותר ועתיד לעמוד על 500 מיליון דולר.

"קיים עודף של 150 מיליון דולר שלא הובא בחשבון עד כה. זו אחת הסיבות לכך שאיתקה החליטה לצמצם את גיוס האג"ח מ־700 מיליון דולר ל־500 מיליון דולר", אמר תשובה.

כדי להזרים את שאר  הסכום למימון העסקה, דלק בונה על השלמת מכירת השליטה בחברת הביטוח הפניקס לקרנות סנטרברידג' וגלאטין, עסקה שצפויה להזרים לה 350 מיליון דולר; על מכירת 20% מאיתקה לגופים מוסדיים בחו"ל; ועל הקדמת תשלומים מלקוחות של איתקה בצורה של הלוואה בהיקף של 100–200 מיליון דולר.

תשובה גם הסביר למוסדיים הוא שעם הנכסים של שברון נמנה נכס מס בדמות הפסדים צבורים בהיקף של 2.2 מיליארד דולר. "המשמעות היא שעד לסכום הזה קבוצת דלק לא חייבת לשלם מס. שברון משלמת מצדה על כל ההכנסות  (של החברה הנקנית) מס בשיעור של 40%. זהו סכום שאיתקה לא תידרש לשלם בשנים הראשונות לאחר הרכישה, בשל נכס המס שיעמוד לרשותה", טען תשובה.

פיתוי נוסף של תשובה הוא רווח למשקיעים: "בשלוש השנים הקרובות, הודות לתזרים החזק הצפוי, מתכוונת איתקה לפרוע בפירעון מוקדם גם את כל ההלוואות מסוג RBL וגם את כל איגרות החוב", מסביר תשובה ומוסיף כי "אחר כך, בשלוש השנים הבאות, תהיה קבוצת דלק בעודף של יותר ממיליארד דולר. אלה יהיו מיליארד דולר ויותר הראויים לחלוקה".

עוד הצהיר שהמשקיעים לא הביאו אותו בחשבון, ששברון כבר השקיעה הון רב בהקמת אסדות ותשתיות בחברה הנרכשת, ובנוסף יש לאיתקה אסדה שהושקה ב־2017 בעלות של 900 מיליון דולר. "לאחר השלמת עסקת שברון, איתקה תחזיק באסדות בהיקפים גדולים, פעילות שאפשר יהיה להפוך ליחידה עצמאית", סיכם.

מסרי ההרגעה עבדו והמניה עלתה בכמעט 10%.

שברון השבר בצמיחה המטאורית של תשובה? דלק תשלם 9% ריבית

איתקה של תשובה לפני גיוס של 700 מיליון דולר

יצחק תשובה – מקבלן בנתניה לאיל גז עולמי