ווליו בייס: בשלו התנאים להתמתנות של מחירי הדירות ואף לירידתם
חדשות    

ווליו בייס: בשלו התנאים להתמתנות של מחירי הדירות ואף לירידתם

FREEPIK
מעודכן ל-11/2022

בשלו התנאים להתמתנות העלייה במחירי הדירות ואף לירידת מחירים. זאת נוכח הגידול החד בעול על הרוכשים, התייקרות המשכנתאות, תנאי ההאטה וחוסר הוודאות הכלכלית (לרבות המשבר בענף ההייטק – אוכלוסייה שהזרימה בשנים האחרונות סכומים גבוהים לשוק הדיור) והתייקרות המימון לחברות הייזום, המגדילה את הקושי בהחזקת מלאי לא מכור לאורך זמן. כך מעריכים בבית ההשקעות ווליו בייס.

מסקירה על ענף הייזום למגורים שערכו האנליסטיות נועה צבי ותום פינגולד, עולה כי החודשים האחרונים משקפים האטה בענף:

  • ירידה במכירת דירות חדשות (כ-20% פחות בשלושת הרבעונים הראשונים של 2022 בהשוואה לאלה של 2021)
  • עלייה בחודשי ההיצע (16.5 חודשים ב-9/22 לעומת 9.2 ב-9/21)
  • קפיצה במלאי הדירות הלא מכור בחודשיים האחרונים (48.7 אלף יח"ד ב- 9/22 לעומת 42 אלף יח"ד ב-9/21)
  • ירידה בהיקף נטילת משכנתאות חדשות בבנקים בחמשת החודשים האחרונים (6.1 מיליארד ב-10/22 לעומת 13.4 מיליארד ב-3/22 שהיה חודש שיא).

לדברי האנליסטיות, הנתונים הללו הם תוצאה של הגידול החד בעול על רוכשי הדירות בשנתיים האחרונות (מספר המשכורות הנדרשות כיום לטובת רכישת דירה כמעט הוכפל מאז שנת 2007) – גידול אשר נגרם בין היתר בשל עליית מחירי הדירות, התייקרות המשכנתאות על רקע עליית הריבית והעלאת מס הרכישה על דירות להשקעה.

בשלב זה, אומרים בווליו בייס, כפי הנראה החברות היזמיות מצליחות להתמודד עם ההאטה במכירות והצטברות המלאים, אך לא כל החברות תוכלנה להחזיק מצב זה לאורך זמן, כך שייתכן שנראה האטה בכניסה לפרויקטים חדשים ואף ירידה במחירי הדירות.

עם זאת, על אף נתוני ההאטה המתוארים לעיל (ירידה במכירות והצטברות מלאים), מחירי הדירות ממשיכים לעלות, עם עליה של 19.8% בשנה האחרונה, ואף עלייה בחודשים אוגוסט-ספטמבר בשיעור של 1.1%.