לאומי: מכלול נתוני המאקרו תומך בהעלאת ריבית בשיעור של 0.75%
חדשות    

לאומי: מכלול נתוני המאקרו תומך בהעלאת ריבית בשיעור של 0.75%

גיל בפמן, צילום:אורן דאי
מעודכן ל-11/2022

מכלול נתוני המאקרו  – הצמיחה, האינפלציה ומחירי הדיור – תומך בהעלאת ריבית בנק ישראל בשיעור חד של 0.75% לרמה של 3.5% בישיבתו הקרובה ב-21 בנובמבר. כך מעריכים כלכלני בנק לאומי בראשות הכלכלן הראשי ד"ר גיל מיכאל בפמן ואסטרטג הריביות דודי רזניק.

לדבריהם, נתוני הצמיחה שפורסמו – 2.1% ברבעון השלישי, עקביים עם תחזיתם לשיעור צמיחה של כ-6% (ממוצע שנתי) בסיכום שנת 2022. האומדן הראשון של הנתונים הצביע אמנם על האטה בצמיחה, אך רכיבי הצמיחה העיקריים, להוציא היצוא התעשייתי וצריכת מוצרים בני-קיימא, הציגו צמיחה בקצב סביר. שיעור האבטלה בעלייה מתונה, אך מכלול נתוני התעסוקה מצביע על יציבות יחסית – רמה גבוהה של משרות פנויות והאצה מסוימת בקצב עליית השכר. כמו כן, האצת האינפלציה, הצפויה להימשך בחודשים הקרובים, לצד הימשכות עליית מחירי הדירות, תומכים גם כן בהמשך תהליך העלאת הריבית. זאת, כאשר ברקע המשך העלאת ריבית בקצב מהיר בארה"ב ובמרבית הבנקים המרכזיים הגדולים.

האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים – 3.5%

באשר לאינפלציה מעריכים כלכלני לאומי כי היא תסתכם בכ-3.5% ב-12 החודשים הבאים ותחזור אל היעד – 1%-3% – לקראת סוף 2023. בלאומי מסבירים כי האצה נרשמה בקצב האינפלציה השנתית בחודש אוקטובר. ב-12 החודשים האחרונים (אוקטובר 2022 לעומת אוקטובר 2021) מדד המחירים לצרכן עלה ב-5.1%, לעומת 4.6% בחודשיים הקודמים.

מחירי הדיור צפויים להתמתן בחודשים הקרובים

לגבי מחירי הדיור אומרים בלאומי כי מגמת העלייה המהירה במחירי השכירות נמשכה גם באוקטובר, זאת בדגש על דירות שבהן הוחלף שוכר. מגמה זו צפויה להימשך גם בחודשים הקרובים, בין היתר, על רקע התאמת מחירי השכירות לסביבה של אינפלציה ותשואות גבוהה יותר, וכן לאור ההשפעה בפיגור של מחירי הדירות של שוק השכירות. על כן, סעיף הדיור צפוי להיות סעיף התייקרות דומיננטי במדד המחירים לצרכן בחודשים הקרובים.

במבט קדימה, עליית מחירי הדירות צפויה להתמתן בחודשים הקרובים, ותיתכן ירידת מחירים במהלך שנת 2023.