לידר: נתוני הצמיחה תומכים בהעלאת ריבית של 0.5% בלבד
חדשות    

לידר: נתוני הצמיחה תומכים בהעלאת ריבית של 0.5% בלבד

יונתן כץ. צילום: צביקה דור
מעודכן ל-11/2022

המשק הישראלי צמח ב-2.1% ברבעון השלישי, צמיחה "סבירה" לאחר הזינוק של 7.3% ברבעון השני. התמתנות הצמיחה, לצד ירידה בציפיות האינפלציה בשוק הון, התמתנות בפעילות בסקטור העסקי ועלייה מסתמנת בשיעור האבטלה, יסייעו לבנק ישראל להסתפק בהעלאת ריבית של 0.5% "בלבד" בישיבתו ב-21 בנובמבר. כך מעריכים כלכלני בית ההשקעות לידר שוקי הון בראשות יונתן כץ.

בלידר מציינים כי הצמיחה עדיין נתמכת בעיקר על ידי ההשקעות ויצוא שירותי ההייטק, כאשר הצריכה הפרטית מתמנת, וצופים צמיחה של 2.8% ב-2023.

עם זאת, מסבירים בלידר כי החלטת הריבית הפעם איננה פשוטה. לדבריהם, יש גם נתונים שתומכים בהעלאת ריבית חדה של 0.75%, ביניהם מדד אוקטובר שהיה גבוה יחסית עם האצה באינפלציית הליבה ל-5%; הסביבה המאקרו כלכלית שעדיין מצביעה על התרחבות; שוק העבודה שעדיין הדוק; עליית שכר מסתמנת בסקטור העסקי ועוד.

האינפלציה שנה קדימה: 2.9%

באשר לאינפלציה צופים כלכלני לידר כי זו תסתכם ב-2.9% שנה קדימה וב-2.5% ב-2023. כך מסבירים בלידר את הערכותיה:

שער חליפין: עלול להיכנס גורם נוסף: פגיעה מסוימת באמינות הפיסקאלית לאור מדיניות פיסקאלית מרחיבה של הממשלה החדשה. גם אם לא מדו בר באירוע דרמטי כמו בבריטניה, שילוב של הוזלות של מוצרים בסיסיים (ביטול מיסוי, הקפאת מחירי המים, חשמל, תחבורה ציבורית ואולי דלק), הסכמי שכר בסקטור הציבורי, והתמתנות בהכנסות ממסי ם עלול לערער את האמינות הפיסקאלית. גם אם הגירעון בפועל ב-2023 לא יחצה את ה-3% (המצב ההתחלתי ב-2022 מאד חיובי), הציפייה להרעה בשנים הבאות עלולה לגרום לתגובה מסוימת בשער החליפין. לכן, מניחים בלידר פיחות מתון בשנת 2023.

שוק העבודה: למרות שמסתמנת מעט חולשה בשוק העבודה בספטמבר, השכר בסקטור העסקי עלה ב-2.3% באוגוסט וב-5.5% שנה אחורה. בחודשים האחרונים השכר בענף אירוח ושירותי אוכל עולה בקצב מהיר. קיים איום נוסף לשנים הבאות: השפעת הסכמי השכר בסקטור הציבורי ועדכון חד בשכר המינימום.

מחירי השכירות יתחילו לרדת ברבעון השני של 2023

עוד מעריכים בלידר כי מחירי השכירות ימשיכו לזחול כלפי מעלה על רקע הסטת הביקוש מרכישה לשכירות, בגלל התייקרות המשכנתאות. החל מהרבעון השני של 2023 מחירי השכירות צפויים להתמתן על רקע חולשה בביקוש וגידול בהיצע. בלידר צופים עלייה של 3.7% בשנה קדימה בסעיף הדיור הראשי אשר יתרום 0.9% לאינפלציה. ב-2023 צופים בלידר עלייה מתונה יותר של 2.8% עם התמתנות נוספת ב-2024.