תיירות    

וילה לנופש – מה צריך לדעת

לא רק בת מצווה, הרבה מהחוגגים מסיבות סיום י"ב   מוותרים בחופשה שלהם על אכסניית הנוער. הבחירה המועדפת היא שכירת בית פרטי, מתוך עשרות הווילות המוצעות באתרים המתמחים בתחום. מודבר בווילות שנרכשו בדיוק לצורך זה ואינן מאוכלסות בדיירי קבע.

וילה לדוגמה באילת עולה 30 אלף שקל. כל למשל בחלוקה של 17 חברות משלמת כל אחת 1,768 שקלים, אומנם צפוף יותר אבל זול ממלון. השכרת וילות למטרות נופש אינה חדשה. מצד אחד היא מחליפה את הצימרים ומצד שני גם משקיעי הנדל"ן נהנים מתשואה הדומה לתשואה שנתית מהשכרת דירה בתל אביב.

קהל היעד הוא לא רק חברות אלא גם משפחות מורחבות או קבוצות החוגוגת יום הולדת או כל אירוע אחר. וילה עם בריכה, ג'קוזי ומטבח מצויד, תעלה כחצי מחיר  לאדם בהשוואה לצימר או מלון איכותי

איפה מוצאים וילות לנופש

בשנים האחרונות הוקמו שורה של אתרים ייעודיים להשכרת וילותו בכל הארץ, דוגמת villas.co.il, אתר היוקרה, vialaonline, vila4u ועוד

עם זאת, המשכירים פועלים בחשאיות, לא מפרסמים את מיקום הווילה באתרים ואפילו בטלפון. בענף מסבירים  שאמנם העסק חוקי, ומשלמים מסים כחוק, אבל  פועלים בתחום המלונאות, בעוד שהווילות נמצאות באזורי מגורים שאינם מיועדים לעסקי מלונאות, ומבחינה זו  נתקלים בבעיות רבות. אפשר גם למצוא ב-airbnb שבמקרה הווילות מיועדות לשוק המקומי.

כיוון שהרבה משכירים לא רוצים להיחשף, כמעט כל המשכירים הם "קבלנים": אנשי עסקים קטנים עד בינוניים השוכרים את הווילות מבעליהן, ועוסקים בשיווק לשוכרים. בחלק מהמקרים מדובר בחברות תיווך העוסקות ממילא בשיווק דירות Airbnb. השכרת הווילות נחשבת לענף נלווה ל–Airbnb, בין היתר מפני שבשני המקרים מדובר בשיווק תיירותי. אבל קהלי היעד שונים: הווילות מיועדות לתיירות המקומית, והענף מתחרה במידה רבה בענף הצימרים המדשדש.

פחות מתאים לזוגות

בעוד לקבוצה של צעירים שאין לה בעיה להצטופף ולישון בשקי שינה המחיר לאדם כדאי יותר, מחירי הווילות אינם כדאיים לזוג, ליחיד או למשפחה מצומצמת. במחיר נמוך יותר אפשר לקבל חדר זוגי במלון או יחידת נופש במתחם צימרים.

מה יש בכל וילת נופש

.בריכה וג'קוזי חיבבים להיות בכל וילה. הווילה גם מרוהטת לצורכי השכרה ונופש

מלחמה בתופעה

באילת ניסו לבלום את התופעה, המפריעה הן לשוק התיירות המקומי והן לדיירי מגורים, והיא ממשיכה להתפשט בכל זאת. על פי הערכות בענף, יש בעיר כ–40–50 וילות להשכרה המופעלות על ידי קבלנים השוכרים אותן. לא ברור אם בכל המקרים יודעים הבעלים על השימוש בווילות.אך בחלק מהמקרים הקבלנים חותמים עם הבעלים על הסכם לחלוקת רווחים: הקבלן אינו משלם שכירות עבור הדירה ועוסק רק בתפעול ושיווק הבית, בתמורה ל–25%–40% מהכנסות ההשכרה. בצפון יש פחות התערבות של הרשויות. הרבה מהמשכירים  מעדיפים שוכרות של מסיבת רווקות, שם פחות צפויה שתייה עד הוללות ואלימות.

הרווח של הבעלים

הרווח של הבעלים משתנה מאוד. הווילה צריכה להיות באזור שבו הביקוש לנופש גבוה. בית שעולה 2–2.5 מיליון שקל מכניס חצי מיליון שקל לשנה. אבל הסכום הזה הוא ברוטו, כי יש הרבה הוצאות להתאמתו לבית נופש. הריהוט והציוד עבור הבית יכולים לעלות בין 200 אלף שקל ל–400 אלף שקל. הבית חייב להיות קרוב לאזור תיירותי, וגם בעל נוף יפה. לאחר מכן, יש הוצאות תחזוקה, מסים ושיווק. את עיקר ההכנסות עושים בתקופת הקיץ ברוב הזמן הבית עומד ריק וצריך לדעת איך לשווק אותו. בענף אומרים כי למרות הסכומים הרווח פר שנה אינו גבוה במיוחד, כי עיקר הפעילות בקיץ.