חדשות    

ועדת הערר: מכירת זכויות בתחילת תמ"א 38 אינה עסקה המחויבת במס רכישה

חברי הוועדה שלא מדובר בהעברת זכויות המחייבת במס רכישה מאחר שעדיין לא הוגשה תב"ע והפרויקט עוד לא קיבל היתר בנייה

 

ועדת הערר לפי חוק מיסוי מקרקעין שבבית קיבלה ערר שהגישה חברת "איווגה" על חיוב שלה במס רכישה עקב קניית מניות בחברת "לומינה", העוסקת בייזום פרויקט תמ"א 38 ברמת גן. בניגוד לעמדת מנהל מיסוי מקרקעין שלפיה "לומינה" נחשבת איגוד מקרקעין ולכן מדובר בעסקת מקרקעין, קבעו חברי הוועדה שלא מדובר בהעברת זכויות המחייבת במס רכישה מאחר שעדיין לא הוגשה תב"ע והפרויקט עוד לא קיבל היתר בנייה.

 

לומינה" הקימה שותפות עם שתי חברות אחרות ("בית וגג" ו"ג.ל") לצורך ביצוע פרויקט התחדשות עירונית מסוג תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה מחדש) ברחוב רד"ק 2 ברמת גן. שלוש שנים לאחר מכן רכשה "איווגה",אחת השותפות בלומינה, 3,000 מניות נוספות בחברה, וחויבה בשל כך במס רכישה, משום שלעמדת מנהל מיסוי מקרקעין – משום שכל נכסיה של לומינה הוא בנדל"ן, היא נחשבת ל"איגוד מקרקעין" לפי חוק מיסוי מקרקעין ולכן מדובר ברכישת זכויות נדל"ן המחויבת במס.

איווגה טענה  כי חויבה בטעות משום שלא רכשה זכויות במקרקעין אלא רק אופציה, והגישה ערר על השומה. היא טענה שעדיין לא התקיימו כמה תנאים מקדימים לפרויקט ההתחדשות העירונית ,ובהם אישור תוכנית בניין עיר והגשת בקשה להיתר בנייה. עוד קבלה כי לא מדובר בהעברת זכויות מגובשות במקרקעין. היא הוסיפה כי לפי חוק מיסוי מקרקעין, "יום המכירה"  נדחה במקרה שאין לעסקה היתר בנייה או לא הוחל בבנייה בפועל.

איווגה ציינה בפני הוועדה כי  המדיניות של רשות המסים כמו גם של בתי המשפט בתמ"א 38 לאורך השנים הייתה כי בתקופת הביניים עדיין לא התגבשו זכויות במקרקעין.ודרשה לא להטיל עליה מס רק משום שרכשה מניות בחברה.

 

מנהל מיסוי מקרקעין מצדו אמר כי בשנים האחרונות גובשה הוראה מנחה שלפיה זכויות הבנייה שנמכרות מהדיירים ליזמי תמ"א 38 נחשבות לזכויות במקרקעין, כך שרכישת מניות בלומינה – בעלת זכויות הבנייה – כמוה כרכישת זכויות במקרקעין. עוד נטען כי החריגים שדוחים את יום המכירה נועדו רק לצורך חישוב המס ולא לדחיית החיוב בפועל.

השופט קיבל את עמדת איווגה. לפיו, נכון לעכשיו הזכויות של לומינה טרם התגבשו והצדדים לעסקה לא הפיקו ממנה הנאה כלכלית שמחייבת במיסוי.

הוא דחה את טענת מנהל מיסוי מקרקעין שלפיה הסעיף המאפשר לדחות את יום המכירה מכוון רק לחישוב השבח, וקבע כי פרשנות בהירה של החוק מובילה למסקנה כי יש לדחות בפועל את יום העברת הזכויות, כך שנכון לעכשיו העוררת רכשה רק זכויות חוזיות.

עוד נאמר בוועדה שרצוי שרשות המסים תוציא הוראת ביצוע שתבהיר את עמדתה, וכי הפרשנות לחוק חייבת להיות מקלה לנוכח החשיבות הלאומית שבקידום פרויקטים שנועדו להגן מפני רעידת אדמה.

הערר התקבל על דעת כל חברי הוועדה, שביטלו את החיוב במס וחייבו את מנהל מיסוי המקרקעין בהוצאות ושכר טרחת עו"ד של 30 אלף שקל. אם רשות המסים לא תגיש ערר או שהערר שלה לא יאושר, מדובר במדיניות חדשה

מהם התיקונים לתמא 38 ומה עוד צריך לדעת

עדכון מדרגות מס רכישה – 2019