חדשות    

זקוקים למסמכים ישראליים רשמיים בחו"ל? מעכשיו לא צריך להגיע פיזית למשרד החוץ

PEXELS

נוסעים לחו"ל וזקוקים בדחיפות למסמכים ישראליים רשמיים? בימים אלה נחנך שירות חדשני שיאפשר אישור דיגיטלי של מסמכים ישראליים הנדרשים לשימוש ולהצגה בפני גורמים מחוץ לישראל (אפוסטיל). השירות, שיינתן על ידי משרד המשפטים, מאובטח באמצעות חתימה דיגיטלית מאושרת, ויאפשר לאזרחים להזמין ולקבל באופן מקוון מסמכים ציבוריים מהרשויות השונות בישראל, או לקבל אימות על מסמכים נוטריוניים המיועדים לשימוש בחו"ל.

אפוסטיל הוא אישור הניתן על ידי רשות מוסמכת של מדינה על גבי תעודות ציבוריות (כגון תעודת נישואים, תעודת לידה או כל מסמך רשמי אחר של המדינה או של גוף ציבורי אחר), ומאשר כי התעודה רשמית, מקורית, והונפקה על ידי הרשות המוסמכת לכך. בנוסף, האפוסטיל מאמת כי הנוטריון החתום על מסמך שהופק על ידו הוא אכן נוטריון מוסמך במדינת ישראל.

עד היום, כשאזרח נדרש להמציא תעודה ציבורית או אישור נוטריוני למדינה בחו"ל הוא היה נאלץ להגיע פיזית למשרד החוץ בירושלים או לבתי המשפט על מנת לקבל אישור רשמי המאמת את המסמך לשימוש בחו"ל. כ-400 אלף תעודות אפוסטיל הופקו באופן הזה מדי שנה.

אלא שבעקבות השירות החדש, ייחסך מהאזרחים הצורך בהגעה פיזית, וכל התהליכים הללו ייעשו בצורה דיגיטלית, כך שמי שמבקש להנפיק אפוסטיל יוכל לעשות זאת בלחיצת כפתור, בין אם מדובר בתעודה ציבורית ובין אם מדובר באישור נוטריוני. התעודות יופקו בתוך מספר שעות ויישלחו ישירות לדואר האלקטרוני של האזרח המבקש.

השירות החדש תועדף בתוכנית ההאצה הדיגיטלית של הממשלה בשל חשיבותו להפחתת הנטל הבירוקרטי ושיפור השירות לאזרחים ושותפים לו כמה משרדי ממשלה.

לדברי סגן רוה"מ ושר המשפטים, גדעון סער, "לפני מהלך הדיגיטציה – היה מדובר בארבע תחנות פיזיות שונות שצריך היה האזרח לעבור בהן – חוויית שירות מסורבלת ביותר. החלפנו את כל ה-4 תחנות בתהליך דיגיטלי אחד, יעיל ונוח. הצלחנו לייצר גם תקדים בינלאומי של יצירת חותמת אפוסטיל ללא מגע יד אדם. בעולם קיימת התעניינות בצעד הזה, ומדינות נוספות צפויות ללכת בעקבותינו".