בנק ישראל: עלייה בפעילות נותני האשראי החוץ בנקאיים הציבוריים, אין סיכון מערכתי ליציבות הפיננסית
חדשות    

בנק ישראל: עלייה בפעילות נותני האשראי החוץ בנקאיים הציבוריים, אין סיכון מערכתי ליציבות הפיננסית

FREEPIK

מתחילת 2020 מספר נותני האשראי החוץ-בנקאיים המגייסים הון בבורסה כמעט הוכפל. כמו כן ניכרת התאוששות מהירה באשראי שגופים אלו מספקים, לאחר ירידה משמעותית של פעילותם בשיאו של משבר הקורונה. כך עולה מסקירת התפתחות הסיכונים בפעילותם של נותני אשראי חוץ בנקאי שפרסם בנק ישראל במסגרת דוח היציבות למחצית השנייה של 2021.

עם זאת, אומרים מחברי הדוח בבנק ישראל, "הואיל וחלקם של נותני האשראי החוץ-בנקאיים בסך האשראי במשק קטן (פחות מ-2%), אנו לא מזהים בעטיים סיכון מערכתי ליציבות הפיננסית".

23 נותני אשראי ציבוריים בסוף 2021

בנק ישראל מפרט ואומר כי מתחילת 2020 מספר נותני האשראי החוץ-בנקאיים המגייסים הון בבורסה כמעט הוכפל, ונכון לסוף 2021 ישנן 23 חברות ציבוריות כאלו שהעמידו אשראי בהיקף של כ-14 מיליארד שקל, ומרביתן מתמחות בהעמדת אשראי למגזר העסקי.

יתרת האשראי בחברות המתמחות בהעמדת אשראי עסקי צמחה במחצית הראשונה של 2021 ביותר מ-20% – צמיחה של שנה שלמה בתקופה שלפני המשבר, שאולי באה לפצות על צמיחה אפסית במהלך 2020. היבט זה, אומרים בבנק ישראל, מעיד על פוטנציאל לצמיחה גבוהה של פעילות אשראי, מה שעלול להיות מלווה בהתפתחות סיכונים פיננסיים.

מבחינת מאפייני הפעילות, מציינים בבנק ישראל כי הפעילות העיקרית של הגופים שפעלו בבורסה עד סוף 2019, והתמחו בהעמדת אשראי עסקי, היתה ניכיון צ'קים של צדדים שלישיים או ניכיון צ'קים עצמיים. במהלך השנה וחצי האחרונות נכנסו לבורסה מספר נותני אשראי חוץ בנקאיים, ואצל חלקם הפעילות העיקרית היא מתן הלוואות. לדברי בנק ישראל, השוואה בין שתי נקודות זמן – לפני המשבר, סוף 2019, ויוני 2021 – לגבי כל ספקי האשראי החוץ- בנקאיים המדווחים בבורסה מלמדת שפעילות ניכיון הצ'קים של צדדים שלישיים נותרה ללא שינוי ניכר. עיקר הגידול של יתרת האשראי היה בניכיון צ'קים עצמיים ובמתן הלוואות – פעילויות דומות במהותן.

גידול בחשיפה לענף הבינוי והנדל"ן

השינוי העיקרי במהלך השנה וחצי האחרונות הוא גידול החשיפה לענף הבינוי והנדל"ן (על חשבון החשיפה ליתר הענפים), שגם לפני כן נחשבה לגבוהה יחסית לזו של ספקי אשראי אחרים (לצורך ההשוואה, בבנקים כשליש מהאשראי העסקי המאזני חשוף לענף זה). ניתן ללמוד על גידול של יותר מ-10 נקודות האחוז בחלקו של ענף הבינוי והנדל"ן בהתפלגות הענפית, כך שיותר ממחצית תיק האשראי המצרפי חשופה לענף זה.

בבנק ישראל מציינים שגם בבנקים הייתה עלייה משמעותית של החשיפה לענף הבינוי והנדל"ן, אך היא נבעה בעיקרה מאשראי שניתן לעסקים הגדולים, המאופיינים בדרך כלל באיכות אשראי גבוהה.

הריכוזיות הענפית עלולה להיות מסוכנת

לדברי בנק ישראל, הריכוזיות הענפית עלולה להיות מסוכנת, במיוחד בשל אופי האשראי שמעמידים הגופים החוץ- בנקאיים, כפי שהוא מתואר בדוחותיהם הכספיים – אשראי לקבלני ביצוע משנה, רכישת ציוד, הלוואות גישור, אשראי להשלמת ההון העצמי (במיזמי בנייה) והשלמה לרכישת קרקעות. לרוב מדובר באשראי הידוע כחוב נחות ושאינו מגובה בשעבודים מדרגה ראשונה. לצד הריכוזיות הענפית, הבולטת מאוד, נותני האשראי החוץ-בנקאיים פועלים בפיזור לקוחות וחשיפות מצומצם יחסית. בבחינת החשיפה ללקוחות (מקבלי האשראי) רואים כי חמשת הלקוחות הגדולים מהווים, בממוצע לשתי התקופות הנבחנות, כרבע מתיק האשראי, ועשרת הלקוחות הגדולים מהווים כמעט 40% מהתיק. היבט נוסף שמאפיין את נותני האשראי החוץ-בנקאיים, ויכול לגרום סיכון נזילות בתקופה של משבר פתאומי, הוא פעילות לטווחים קצרים. מאחר שתיק האשראי מאופיין בריכוזיות גבוהה – לענפים וללווים ספציפיים – ומקורות המימון הם לטווחים קצרים, אי-החזר ההלוואה על ידי מספר לווים בו-זמנית עלול לפגוע ביכולת ההחזר של נותני האשראי החוץ-בנקאיים.

בנק ישראל מציין כי אמנם ניכר כי הגופים החוץ-בנקאיים ניסו להפחית את הסיכון בפעילות האשראי כלקח מהמשבר, אך עדיין מדובר בפעילות המאופיינת בסיכון גבוה, מרוכזת מאוד בענפים ובלווים ספציפיים, ובעלת פוטנציאל הדבקה וקישוריות בין מלווים.

ההמלצות – פיקוח ואסדרה

לסיכום הדברים אומרים בבנק ישראל כי לאור האמור, נדרש פיקוח הדוק יותר על ההתפתחויות והשינויים בשוק האשראי החוץ-בנקאי, שעלולים להגביר את הסיכונים בפעילותם של גופים אלו, ולגלוש אל המערכת הפיננסית, וההמלצה היא להמשיך ולפעול לאסדרת הענף.

התחרות בשוק האשראי מתרחבת: גופים חוץ בנקאיים יוכלו לגייס עד 15 מיליארד שקל