חדשות    

חברת הלוואות תחזיר 240 אלף שקל על שעבוד לא חוקי

חברת י. אגם הלוותה לאדם כסף. כשלא הצליח להחזיר את ההלוואה שעבדה את קרן ההשתלמות שלו. הוא טען שקרן ההשלתמות לא הייתה משועבדת ולאחר שפשט רגל וזכה לצו הפטר הורה הרשם להחזיר לו את הכספים. החברה התחמקה ועכשיו תשלם

חברת "י.אגם", העוסקת בהלוואות חוץ-בנקאיות, ובעליה ומנהליה, יחזירו כ-240 אלף שקל לאחר שמימשו כספי קרן השתלמות של אדם שלווה ממנה הלוואה  עם הוריו.

סיפורנו מתחיל כשהחברה חתמה על הסכם הלוואה עם התובע והוריו, ולפי החברה הלוותה להם 120 אלף שקל, שאותם הם התחייבו להחזיר ב-12 תשלומים חודשיים. הלווים לא פרעו את ההלוואה, והחברה פנתה להוצאה לפועל כדי לממש שטר חוב שמסרו לה כביטחון (בסך 60 אלף שקל), וכן לממש משכון שנרשם על זכויות הבן בקופת גמל שלו. בסופו של דבר הפך הבן לפושט רגל, וכונס נכסים עיקל שתי קרנות השתלמות שלו לטובת קופת פשיטת הרגל. לאחר מכן בית המשפט נתן לו צו הפטר מכל חובותיו שנוצרו לפני מתן צו הכינוס, ובהתאם לכך הורה על סגירת כל תיקי ההוצאה לפועל.

אך החברה לא החזירה את הכסף. בתביעה טען הבן שהחברה רימתה הן בשעבוד קרן ההשתלמות והן בכך שלא החזירה את הכספים. הוא לא הסתפק בתביעת החברה ודרש גם לחייב גם את בעלי החברה באופן אישי, כי דאגו לרוקן את החברה מהכספים, כך שלא עומד לה עקרון הישות הנפרדת (ראו הרחבה בהמשך)

לטענת החברה, ההפטר לא חל על ההלוואה כיוון שהתובע הוא שרימה אותה, כאשר הצהיר שהפרטים של הקרן בה מתנהלים כספיו הם אלה המצוינים בתלוש השכר שלו, ועל סמך הצהרתו ניתנה ההלוואה.

השופטת קבעה שהחברה לא הגישה ערר על החלטת הרשם להחזיר את הכסף, ולכן היא דחתה את טענת החברה שלפיה לא הייתה מודעת לכך שקרן ההשתלמות לא נכללה במסגרת המשכון. השופטת קבעה כי הראיות לא תומכות  בטענה, שגם הועלתה בשלב מאוחר מדי .

עוד היא הסבירה שאפילו אם בעלי החברה לא ידעו שאין להם זכות לממש את כספי הקרן, ברור שלאחר החלטת הרשם ופניות התובע אליהם בעניין זה, הם היו חייבים להחזיר לו את הכספים שניבו שלא כדין.

יתר על כן, השופטת החליטה על "הרמת מסך"  – הליך שבו מבוטלת הגנת הבעלים מתביעה בשל עקרון הישות הנפרדת – בין החברה לבין בעליה, וקבעה כי בעלי החברה ישלמו את הסכום לתובע מכיסם האישי.

בסופו של דבר, גם  החברה וגם בעליה ומנהליה  חויבו להשיב לתובע 240,425 שקל, כולל הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 25 אלף שקל. בתוך כך נדחתה תביעה נגדית שהגישה החברה נגד התובע, משום שלא הוכח שפעל ברמאות.

עקרון הישות הנפרדת

עקרון הישות הנפרדת לעסק  הוא העיקרון שלפיו  לחברה יש זהות נפרדת מזו של בעליה ומנהליה. העיקרון חל על חברה בעלת הון מניות כך שבמקרה של פשיטת רגל אי אפשר לרדת לנכסים של בעלי המניות וכל שהם יכולים להפסיד הוא הכסף שהושקע ברכישת המניות.

אפשר לבטל את העיקרון הזה רק במקרים חריגים, הליך הביטול נקרא הרמת מסך. הרמת מסך היא כלי משפטי המאפשר לייחס את החובות והזכויות של חברה בערבון מוגבל לבעליה. הליך זה נעשה כשבית המשפט קובע שבעלי החברה  רימו, למשל בהברחת הנכסים מהחברה לבעלים או למקורב אליו או במתן אשראי חריג לחברה.

החשבונאות כשפה

איך פותחים חברה והאם כדאי

איך מקבלים הלוואה אונליין?