חדשות    

חברת מקסימה מתעתדת להקים מתקן גז נוזלי ליצוא

כך עולה מפסק דין שעסק בכלל בזכויות על הקרקע

החברה מקסימה, בשליטת  ג'ורג' חורש, מנסה לקדם את הקמת מתקן ליצוא גז נוזלי מישראל. בכוונת החברה להקים מתקן  באשדוד. כך לפי פסק דין שניתן לאחרונה כחלק ממשפט המתנהל בין מקסימה ובין חברת המזון עופר על שימוש בקרקע באשדוד.

מקסימה מקדמת תוכנית להקים את המתקן החדש על קרקע שתקבל באשדוד. זה יקום בסמוך למפעלים קיימים של מקסימה, והחברה תצטרך לבצע סקר סביבתי ולקבל אישורים רגולטוריים.  הגז למתקן החדש יוזרם  ממאגר תמר, שם יהפוך לגז נוזלי. אז יתאפשר להעמיס אותו על אוניות ייעודיות ולשווק אותו ללקוחות זרים.

עלות הקמת מתקן קטן, שיכול להנזיל בין חצי מיליארד למיליארד מ"ק של גז טבעי בשנה, עשויה לנוע בין 200 ל־400 מיליון דולר. עם הקמתו, בעלי המאגרים הקיימים – תמר, לוויתן וכריש־תנין – יוכלו גם הם לשלוח אליו גז טבעי, וכך לייצא אותוץ.

יעדי היצוא האפשריים הזה הם איים שפזורים בים התיכון. רוב צריכת האנרגיה באיים האלה מבוססת על סולר, שמחירו כיום גבוה בכ־50% ומעלה ממחיר הגז המונזל.

במקסימה אמרו שוועדת הקצאות הקרקע במשרד הכלכלה והתעשייה כבר המליצה לענות לבקשת החברה לקבלת קרקע לטובת הקמת המתקן. על פי אותם גורמים, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) אף היתה שותפה בשנה האחרונה לתביעה של חברת עופר מצד המשיבות ויחד עם חברת מקסימה, כלומר שהתוכנית ידועה לה. .

המשפט עסק בזכויות על הקרקע. מקסימה פועלת בתחום אספקת הגזים למגזרי הרפואה והתעשייה, ומנגד חברת עופר פועלת בתחום המזון. במהלך המשפט עלתה השאלה האם מקסימה זכאית לקבל מרמ"י קרקע בפטור ממכרז לצורך הרחבת הפעילות שלה באשדוד. מקסימה טענה שכן, ואילו עופר, שגם היא פועלת שם, טענה שלא.

בית המשפט קבע  שמקסימה היא בעלת הקרקע וזכויות השימוש בה, ורמ"י לא היתה חייבת במכרז כדי לאפשר לה להרחיב את הפעילות. עוד ציינה השופטת כי הקרקע "נחוצה לה להקמת מתקן להנזלת גז טבעי, עניין בעל חשיבות לאומית אסטרטגית ראשונה במעלה, וזאת בהתחשב ביתרונות של אחסנתו והעברתו של גז טבעי בתצורתו כנוזל, שהמקרקעין הם בעלי אפיון ייחודי המתאים להפעלת המתקן".

מקסימה עוסקת בייצור ובאספקה של גזים (פחמן דו־חמצני, הליום, גזים מיוחדים, גזים רפואיים) לתעשייה, רפואה ומזון, והיא מעסיקה כ־200 עובדים. החברה נסחרת בבורסה על פי שווי שוק של כרבע מיליארד שקל. בעל השליטה (כ־78%) הוא חורש באמצעות יוניון השקעות ופיתוח. חורש אף מוכר בזכות פעילותו בענף הרכב ויבוא כלי הרכב מתוצרת טויוטה. מקסימה סיימה את 2018 ברווח נקי של כ־15 מיליון שקל, עלייה של כ־23% לעומת 2017, והרווח התפעולי שלה לשנת 2018 הסתכם בכ־21.2 מיליון שקל, עלייה של כ־16.5% לעומת 2017.

 

לאומי ממשיך להמליץתשואת יתרעל מניות הגז; חיובי ביחס לסיכוי ליצוא