חדשות    

חדשות טובות לבעלי חובות בפיגור – גם ריבית הפיגורים יורדת!

דודו זקן

חוב בפיגור הוא חוב שבהגדרה הסיכוי לקבל אותו במלואו נמוך ולכן הבנקים גבו עליו ריבית גבוה במיוחד – משהו בסגנון, הסיכוי שלנו לגבות באופן מלא ירדו, לפחות נהנה מהריבית. יש לזה רציונל כלכלי – ככל שהסיכון גדול יותר כך הסיכוי גדול – הבנק לוקח זיכון הוא צריך תגמול/ סיכוי – משמע ריבית גבוה. אבל זה לא נכון כשמדובר בחוב בעייתי במיוחד, חוב שנכנס להליך של הוצאה לפועל, ואת זה הפיקוח על הבנקים משנה ובצדק.

דודו זקן, המפקח על הבנקים החליט לאחרונה לתת מתנה לבעלי החוב בפיגור. זקן שנמצא בשלהי הקדנציה שלו, החליט להגביל את ריבית הפיגורים ללקוחות שנגדם ננקטים הליכי גבייה בהוצאה לפועל. הגבלת הריבית היא תוצאה של תלונות רבות של חייבים.

המהלך הזה הוא במקביל למהלך גדול עוד יותר של ההוצאה לפועל שמקלה על החייבים. אך מהלך זה זוכה גם לביקורות, על רקע החשש שיותר חייבים ינצלו זאת להתחמק מחובותיהם. כיום יש כ-240 אלף תיקים חייבים בהוצאה לפועל.

המפקח על הבנקים קבע כי ריבית הפיגורים לא תעלה על השיעור המרבי של ריבית הנגבית על-ידי התאגיד הבנקאי בגין חריגה ממסגרת האשראי. כן קבע המפקח כי  בהסכם ההלוואה מול הלקוח יינתן גילוי ברור על  הנוסחה לחישוב ריבית הפיגורים בהלוואה.

בנוסף קבע המפקח כי תאגיד בנקאי לרבות חברת כרטיסי אשראי יקבע מדיניות לטיפול בחובות בפיגור, יעגן נהלים בקשר לחוב בפיגור, ויקים מערך מיוחד לטיפול בגביית החובות האלו. כן, נקבע כי הבנק (או חברת כרטיסי האשראי) יעמוד בקשר ישיר ושותף עם הלקוח ולא יסתפק בהפנייתו לעורכי הדין המטפלים בנושא הגבייה. הלקוח יוכל בכל עת לפנות לבנק ולקבל מידע בעניין החוב.

"אנו רואים חשיבות לטפל באופן שבו נגבים החובות מלקוחות שמסיבות שונות אינם עומדים בתנאי ההלוואות שניתנו להם, שכן ההוגנות והשקיפות נדרשות לא רק בעת מתן האשראי אלא גם בהליכי גביית חובות בנסיבות בהן הלקוח אינו עומד בהתחייבויותיו כסדרן", אמר דודו זקן, במקביל לפרסום ההוראות החדשות, והאמת שהוא מאוד צודק – אין סיבה שאנשים שלא מצליחים לשלם את חובם לבנק יעברו פתאום לטיפול מול עורכי דין, לא יקבלו שירות מהבנק שעד לא מזמן היה מעין "חבר" שלהם, והכי גרוע אין סיבה שדווקא כשמצבם הפיננסי הורע והם לא יכולים לשלם חובות אז הריבית על ההלוואות שלהם קופצת לשמיים. המהלך של זקן מבורך!