שוק ההון    

חיים כצמן – "השילוב בין אופליין ואונליין הוא לדעתי המודל שהולך לנצח"

חברת הדירוג  מעלות ערכה היום בבורסה בת"א כנס בנושא הדינמיקה בשווקים הפיננסיים – מבט מקומי וגלובלי.

 

רונית הראל בן זאב, מנכ"לית S&P מעלות, אשר פתחה את הכנס במבט על הסיכונים בשוק החוב המקומי ל-2019, אמרה כי "תהליך ההתאמה של השוק לסביבת ריבית עולה ב-2019 יושפע גם מהתנהגות שער החליפין.

התחזקות השקל בעשור האחרון גוננה על ה- home bias ועודדה אותה, אולם אם השקל יחדל להתחזק, ועוד יותר מכך אם הוא ייחלש, תיחלש ההטיה הביתית ויותר השקעות יופנו לחו"ל, במיוחד לשוק האמריקאי, שמציע כבר עתה תשואות גבוהות יותר לפדיון. במילים אחרות, התייצבות השקל או התחזקותו יכולים להאיץ את תהליך העלייה בתשואות מעבר לנגזר מתהליך העלייה בריבית. יחד עם זאת, החשש ממידת העוצמה של תהליך ההתאמה לרמת ריביות גבוהה יותר, ימשיך לתמוך ברמת הסלקטיביות של המשקיעים. יש להניח כי ב-2019 חברות יגייסו פחות מהיקפי הגיוס להם הורגלנו כשהריבית היתה אפסית, תוך שהן ממשיכות לפעול להורדת המינוף."

עופר עמיר, מנהל תחום דירוג חברות נדל"ן ב-S&P EMEA, הנחה בכנס פאנל בנושא: הנדל"ן המסחרי בעידן הסחר המקוון. בדיון השתתפו נתן חץ, מנכ"ל אלוני-חץ, חיים כצמן, מייסד ומנכ"ל גזית גלוב ואבי לוי, מנכ"ל מליסרון.

לדברי כצמן, "התופעה הבינלאומית בכל העולם היא אורבנזיציה מתמשכת, כבר אלפי שנים. שיעור המתגוררים בערים יילך ויגדל בשנים הבאות, ואני חושב שיש לחלק את ענף הריטייל בין השווקים הראשוניים והמשניים. זיהינו זאת כבר ב-2010, ובגזית גלוב מכרנו בשנים האחרונות נכסים בהיקף של מעל 15 מיליארד שקל באזורים משניים ושלישוניים. כולנו הבנו שהאי-קומרס לא יחליף את האופליין אבל בוודאי ישתלב בו ותהיה לו השפעה רבה. השילוב בין אופליין ואונליין הוא לדעתי המודל שהולך לנצח. כולם מדברים על כמה אמזון מתפתחת, אבל מצד שני – לוולמארט יש היום 11 מיליארד דולר מחזור מכירות באונליין, כך שרואים תנועת מלקחיים משני הצדדים. שחקני האונליין רוצים להיות אופליין ולהיפך. ברבעון השלישי של 2018 הצגנו שיעורי תפוסה בערים רבות בעולם של 96.3%, שיעור שעלה בשנה האחרונה באחוז ורבע. כלומר, כנראה שיש מי שרוצים להיות אצלנו במרכזים וזו ההוכחה הנצחית לרלוונטיות של הריטייל אופליין. המיקומים והדמוגרפיה הם המשתנה הקובע בכל המכלול הזה."

לדברי אבי לוי, מנכ"ל מליסרון, "אני לא בטוח שהירידה בשכ"ד בקניונים המובילים היא רק כתוצאה מהאי קומרס. היו כמה השפעות. אנחנו לא רואים היום את הגידול בפדיונות שלו הרוגלנו יחסית לשנים קודמות. שכר הדירה יכול לעלות רק אם הפדיון עולה, ועדיין אנחנו במגמת גידול בשכ"ד גם את גידול יותר מתון."

בהתייחס לשאלה – האם הוגן שמדינה עוזרת דווקא למתחרים של השוכרים שלך עם הקלות במע"מ על חבילות מחול? אמר לוי, "ניקח לדוגמא את זברה שהגישה בקשה השבוע להקפאת הליכים. זברה מוכרת במחירים מאד מאד זולים. אני לא מבין את ההגיון שזברה על מוצריה תשלם מעמ למדינה, ומוצרים שנמכרים באמזון או איביי יהיו פטורים ממעמ. היתה לנו פגישה עם כל אנשי האוצר, כולל מנכ"ל האוצר ואנשי אגף תקציבים, ואנשי מס הכנסה. כולם הסכימו איתנו לחלוטין שצריך לבטל את הפטור של מעמ למוצרים שמיובאים באינטרנט. לצערנו, השר כחלון היחיד שהתנגד, ומשיקולים פוליטיים לא הסכים לבטל את הפטור. אני מאד מקווה ששר האוצר הבא יהיה קשוב יותר למצב במשק ויעשה זאת. באירופה ביטלו את הפטור, גם באוסטרליה ביטלו ואף הטלו מס. כך שהמדינות מבניות את הבעייתיות באפליה הזו."

לנה שוורץ, מנהלת תחום מוסדות פיננסיים ישראל ב-S&P מעלות, אמרה כי "הבנקים בישראל ממשיכים ליהנות מסביבה כלכלית תומכת, אולם רמת האי וודאות בסביבת הפעילות עלתה. להערכתנו, האתגרים העיקריים העומדים בפני הבנקים ב-2019 הם התגברות התחרות, חשיפה גבוהה לנדל"ן ולמינוף משקי הבית, כאשר במקביל הם מתמודדים עם הצורך להמשך שיפור היעילות התפעולית והתאמת המודל העסקי לאתגרי הטכנולוגיה. יחד עם זאת, אנו סבורים כי הבנקים ערוכים טוב יותר להתמודד עם התממשות של סיכונים, בעיקר בזכות איכות הנכסים הטובה, הפחתת הריכוזיות במערכת ובניית כריות הון בתמיכת הפיקוח על הבנקים."

עמנואל וולאן, מנהל בכיר הממונה על דירוג מוסדות פיננסיים ב-S&P העולמית, אזור EMEA, דיבר בכנס על הבנקאות העולמית בעידן של העלאות ריבית ושינויים במדיניות המוניטרית בעולם. לדבריו, "S&P צופה כי הבנקים בעולם יתמודדו עם תנודתיות רבה יותר בשווקים ב-2019 כתוצאה מאי וודאות רגולטורית והשלכות של ההקלות המוניטריות. מחזור האשראי ישנה מגמה במוקדם או במאוחר, והדגש יהיה על חוסר יציבות שנבנתה הן בשווקים המפותחים והן בשווקים המתעוררים, וזאת גם אם השיפור במאזן הבנקים ימתן את ההשפעה. שינוי במדיניות המוניטרית עשוי להוביל לתמחור מחדש של הסיכונים בשווקים ולתיקון בחלק משוקי המשכנתאות."

עוד אמר וולאן, כי "תנאי האשראי תומכים בבנקים אולם הסיכונים שנוצרו בעקבות נורמליזציה במדיניות המוניטרית, מלחמות הסחר וסיכונים פוליטיים שוטפים גוררים את בטחון המשקיעים ומחלישים את המומנטום הכלכלי."