חדשות    

חלופה לדיור? המוסדיים ייכנסו לשוק הדירות להשכרה

מחירי הדירות הגבוהים מאלצים משפחות רבות לגור בשכירות, אך גם מחירי השכירות עלו בעשרות אחוזים בשנים האחרונות, כאשר בחצי השנה האחרונה למרות ירידה מסוימת במחירי הדירות, מחירי השכירות המשיכו לעלות.
הממשלה מנסה להילחם במחירי הדירות – שר השיכון והבינוי, אריאל אטיאס מגדיל את היצע הקרקעות במכרזים, אך מנגד הריבית הנמוכה ששוררת במשק , והפחתות הריבית על ידי סטנלי פישר נגיד בנק ישראל, יוצרים ביקושים למשכנתאות ולדירות, ופוגעות במגמת הירידות של החודשים האחרונים. זאת ועוד – הקבלנים הפחיתו בצורה משמעותית את קצב הבנייה, כך שמאוד ייתכן שהיצע הדירות הגדול הקיים כיום בשוק (מעל 77 אלף דירות בשלבי בנייה) יירד משמעותית בטווח הבינוני.
מעבר לניסיון להילחם במחירי הדיור, הממשלה מנסה לפתח את שוק השכירות לטווח ארוך (שמקובל מאוד בעולם). המדינה מנסה לעודד קבלנים ויזמים לבנות דירות לשם השכרה לטווח ארוך ומספקת להם הקלות שונות (בעיקר בתחומי המיסוי). לאחרונה, מנסה משרד האוצר להכניס את הגופים המוסדיים (מנהל קופות הגמל, קרנות פנסיה ועוד) לתחום זה. אלא שכיום הגופים המוסדיים פטורים ממס על רווחים פסיביים, הם פטורים ממס על ההשקעות הריאליות (מניות, אגרות חוב, פיקדונות ועוד), והשאלה אם הם גם פטורים על הכנסות משכירות לא מקבלת מענה ברור. לכאורה, כל הכנסה ורווח מנכס פסיבי פטורה, אבל האם השכרה דירה היא נכס פסיבי ופעילות פסיבית. לא בורר, ועל רקע זה במשרד האוצר מנסים לגבש יחד עם משרד המשפטים פטור לגופים המוסדיים על רווחים מהשכרה. זה יכול לעודד מאוד את הגופים המוסדיים שמחפשים תשואה מחוץ לאפיקים הריאליים. ע פי בדיקה של משרד האוצר, הגופים המוסדיים ייכנסו להשקעות בדיור להשכרה אם יקבלו תשואה של 6% ומעלה, ובאוצר טוענים שהתשואה הצפויה אמרוה להיות אפילו גבוה יותר.