טיפים לחסכון במים בהשקיית הגינה מאת הגנן הנדיב
תוכן ממומן    

טיפים לחסכון במים בהשקיית הגינה מאת הגנן הנדיב

בשנים האחרונות ישנה עלייה מתמדת במחירים של מוצרי צריכה שונים – לרבות מים. המחירים האמירו אף יותר בתקופת הקורונה, ובשילוב עם מגמת ההתחממות, בעלי גינה רבים מוציאים סכומים נכבדים על השקיה.

למרות שאנו חיים במדינה חמה עם מחירי מים גבוהים למדי, עדיין יש מספר פעולות שמומלץ לבצע כדי לחסוך במים. הטיפים המנצחים הבאים יעזרו לכם לחסוך בהשקיית הגינה שלכם, ולראות אותה משגשגת לאורך זמן – גם עם פחות מים:

השקיה בקיץ: בבוקר המוקדם ובערב בלבד
בישראל מרבית הימים הם ימים חמים במיוחד, מה שגורם להתאדות מים מהירה מהקרקע. כדי שהצמחים שלכם יספיקו לספוג את מי ההשקיה, מומלץ להשקות את הגינה בבוקר המוקדם או בערב, כאשר השמש פחות דומיננטית וחמה. בנוסף, מומלץ לא לבצע השקיה כשיש רוחות, מפני שהן גורמות להרחקה של עד שליש מהמים מהצמחים.

נכשו עשבים זוללי מים
מלבד הצמחים, הפרחים והירקות שאתם שותלים בגינה, צומחים גם עשבים שוטים ש"שותים" מים על חשבון שאר הצמחייה. טיפ חשוב לחיסכון בהשקיה הוא ניכוש קבוע של עשבים וצמחים שלא צריכים להיות בגינה, מה שמאפשר לצמחים אחרים לספוג מים בצורה מיטבית.

כוונו את צינורות ההשקיה/הממטרות רק על הצמחייה
אנשים רבים, ובמיוחד אלו שמשקים עם צינור, לא מכוונים את המים על הצמחים בלבד, אלא על כל הסביבה: מדרכות, שבילים, שולי הגינה, ואזורים אחרים. כדי למנוע בזבוז מיותר של מים, הקפידו לכוון את צינור ההשקיה לצמחים בלבד, ואל תשקו חפצים דוממים.

אל תחשבו שאדמה יבשה פירושה חוסר במים
אחת הטעויות הנפוצות ביותר בהשקיה של גינות היא השקיית יתר; באופן טבעי, החלק העליון של האדמה מתייבש מהר יותר לעומת חלקים עמוקים, מפני שהחלק הזה חשוף לשמש. אבל, מים בעומק האדמה לא מתאדים מהר, אז אדמה עליונה יבשה עלולה להטעות. כדי שהצמחים שלכם ישגשגו, אתם לא צריכים להשקות אותם בכל פעם שהאדמה מתייבשת, אלא בפרקי הזמן הנחוצים. לכל צמח יש את כמויות המים שהוא צריך, ומומלץ לא לעבור אותן, גם אם האדמה למעלה יבשה.

הפרידו צמחים לפי צרכי ההשקיה שלהם
טיפ נוסף לחיסכון בהשקיית הגינה הוא הפרדה של צמחים לפי צורכי ההשקיה שלהם; אם תשתלו צמחים שדורשים השקיה מועטה לצד צמחים שדורשים השקיה רבה, באופן טבעי אתם תשקו את האזור יותר. כדי שזה לא יקרה, חלקו את הגינה לאזורים שונים – עם צמחים שדורשים השקיה מועטה, וצמחים שדורשים יותר השקיה.

העדיפו מערכות השקיה חכמות על פני השקיה ידנית – בייחוד בגינות גדולות
אחד הטיפים הטובים ביותר לחסכון בהשקיית גינות הוא שימוש במערכות השקיה חכמות. לא משנה כמה תנסו, אתם לא תצליחו לווסת את כמות המים שאתם משקים איתה, כמו שמערכת חכמה יכולה לעשות. כיום יש מערכות מתוחכמות שלוקחות בחשבון את השעה ביום, את שטח הגינה, את הרכב הגינה ופרמטרים נוספים, ומבצעות השקיה אוטומטית בצורה אופטימלית. מדובר בהשקעה חד-פעמית שמביאה לחיסכון במים, ואנשים רבים בוחרים בה על פני השקיה ידנית.


קרדיט: freepik

לסיכום
השקיה של גינה, במיוחד במדינה חמה כמו ישראל, עלולה להוביל להוצאות מים גדולות. כדי לחסוך במים, מומלץ להשתמש בטיפים שצוינו מעלה, וגם להיעזר במומחים בתחום. באתר "הגנן הנדיב" תוכלו ליהנות ממידע מקצועי על טיפוח גינה, לרבות תכנון גינה חכם, חיסכון בעלויות, ומידע נוסף.

מלבד זאת, המומחים של האתר מספקים ייעוץ ושירות מקצועי עבור לקוחות מכל רחבי הארץ; בגנן הנדיב תוכלו ליהנות משירות ייעוץ, תכנון, עיצוב והקמת גינה בבית פרטי , תכנון מערכות השקיה, ושירותים רבים נוספים שיעזרו לכם לטפח גינה צבעונית ומשגשגת לאורך זמן.