מובייל וגאדג'טים    

טלגרם – איך משתמשים ועד כמה היא פרטית?

מעודכן ל-04/2020

טלגרם  – איך מצטרפים לקבוצות, איך מצטרפים לערוצים וכמה באמת הטלגרם פרטי ואנונימי?

כשמבקשים מישראלים לנקוב בשמה של אפליקציית מסרים מיידיים שחביבה עליהם, רובם יגידו וואטסאפ. אלא שלמעשה, מבחינת בטיחות וואטסאפ נחשבת בטוחה פחות. כתוכנה שנמצאת בבעלות פייסבוק, וואטסאפ נחשבת לחשופה יותר, משום שלהערכת העוסקים בתחום היא אוגרת מידע עבור המפרסמים.

וכך נכנסה טלגרם לתמונה. טלגרם היא אפליקציית מסרים מבוססת ענן, שלטענתה  מספקת צ'אט סודי עם מסרים מוצפנים וכן מאפשרת קבוצות וערוצי שיח המוניים בלי צורך בהוספת אנשי קשר. עוד היא טוענת שיש אפשרות למחוק את המסרים אוטומטית לאחר זמן מסוים.

הרשת, שהוקמה על ידי מייסדי VK – הפייסבוק של רוסיה – מעודדת תחרויות בניסיון לפרוץ אותה. קבוצה רוסית אף הצליחה במשימה וקיבלה 100 אלף דולר, ולאחר מכן תוקנו בעיות האבטחה. לטענת החברה, בעוד מסנג'ר, וואטסאפ והנג אאוט של גוגל קיבלו 2 בציון האבטחה מתוך 7, טלגרם קיבלה 4.

איך נרשמים

בחנויות של גוגל ואפל תוכלו להוריד את האפליקציה telegram. אז תבצעו אימות בינה לבין המכשיר,ותצטרכו להזין את הקוד הסודי שיישלח אליכם במסרון. זה ניתן לביצוע גם בהודעה קולית. ההליך הזה פשוט וסטנדרטי.

איך להצטרף לקבוצות בטלגרם

קבוצות בטלגרם נוצרות מאנשי הקשר, ואליהן אפשר להצטרף באמצעות לינק, בחיפוש שם או בהוספת משתמש של מנהלי הקבוצה. אפשר גם להקים קבוצה פרטית שאליה יצטרפו רק המוזמנים. כדי להפוך אותה לציבורית צריך לשנות את מצבה ל"סופר קבוצה".

איך להצטרף לערוצים בטלגרם

בניגוד לקבוצות בטלגרם, כל אחד יכול להצטרף לצפייה בערוצים, וגם כאן עושים זאת באמצעות לינק או חיפוש של שם הערוץ. כדי לפתוח ערוץ יש ללחוץ על העיפרון new channle.

הערוץ יכול להיות ציבורי, פרטי או אישי.

בוטים

מפתחי צד שלישי יכולים לפתח בוטים המזמינים לקבוצות, שולחים הודעות ועוד. כלומר, חלק מהתקשורת יכול להיות "מזויף", אז קחו את זה בחשבון. זה קורה לא רק בטלגרם, אלא בכל האפליקציות ובכל הרשתות החברתיות.

הודעות קוליות

טלגרם השיקה גם הודעות קוליות בדומה לוואטסאפ ומסנג'ר, שלטענתה מוצפנים כמו הודעות הטקסט שלה.

טלגרם לעסקים

עסקים רבים ובעיקר גופי תקשורת פועלים כיום באמצעות טלגרם. להבדיל מפייסבוק ו-וואטסאפ, בטלגרם אין קבוצות או ערוצים המיועדים לעסקים, אבל עצם הדרך שבה האפליקציה בנויה טובה לעסקים ונסביר: הסיבה המרכזית לשימוש בטלגרם היא החשיפה הגדולה יותר, עד כמעט חמישים אחוז. בעוד פייסבוק דורשת מעמודים עסקיים לשלם לה כדי להגדיל חשיפה, בטלגרם אין מניעה כזו, ולכן החשיפה גדולה ביותר מחמישים אחוז. יתר על כן, בטלגרם ההודעות בענן, כך שאפשר להיכנס אליהן הן מהנייד והן מהדסקטופ, מה שהופך את העסק שלכם לזמין יותר. עסקים אוהבים גם את השימוש בבוטים המאפשר להזמין ביתר קלות למבצעים, אירועים וכדומה. פתיחת ערוץ או קבוצה לעסק אינה שונה במיוחד מפתיחה של קבוצה או ערוץ אישי, אבל דורשת השקעה בתיאור העסק ומיתוגו, כמו לוגו למשל.

ערוץ או קבוצה? תלוי. ערוץ משמש כמו לוח פרסומות של תקשורת חד צדדית. קבוצה היא כמו פורום שבו הלקוחות יכולים לתקשר איתכם ותוכלו גם ליצור קהילה.

יכולות ויתרונות

טלגרם שומרת את כל ההודעות אלא אם כן הגדרתם מראש שאתם מעוניינים שלא תעשה זאת, מה שלא קיים בוואטסאפ. היכולת העיקרית של טלגרם היא שיחות סודיות המוצפנות בטכנולוגיה שפותחה על ידי טלגרם. לשיחות הסודיות לא יכולים להצטרף יותר משני אנשים. זה נקרא באנגלית secret chat.

השירות מאפשר לקצוב את השיחה בזמן, שהשיחה לא תאוחזר בשרתי החברה, להעביר את ההודעות הלאה וכן אפשר להצפין את השיחה בסיסמה.

אם אתם רוצים לנהל שיחה בטלגרם מלפטופ או ממחשב נייח אתם גם יכולים, אבל בניגוד לוואטסאפ הגרסה פועלת עצמאית ואינכם צריכים להיות מחוברים לסמאטרפון באותו רגע. בטלגרם גם אפשר לחסום משתמשים כדי שלא יידעו מתי התחברתם לאחרונה.

עוד אפשר לשלוח קבצים של עד 1.5 גיגה בכמות לא מוגבלת של קבצים וכן הקבוצות יכולות להכיל עד 50 אלף חברים, לעומת 256 בוואטסאפ.

אם אתם מחפשים שם משתמש, תוכלו למצוא אותו ולשלוח הודעה, גם אם אין לכם את הפרטים שלו.

ביקורות וחסרונות

הביקורת המרכזית נגד הטלגרם היא השימוש של גורמים פליליים באפליקציה. כך למשל תוכנן הפיגוע המשולב שביצע ארגון דאעש בפריז ב-2015 באמצעות האפליקציה. כמו כן בעבר אפל הסירה את טלגרם בשל תכנים פדופיליים, אך החזירה אותה לאחר שטלגרם טיפלו בבעיה. עוד מתברר שהיא אחד הכלים הנפוצים להונאות פישינג (Phishing), קרי הונאות של גניבת זהות.

לאחרונה הצטרפה טלגרם לאמנה נגד הטרור שלפיה המשתמשים קיבלו הודעה בזו הלשון: “במקרה בו טלגרם תקבל צו בית משפט אשר מאשר כי הנך חשוד במעשי טרור, אנו עשויים להסגיר את כתובת ה-IP ומספר הטלפון שלך לרשויות הרלוונטיות", מה שמעמיד בספק את פרטיות המשתמשים.

גם בנוגע לאבטחת המידע המומחים חלוקים. לטענת המומחים, הפרוטוקולים של טלגרם מיושנים ולא עומדים בתקנים המעודכנים כמו אבטחה מאומתת. הביקורת נוגעת גם לכך שטלגרם פותחה בדרך עצמאית בקוד פתוח ואינה פתוחה לביקורת ציבורית. בעבר אף התגלה שטלגרם מסרה פרטי מידע וכן התגלה שדלפו פרטי מידע של הקבוצה הפופולרית טלגרס, לסחר בסמים קלים. המשתמשים האשימו את מנהלי הקבוצה. עוד דווח שלאחרונה פרצת אבטחה בעדכון אפשרה לפרוץ למחשב.

החברה טוענת מצדה שכל הבעיות טופלו בגרסאות הנוכחיות, אך גם אם זה נכון, זה לא מונע ממשתמשים פרטיים לחשוף מידע.

העדכון הבא בוואטסאפ: לא יוכלו לצרף אתכם ללא הסכמתכם

איך לשמור על פרטיות ברשת

פרסום בטלגרם – איך זה עובד