תיירות    

טסים לתאילנד לחודש או לשבועיים? המחירים לא חייבים להיות בשמיים

כל ישראלי יודע שתאילנד היא יעד יחסית זול לטיול, בטח אם משווים אותה לאירופה או לישראל. אבל, וזה אבל גדול מאד, טיולים בתאילנד מחזיקים בפוטנציאל לא קטן להיות כרוכים בסכומים גבוהים. דבר ראשון, הם ממושכים יחסית – ההמלצה היא לבקר בתאילנד לפחות שבועיים, כשלפעמים הבחירה תהיה בפרק זמן ארוך יותר. בנוסף לכך טיסות לתאילנד נוטות להיות יקרות, ויש במדינה כל כך הרבה אטרקציות ודברים לעשות. גם אם המחיר היחסי של כל אטרקציה יהיה זול, עדיין מדובר בסכומים מצטברים שעלולים להיות גבוהים.

המטרה של המדריך הנוכחי היא להראות לכם כיצד ניתן למצות את המקסימום מתאילנד תמורת סכומי כסף נמוכים ככל האפשר.

טיסות

טיסות לתאילנד מהוות חלק מרכזי מאד במשוואת העלויות של הטיול. באופן מסורתי חברת אל על היא היחידה שמבצעת טיסות ישירות לתאילנד, טיסות שתהיינה מטבע הדברים יקרות בתנאים האלה. בבדיקה שעשינו ביוני 2017 לגבי טיסות בחודש העוקב,  ראינו שהמחירים מתחילים מכ-400 דולר לכיוון לרוב, ובסך הכול כ-800-1,000 דולר לשני הכיוונים. לעומת זאת יש תאריכים בהם המחיר הטיסות יהיו כ-1,100-1,300 דולר לשני הכיוונים.

בעוד שבחלק מהמקרים בהזמנה מוקדמת של טיסות סדירות ניתן למצוא מחירים משתלמים יותר, בטיסות לתאילנד דרך אל על זה היה פחות נוכח. בבדיקה של טיסות חצי שנה קדימה המחיר היה כ-500 דולר לכיוון. בהזמנה של טיסות כמעט שנה קדימה המחיר היה כ-400 דולר לכיוון. כלומר, יכול להיות פער אבל לא תמיד הוא משמעותי. בנוסף מהידע שלנו המחירים של טיסות ישירות לאל על ירדו מעט בשנים האחרונות, מגמה שיכול להיות שתתגבר על רקע הגדלת התחרות בטיסות ישירות שצפויה להיעשות בעתיד הנראה לעין.

מי שרוצה להוזיל את העלויות יכול לבחור בטיסות עם עצירת ביניים (קונקשן), שמן הסתם תאריך את הזמן הדרוש עד להגעה לתאילנד. האם זה כדאי? תלוי באיזה מקרים. המחירים שמצאנו לטיסה בת שבועיים בחודש יולי התחילו מכ-800 דולר לשני הכיוונים, כשזמני העצירה היו בחלקם ארוכים מאד (13 שעות ואפילו יותר). בבדיקה של חצי שנה קדימה כן מצאנו הצעות לטיסות קונקשן בכ-600-700 דולר לשני הכיוונים. אם בתאריכים שלכם הפער בין טיסה ישירה לטיסה עם עצירת ביניים עומד על כמה עשרות דולרים, אנחנו ממליצים לכם כן לשלם אותם ולבחור בטיסה הישירה. אחרת – בעיקר כאשר המחירים בטיסות אל על הם 1,000 דולר ומעלה  – יכול להיות שמומלץ מבחינה פיננסית לבחור בטיסות הקונקשן. בכל מקרה חשוב לבצע את הבדיקות בשני הכיוונים.

מלונות

במדינה תיירותית כמו תאילנד, יש אינספור מלונות בכל עיר או אי. לכן קשה לנו לספק לכם תשובה חד משמעית לגבי המחיר שתצטרכו לשלם על המלונות, גם אם בפועל הוא יהיה כמובן זול ואטרקטיבי ביחס למה שאנחנו מכירים. בתאילנד ניתן להתפנק ברוב ימות השנה וברוב האזורים במלונות איכותיים, במחיר של מלונות בסיסיים מאד בישראל (או אפילו פחות). מנגד, מי שרוצה לחסוך – ובדרך כלל מטיילים צעירים עונים על ההגדרה הזו – יוכל לשלם סכומים מגוחכים של כ-50-150 שקל ללילה (בהמרה למטבע התאילנדי המקומי באט) ולבחור במלון או באכסניה בסיסיים יחסית.

בגדול אפשר לטעון שמחיר אכסניה בתאילנד עומד על כ-500-1,000 באט (כ-50-100 שקל), בעוד שמחיר מלון ממוצע יכול להיות סביב כ-100-200 שקל ומלונות איכותיים יותר בכ-250-500 שקלים ללילה. עם זאת ההערכות אלה כלליות, כאשר המחירים תלויים במאפיינים הספציפיים של כל מלון, בתקופה בשנה שטסים בה ועוד. כמו כן לכל יעד בתאילנד יש חוקים משלו. בפוקט ובקוסמי, איים תיירותיים וגדולים מאד, תוכלו למצוא המון מלונות במחירים סבירים מאד לצד מלונות מפוארים שיהיו יקרים. אם אתם רוצים להתפנק בחלק מהימים שלכם בטיול, כדאי לבחור ביעדים האלה. צפון תאילנד נחשבת לזולה ביותר מבחינת העלויות, כשגם בבנגקוק העלויות הן בהחלט משתלמות.

באיים התאילנדיים הפופולאריים האחרים יש פוטנציאל לבעיות במציאת מלון פנוי. קופיפי הוא אי קטן מאד עם היצע מצומצם של מלונות, כך שהמחירים בו נוטים להיות יקרים מאד ולא מבטאים את רמת המלון: לכן שם אנחנו ממליצים לכם להתפשר יותר. קופנגן הוא יעד בעייתי מבחינה מקומות הלינה. רוב המגיעים לעיר יהיו צעירים שעושים את זה כדי לקחת חלק במסיבות ה-Full Moon או Half Moon, בהן המחירים של המלונות באי מגיעים לגבהים חדשים והתפוסה עולה. בתאילנד אנחנו לא ממליצים למטיילים העצמאים שביניכם להזמין מלון מראש, כי מסלול הטיול צריך להישאר גמיש: לפעמים אוהבים אי אחר יותר מאחרים ולפעמים מזג האוויר מביא ל"חישוב מסלול מחדש". בקופנגן זה דווקא כן מומלץ עבור חובבי המסיבות שביניכם.

כלל אצבע הוא שניתן בהחלט לנסות להפחית את המחיר באמצעות התמקחות, אם כי בהרבה מקרים יהיה אפשר להוריד את המחיר רק אם שוהים מספר מצומצם של ימים ברצף במלון. אפשר לבצע את ההזמנה ישירות דרך מקומות הלינה. היתרון הוא שרואים את המקום בצורה ישירה ושיש פוטנציאל מיקוח, אבל מנגד החיפוש לוקח זמן, קשה פיזית (אל תשכחו את המזוודות) ולא מתאים בכל ההרכבים – טיול בתאילנד עם ילדים לדוגמא. גם באמצעות סוכנויות תיירות ישראליות או אחרות תוכלו להזמין את המלונות, בצורה פשוטה עם אופציה למצוא דילים משתלמים.

הזמנת מלונות דרך האינטרנט נפוצה מאד בקרב מטיילים בחו"ל, ויכולה להיעשות גם בטיולים בתאילנד. מי שלא רוצה לסגור מראש את כל האפשרויות יוכל להזמין מלונות דרך האינטרנט כשהוא נמצא ביעד עצמו. במהלך הטיול שלי בתאילנד יצא לי לראות כמה ישראלים עומדים בלובי של מלון ומזמינים חדר בו דרך האינטרנט, כי הם קיבלו בדרך זו הנחה במחיר החדרים. בין האתרים הנפוצים להזמנות בתאילנד ניתן למנות את Booking, Agoda, HotelsCombined ואחרים.

אטרקציות

ברוב המקרים תאילנד מספקת את האטרקציות במחירים סבירים יחסית. את האטרקציות ניתן להזמין דרך הסוכנויות, בעלות של כמה עשרות או מאות שקלים – תלוי בסוג האטרקציה. בקטגוריה היקרה יחסית תמצאו פעילויות ספורט אתגרי, דוגמת טיולי ג'יפים, ראפטינג או אפילו באנג'י עליהם אתם צפויים לשלם כמה מאות שקלים, בהמרה לבאטים. זהו סכום מעט גבוה ביחס לאטרקציות מקבילות אחרות בתאילנד, אבל הן נוטות להיות מוצלחות וגם כוללות במחיר בדרך כלל איסוף מהמלון ולפעמים גם ארוחות. את האטרקציות האלה נהוג להזמין דרך חברות וסוכנויות התיירות, כשאנחנו ממליצים לכם לעשות את זה לאחר השוואת מחירים שאתם מבצעים בין סוכנויות שאתם נתקלים בהן. באזורים התיירותיים תמצאו סוכנות בכל פינה, כך שההשוואה לא אמורה להיות מורכבת יותר מדי.

בדרך כלל ניתן לקבל מחירים זולים יותר אם משלבים מספר אטרקציות, למשל טיול הכולל כמה פעילויות של ספורט אתגרי. טיולי השייט באיי תאילנד – המופיעים בדרך כלל בשמות "טיול ארבעת האיים", "טיול שבעת האיים" ו"טיול 42 האיים" – יהיו בסכום של כמה מאות שקלים, אבל רוב האנשים סבורים שהם מוצלחים ושווים את המחיר. יש כאן גם אופציות להוזיל את המחיר, למשל סירות גדולות שיהיו בדרך כלל זולות יותר מסירות מרוץ או יציאה לטיול מנקודות שונות.

אוכל

הרבה נכתב וסופר על האוכל התאילנדי, שהוא ברמת ההגדרה זול משמעותית ממה שאנחנו מכירים. יש כמה דרכים ליהנות ממאכלים משובחים במחירים נוחים עוד יותר. על ארוחה יחסית איכותית במסעדה אתם צפויים לשלם כ-30-50 שקלים, כשמהניסיון שלנו דווקא הרשתות הבינלאומיות המוכרות (מקדונלדס, ברגר קינג, KFC וכדומה) הן פחות משתלמות. המחירים אמנם זולים מאשר בישראל אבל יקרים יותר מאשר ארוחות מקבילות במסעדות מקומיות, כשבאזורים התיירותיים המנות גם קטנות ממה שאנחנו רגילים אליו.

שמם של דוכני המזון בתאילנד הולך לפניהם, גם אם נראה שהמדיניות של ממשלת תאילנד נוכחית היא להוציא אותם מהתמונה מסיבות היגיינות – במיוחד בבנגקוק. עדיין תוכלו למצוא גם כיום דוכנים בערים ובאיים השונים של תאילנד, שמציעים בחלקם מאכלים פשוטים אבל טעימים. המחירים הדי מינימליים כאן יכולים לעמוד על פחות מעשרה שקלים לפריט, ולכן הדוכנים יכולים לספק מענה בין הארוחות הגדולות. כמו כן מומלץ להצטייד במוצרי מזון שרוכשים בסופרמקטים הזולים, למשל חנויות