חדשות    

יום הולדת מאה לבניין: ייהרס לטובת פינוי-בינוי

לאחר התנגדות של שותפים בבניין בן 100 שנה הוחלט כי השותפות תפורק, והבניין ייצא לפינוי-בינוי

התקבלה בקשתה של חברת "לב הנחלה נכסים" לפירוק שיתוף בבניין בן 100, ונקבע כי תהיה התמחרות פנימית בין הצדדים. בכך נדחתה עמדת הנתבעים, המחזיקים ב-5% מזכויות השימוש בנכס, שהתנגדו לפירוק

הבניין בן שלוש קומות. שני הנתבעים מחזיקים בחנות בקומת הקרקע, שלאורך השנים יועדה לשימושים שונים. כיום  משמשת החנות לשמלות כלה. החברה-התובעת פועלת בשנים האחרונות לפיתוח הקרקע, ונוקטת הליכי פינוי נגד דיירים מוגנים והשקעה בעריכת תוכניות בנייה והגשתן לרשויות. הפעם ביקשה לפרק את השיתוף כדי לקדם את מטרתה – פינוי-בינוי.

עם זאת, השופט טען כי קשה מאוד למצוא טענת הגנה מפני תביעה לפירוק שיתוף, משום שלפי חוק המקרקעין, לכל שותף בקרקע יש זכות לדרוש זאת כל עוד הדרישה נעשה בתום לב. "סירובם של הנתבעים לוותר על קניינם, ואף הקשר הרגשי שהם חשים כלפי המקרקעין – ואבהיר כי אין בלבי ספק כי אכן, קשר רגשי כזה אכן קיים בלבם – אינם מהווים טענת הגנה ראויה מפני תביעה לפירוק השיתוף", כתב השופט.

לכן לא קיבל את טענת הנתבעים והסביר כי הם לא הציגו אף חוות דעת מקצועית שבה נטען כי הם זכאים לזכויות העולות על חלקם הרשום.

בגין  חוות דעת שמאי, נקבע כי הדרך הנכונה לפירוק תהיה התמחרות פנימית בין השותפים, תוך קביעת מחיר התחלתי להתמחרות, שישקף את העובדה שהמכירה נכפתה על אחד הצדדים. הוחלט כי התמחור ייערך על בסיס הערכת שמאי, שהערכתו תכלול את כל ההשבחות והשינויים שערכה התובעת.

עוד נקבע שמפני שהמהלך יהיה בניגוד לרצונם של בעלי החנות בקומת הקרקע, ומאחר שההתמחרות אינה מאוזנת, מחיר הפתיחה יהיה עין "פרמיית שליטה", כדי שהפגיעה בצד שיפסיד תהיה "המצומצמת ביותר האפשרית". הנתבעים חויבו לשלם לתובעת הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 35 אלף שקל בשלב זה של ההליך

כמה זמן בניין מחזיק – זה לא הגיל, זה התרגיל

בית כנסת ליד הבית או בבניין משותף – איך זה משפיע

אזורים ובניין עברה על חוק המכר, תוסיף 63 אלף שקל לפיצוי שכבר שילמה