יו"ר הפד: "שיקום יציבות המחירים עשוי לקחת זמן ויהיה כרוך בכאב"
חדשות    

יו"ר הפד: "שיקום יציבות המחירים עשוי לקחת זמן ויהיה כרוך בכאב"

יו"ר הפד, ג'רום פאואל
מעודכן ל-08/2022

בשמונה דקות של נאום ביום שישי אחר הצהריים שעון ישראל, הבהיר מי שעומד בראש הבנק המרכזי החשוב בעולם את הכיוון – הריבית בארה"ב תמשיך לעלות עד שהאינפלציה תחזור אל היעד, וזה עלול להיות כרוך בכאב.

כך אמר יו"ר הפד, ג'רום פאואל, בוועידת הבנק המרכזי בג'קסון הול, וויומינג: "שיקום יציבות המחירים עשוי לקחת זמן ודורש שימוש עוצמתי בכלים שיש ברשותנו על מנת להחזיר את הביקוש וההיצע לאיזון טוב יותר. ריביות גבוהות יותר, צמיחה איטית יותר ושוק עבודה חלש יותר יצליחו להוריד את האינפלציה, אבל הם גם יגרמו כאב מסוים למשקי הבית ולעסקים". פאואל הוסיף: "אלה המחירים הלא נעימים של הפחתת האינפלציה".

בעוד בעבר ניסה פאואל להיאחז בתקווה שמהלכי הבנק המרכזי האמריקאי עד כה יצליחו לגרום לכלכלה נחיתה רכה, ולא להשקיע אותה במיתון, הפעם הרטוריקה שבחר הבהירה באופן חד משמעי שהנחיתה בעקבות מיגור האינפלציה עומדת להיות כואבת.

עד כה העלה הפד את הריבית בארה"ב ארבע פעמים ברציפות מאז חודש מרץ, וכעת היא עומדת על טווח של 2.25%-2.5%. מדד חודש יולי הצביע על ירידה קלה מהשיא של יוני שעמד על קצב אינפלציה שנתי של 9.1%, והראה קצב שנתי של 8.5%, אבל זה מאוד רחוק מהיעד של הפד. בנוסף, ירידת המחירים ביולי נגרמה בעיקר מירידה במחירי האנרגיה, ששייכים לצד ההיצע של המשוואה, בעוד צד הביקוש ממשיך להראות עוצמה.

ריביות גבוהות יותר הופכות את ההלוואות ליקרות יותר, בין שמדובר על משכנתא לרכישת בית ובין שמדובר על הלוואה להרחבת העסק, וכך הן למעשה מאיטות את הפעילות הכלכלית ומצננות את שוק העבודה. זה בהמשך מה שמסייע להפחית את הביקושים כך שהם מתאזנים עם ההיצע ועליות המחירים מאיטות.

אלא שהתהליך הזה לוקח זמן, וקברניטי הכלכלה לא תמיד יודעים לקבוע בוודאות כמה הריבית צריכה לרדת על מנת להשיג את המטרה, כך שהסכנה היא העלאות חדות ומהירות מדי שיחנקו את הכלכלה וישקיעו אותה במיתון.

פאואל לא נקב בקצב שבו תעלה הריבית ואמר כי בבנק יעקבו אחרי הנתונים בבואם לקבוע מה יהיה שיעור העלאת הריבית בישיבה הבאה של הבנק ב-20-21 בספטמבר. הוא אמר כי קרוב לוודאי שהפד יאט את קצב ההעלאות בשלב מסוים, אך כרגע "זה לא הזמן לעצור".