חדשות    

יו"ר רשות ניירות ערך: "אנו מצויים בתקופה חסרת תקדים"

יו"רית רשות ני"ע ענת גואטה. צילום: ענבל מרמרי

גואטה (צילום: ענבל מרמרי)

מעודכן ל-04/2021

"שנת 2020 הייתה שנת תפנית", הצהירה ענת גואטה בוועידת ההנפקות של איגוד החברות הציבוריות והבהירה: "לא ניתן לשוק לאמץ נורמות של מערב פרוע"

יו"ר הרשות לניירות ערך, ענת גואטה השתתפה הבוקר ונשאה דברים בוועידת ההנפקות השנתית של איגוד החברות הציבוריות 2021, שנערכה במקביל באולם הכנסים של הבורסה בתל אביב וגם בצורה דיגיטלית און ליין. "שנת 2020 הייתה 'שנת התפנית'", פתחה גואטה בהתרגשות, "אנו מצויים בתקופה חסרת תקדים מבחינת הביקוש להנפקות חדשות ובפרט מתחומי ההיי-טק.

"שווקים מפותחים נחוצים למשקיעים כדי לאפשר להם מרחב אפשרויות השקעה מגוונות, על אחת כמה וכמה בעידן דיגיטלי גלובלי נגיש מאוד שמגשר על חסמים פיזיים", הוסיפה. "התובנה הזו הובילה אותנו לבחור בהרחבת השוק הציבורי כיעד אסטרטגי מוביל.

"כחלק מכך, היוזמה שלנו לחיבור שוק ההון הישראלי לענף ההיי-טק לא התרחשה באקראי, אלא היא תוצר של יוזמה מתוכננת, מכוונת ומודעת שלנו, יחד עם כל שותפינו האסטרטגיים.

כדי להגיע לשם, הובלנו מספר תהליכים תשתיתיים שאפשרו זאת: בניית יכולות מחקר וגיבוי להשקעות בצד המוסדי; כניסת החתמים הזרים שהנגישו לחברות הישראליות מקורות ממשקיעים גלובליים; יצירת יכולות גיוס לחברות פרטיות בבורסה (TASE UP); ופעילות אינטנסיבית של מחלקה ייעודית ברשות שעוסקת, בין היתר, בשיווק ובהסברה של שוק ההון הישראלי אל מול הרשת הגלובלית", המשיכה ופירטה.

"בנוסף לכך, השלמת השינוי המבני בבורסה לפני כשנתיים בהצלחה היה נדבך משמעותי ביצירת התשתית שאפשרה את המציאות הנוכחית. לאחר תהליך ארוך של בחינת מבני הבעלות האפשריים, בסופם הוחלט על מבנה בעלי מניות מבוזר. כך נוצר הבסיס שהבטיח את הצלחת המהלך של הרחבת שוק ההון הציבורי, שמתרחש לנגד עינינו.

גואטה ציינה גם כי "התרחבות שוק ההון הציבורי כרוכה בדרך הטבע גם בסיכונים חדשים. עליית המדרגה המשמעותית בפעילות בשוק ההון מביאה עמה מאפייני פעילות חדשים במישורים שונים: יש יותר חברות ויזמים; חתמים חדשים – מקומיים וזרים; משקיעים שבעבר לא פעלו בשוק ההון רואים בו עכשיו אפיק השקעה אטרקטיבי ועוד.

"כל אלה מייצרים סביבת סיכונים וסיכויים חדשה", הסבירה גואטה. "לצד תפקידנו בפיתוח השוק, מוטלת עלינו החובה והאחריות לפקח על הסיכונים שהם תוצר לוואי בלתי נמנע. הרשות לא תיתן לשוק לאמץ נורמות של מערב פרוע. הרשות עומדת על המשמר ומחזקת כל העת את ההגנות למשקיעים, על מנת לשמור על רמת האמון של השחקנים במנגנוני השוק.

"התפקיד שלי כרגולטור, הוא לקבוע את כללי ההתנהגות לניהול הסיכונים", הצהירה בנחישות – "החל מביקורת רוחב על פעילות החתמים שיצאה לדרך, לאור התפקיד המרכזי של החתמים בהנפקות, בעיקר בהצעה הלא אחידה שהפכה לאופן ההצעה הרווח יותר בעת האחרונה.  דרך יוזמה שאנחנו מובילים בימים אלה לתיקון תקנון הבורסה על מנת לגדר את הסיכונים הכרוכים בהשקעה בשותפויות המו"פ.

בהמשך מנתה גואטה כמה דוגמאות מפעילות הרשות: "פרסמנו להערות ציבור הצעת הוראה לקרנות נאמנות לפיה יהיה עליהן לתת גילוי על רמת הסיכון של השקעות באג"ח של חברות נדל"ן זרות. אנחנו מקיימים בחינה פנימית של פעילות הספאקים בשוק הישראלי במטרה לעצב את המוצר, כך שהאינטרסים של היזמים יעלו בקנה אחד עם אלה של המשקיעים. אנחנו בוחנים הסדרה של שוק עריכת המדדים בישראל – כל אלה הם רק חלק קטן מפעילות הרשות", אמרה.

"כרגולטורים אנחנו מופקדים בכל פעולה ומהלך שאנו יוזמים על שמירת האינטרס הציבורי והאחריות בהקשר לכך מונחת על כתפינו. המדד לפיו אנחנו נבחנים אינו שורת הרווח או מחיר המניה, אלא אך ורק השאת ערך לציבור המשקיעים בטווח הארוך".

הנפקות בקצב שיא: החזון – אלף חברות בבורסת ת"א בטווח הארוך

אופטימיות – ישראל תצא מהר ממשבר הקורונה