חדשות    

ירידה בהיקף המשכנתאות באפריל – רק בגלל פסח ובחירות?

בסך הכל העניקו הבנקים ללווים משכנתאות בהיקף 5 מיליארד שקל,  לעומת משכנתאות בסכומים של 5.2 מיליארד שקל בחודש מרץ העוקב לו.

באפריל 2019 חלה ירידה גדולה בהיקפי המשכנתאות שלקחו רוכשי הדירות, לפי הנתונים שפרסם  בנק ישראל.

בסך הכל העניקו הבנקים ללווים משכנתאות בהיקף   5 מיליארד שקל,  לעומת משכנתאות בסכומים של 5.2 מיליארד שקל בחודש מרץ העוקב לו. זו ירידה בשיעור של 5.6%. שיעור דומה של ירידה נרשם גם במספר המשכנתאות שניטלו בחודש זה – 7,123 לעומת 7,528 משכנתאות בחודש מרץ.

ובכל זאת, בהשוואה לחודש אפריל בשנה שעברה  שבו ניטלו משכנתאות בהיקף של4. 1 מיליארד שקל, מדובר עדיין בהיקף גבוה משמעותית בשיעור של כ-20%. בהשוואה לחודשים הקודמים מדובר בנתון ממוצע, כאשר בפברואר האחרון היקף המשכנתאות היה נמוך יותר והחודש הנמוך ביותר בשנה החולפת נרשם בספטמבר 2018, ככל הנראה בשל תקופת החגים הארוכה.

זו לא ההלוואה היחידה ששיעורה ירד באפריל. הירידה לעומת חודש מרץ אפיינה את מרבית ההלוואות, כאשר מספר הלווים במינוף של 60%-75% נותר הפלח הגדול ביותר – 35% (1,781 משכנתאות), משכנתאות במינוף של 45%-60% היוו 34% (1,701) מסך המשכנתאות, ויתר המשכנתאות התחלקו בין מינופים של 30%-45% (1,057 משכנתאות), עד מינוף של 30% (378), ומעל 75% מינוף ניטלו בסך הכל 4 משכנתאות בכל המשק.

ריבית המשכנתאות המשוקללת שמרה על יציבות ועמדה על 1.7%, בדומה לחודש שעבר ונמוך מהריבית שנרשמה מאז אוקטובר 2018 אשר הייתה סביב שיעור של 1.8%-1.9%.

היקף האשראי שנלקח בריבית משתנה עמד על 2.8 מיליארד קל, ירידה של כ-כ-8% מחודש מרץ. עוד כ-2 מיליארד שקל נרכשו בריבית קבועה והירידה בריבית זו רשמה ירידה זעירה.

עוד  1005 הלוואות (14.1%) מהסך הכללי היו משכנתאות עבור דירות להשקעה. מדובר בסכום של 662 מיליון שקל המהווים כ-13% מכלל ההלוואות החדשות שניתנו באפריל השנה. עוד 246 הלוואות בסכום של 168 מיליון שקל ניתנו לצורך פירעון אשראי  לדיור בבנק אחר.

גם תוכנית 'מחיר למשתכן' החלה כבר לפעול בשטח והרוכשים מתחילים לגייס גם משכנתאות ומהווים כ-40% מהלווים. נציין כי חודש אפריל מאופיין על פי רוב בירידה, בגלל חג הפסח שחל בו לרוב –  אם כי בשנה שעברה חל במרץ – והבנקים שסגורים בחול המועד במהלך כל שבוע החג.  יתר על כן היה בו יום נוסף של הבחירות, שגם בו הבנקים היו סגורים.

נתונים אלו חופפים לנתונים על שוק הדירות, לפיהם רוב העלייה במכירת הדירות היא במחיר למשתכן אלא שבשוק החופשי מסתמן קיפאון ונוסף לחגים הוא כנראה גם חלק מהסיבה לירידה במשכנתאות. אלא שעם הבחירות הדחויות אין לדעת מה יעלה בגורל מחיר למשתכן, ונראה כי הסיכוי שמשה כחלון יחזור להיות שר האוצר קלוש, מה שישנה לגמרי את שוק הנדל"ן ואיתו את שוק המשכנתאות.

משכנתא לשיפוץ – יש דבר כזה

האם כדאי לקחת יועץ משכנתא? יש יועצים ששווים כל שקל, ויש יעצים שלא שווים שקל – איך בוחרים?

שיא של מינופי משכנתאות ועלייה של 10% בהיקף המשכנתאות ברבעון