חדשות    

ירידה בהתחלות הבנייה בהתחדשות עירונית, הפעם לא רק העיריות אשמות

ברבעון הראשון של 2018 חלה ירידה של 5% בהתלות בנייה במסגרת התחדשות עירונית ל-1,780 יח"ד. הסיבות: תהליכי רישוי מתמשכים ואי בהירות

לאחר כמה רבעונים שבהם חלה עלייה בהתחלות בנייה במסגרת התחדשות עירונית, ברבעון הראשון של  שנת 2019 חלה ירידה של 5% בהתחלות הבנייה של פרויקטים במסגרת פינוי בינוי, תמ"א 38-2 ותמ"א 38-1. מספר יחידות הדיור שהחלה בנייתן ברבעון הראשון בפרויקטים אלו עומד על 1,780 יח"ד בלבד, מתוכן  696 דירות בפינוי בינוי, 677 דירות בתמ"א 38-2 ו-407 דירות בתמ"א 38-1. כך עולה ניתוח נתוני הלמ"ס שביצעה חברת דרא המתמחה בשיווק פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית.

ברבעון האחרון של שנת 2018 היה מספר יחידות הדיור שנבנו במסגרת התחדשות עירונית 1,874 יח"ד וברבעון שלפניו 2,759 יח"ד. הירידה היא גם בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, אז עמדו התחלות הבנייה על 1,949 יח"ד (ירידה של 9%).

את הסיבות לירידה אפשר למצוא בדברי רוני צברי, הבעלים של חברת צברים, המקימה פרויקטי התחדשות ברחבי הארץ: "הירידה נובעת בעיקר מבעיות רישוי. תהליכי הרישוי מתמשכים לא בהכרח בגלל העיריות אלא בשל סיבות בירוקרטיות ורגולטוריות שונות. כמו כן חוסר הבהירות לגבי ההתחדשות העירונית במרכזי הערים, בעיקר בתל אביב וברמת גן, הביא להאטה ביציאתם לפועל של פרויקטים אלו. אמנם בתל אביב חוסר הבהירות התפוגג כעת עם תכנית הרובעים, אך היא הביאה לעיכוב באישור פרויקטים ואנו רואים את התוצאות בנתונים שפורסמו. אני מאמין כי הפתרון להגדלת התחלות הבנייה של פרויקטי התחדשות עירונית הוא קיצור הליכי הרישוי".

דרור אוהב ציון, בעלים ומנכ"ל של חברת דרא שיווק נדל"ן  מציין כי "הירידה בהתחלות הבניה בהתחדשות עירונית צריכה להדליק נורה אדומה לממשלה שתקום. בעקבות תכנית מחיר למשתכן מרבית החברות הפועלות בתחום הנדל"ן, גדולות כקטנות, שמו להן למטרה להרחיב את פעילותן בתחום ההתחדשות העירונית וראו בתחום כפוטנציאל להגדלת היצע הדיור בישראל . תחום ההתחדשות העירונית הפך מנוע הצמיחה העיקרי  של חברות יזמיות בתחום המגורים. ואכן ראינו כיצד לאורך התקופה האחרונה שיעורן של התחלות הבנייה בתחום ההתחדשות הולך ותופס חלק נכבד יותר מכלל התחלות הבנייה, כאשר בסוף שנת 2018 עמד שיעור התחלות הבנייה בהתחדשות על 19% מכלל התחלות הבנייה (כמעט כל דירה חמישית). ברבעון הראשון של השנה הנתון הזה עומד על 16% בלבד. הסיבה לתופעה היא ככל הנראה המדיניות החדשה של ראשי ערים מסויימות כנגד התחדשות עירונית שלמעשה הביאה להקפאה בתחום באותן ערים. הנתון הזה מדאיג כי המשמעות שלו הקטנת היצע דירות חדשות בשוק שתגרום לעליות מחירים נוספות "

שבעה מתחמי התחדשות עירונית: בין היתר בקריית גת, ראש העין ולוד

חיים אביטן, מנהל הרשות להתחדשות עירונית: ראשי הערים לא יקבעו

שלוש תוכניות התחדשות עירונית מזורזות: באום אל פחם, באור יהודה ובגבעת שמואל