תוכן ממומן    

כיצד עורך דין מפיל את התיק ללקוח?

בראש ובראשונה זה העורך דין
כמה שזה יישמע מוזר, אך במרבית הפעמים שאנשים מפסידים במשפט שלהם למרות שהצדק היה איתם זה אך ורק בגלל העורך דין שלהם שחוסר המקצועיות שלו משפיעה ישירות על התיק של הלקוח. על מנת להבין את המקרה הזה יותר לעומק ולהבין את שורש הבעיה, זימנו לשיחה את הבעלים והמנכ"ל של אתר המלאך השומר, סרגיי בינקין, שישפוך לנו קצת אור על התופעה ההזויה הזו. נפגשנו לארוחת צהריים נחמדה בבית קפה במרכז הארץ.
"
סרגיי אני אשמח שתספר לנו קצת על עצמך"
סרגיי: "דבר ראשון אני מאוד מודה לך שהזמנת אותי לראיון שהמטרה הראשית שלו לדעתי היא לעזור לאנשים למצוא עורכי דין טובים שיובילו אותם לניצחון במשפט. אני תמיד ראיתי את עצמי בתור יזם דיגיטלי שהמטרה שלו היא לעזור לאנשים אחרים ולהקל על החיים שלהם משמעותית. את האתר המלאך השומר הקמתי בדיוק מהסיבות האלו. אני אישית מאוד אוהב את עולם המשפט. אני יודע שזה הולך להישמע מוזר אב לאחד התחביבים המרכזיים שלי בחיים זה לקורא תקדימים משפטיים באינטרנט, להתעדכן בחוקים חדשים, ולעקוב אחרי עולם המשפט.

אני לא רוצה חלילה לצאת שחצן או משהו כזה, אבל אני בטוח במאה אחוז שהידע המשפטי שלי לא יורד מהרבה מאוד עורכי דין במדינת ישראל למרות שאין לי שום תעודה משום פקולטה למשפטים. לאחר שחקרתי הרבה מאוד את עולם המשפט, נחשפתי לתופעה מאוד בזויה בעיניי, ואני כמובן מדבר על התופעה של עורכי דין בינוניים ולא מקצועיים אשר לוקחים תיקים שבלשון המעטה קצת יותר מסובכים ממה שהם יכולים להתמודד איתם, והנפגע הישיר מכך, זה אך ורק הלקוח. לכן החלטתי להקים את האתר המלאך השומר על מנת לצמצם את התופעה הזאת למינימום האפשרי.

"זה מאוד מוערך בעיניי, איך בדיוק האתר שלך פותר את הבעיה הזאת?"
כיום, בין אם אתה מחפש עורך דין דיני עבודה או עורך דין הוצאה לפועל, רוב הסיכויים שאתה הולך בסופו של דבר למצוא את עצמך באתר פורטל. בקצרה, מי שלא יודע מזה פורטל זה למעשה אתר אינטרנט שכל המטרה שלו היא להכניס כמה שיותר בעלי מקצוע מנישה מסוימת. זה למעשה המודל הכלכלי של האתר כי כל בעל מקצוע שמפרסם אצלם משלם להם סכום קבוע של כסף. אפשר להגיד שזה מאוד נוח להיכנס לאתר ופשוט לראות מאות אם לא אלפי עורכי דין שונים, אך תחשוב על הבלבול שזה יוצר ללקוח הקצה. במי לבחור, איך לבחור, האם העורך דין הזה באמת מתאים, ועוד שאלות שעולות. אתר המלאך השומר עובד בצורה הפוכה. באתר אתה לא הולך למצוא אלפי עורכי דין, האתר למעשה עושה את כל העבודה בשבילך. כל מה שעליך לעשות זה להיכנס לאתר, למלא מספר פרטים בסיסיים, והאלגוריתם החכם של האתר בתוספת אנושית, יפנה את הפניה שלך לעורך דין שמתאים עבורך במאה אחוז. כל עורכי הדין שהפרטים נשלחו אליהם, אלו עורכי דין שנבדקו בשטח אין ספור פעמים על ידי, והם הוכיחו את המקצועיות שלהם והאמינות שלהם.

"זה פשוט מדהים, לאילו נישות האתר נותן מענה?"
האתר נותן מענה לכל הנישות. בין אם אתה מחפש עורך דין גירושים או עורך דין מקרקעין, האתר יידע לתת לך את המענה המקצועי ביותר. היה וקרה ואיכשהו האתר לא מצליח למצוא עבורך עורך דין מתאים עבורך, אתה כמובן תקבל התראת סליחה שאין ביכולתנו למצוא לך את העורך דין המתאים ביותר עבורך.

"אני חייב שתסביר לי סרגיי איך קורה מצב שעורך דין מפיל את התיק ללקוח?"
בראש ובראשונה זה בגלל הסיבה שתיארתי לך קודם. ריבוי אופציות יכול לעשות לאנשים הרבה מאוד בלאגן ולהסיט אותם מן המטרה העיקרית שלהם. תוסיף לזה שאנשים לא באמת יודעים אילו פרמטרים הם צריכים לבדוק לפני שהם בוחרים עורך דין. והדבר הגרוע מכל שאנשים לא יודעים או לא מבינים לאיזו נישה בעיה המשפטית שלהם שייכת, והם מוצאים את עצמם עם עורכי דין שלא מוכשרים כלל וכלל לטפל בבעיה שלהם. אתה יודע כמה פעמים ראיתי את זה? בנאדם שנמצא בהליך גירושין, מיוצג על ידי עורך דין פשיטות רגל, בנאדם שנמצא בבעיה עם ביטוח לאומי, מוצא את עצמו עם עורך דין נדלן וכולי.
"אשמח שתפרט לי על תחום המומחיות".

אין בעיה, כמו שהתחלתי להסביר לך מקודם, חשוב מאוד שכל בנאדם יבין מאוד את הבעיה שלו לפני שהוא בכלל מתחיל לחפש עורך דין שייצג אותו בבית המשפט. על מנת להיות עורך דין מומחה,  זה לא מספיק רק לסיים את הלימודים בפקולטה למשפטים. עולם עריכת הדין מתחלק בתוך תוכו לעשרות נישות שונות. כל נישה כזאת נקראת למעשה 'התמחות'. על מנת שעורך דין באמת יהיה מומחה בתחום מסוים, עליו לעבור הרבה מאוד השתלמויות שונות וקורסים כאלו ואחרים. כמו כן, עליו להיות נוכח בהרבה מאוד משפטים וכמובן לעבור סטאז' מאוד ארוך אצל עורך דין ותיק. רק לאחר שעשה את כל הדברים האלו, הוא רשמית יכול לקרוא לעצמו עורך דין מומחה בתחומו.

"הבנתי אותך, אבל איך עורך דין לא מומחה בתחום מסוים בכל זאת לוקח את התיק?"
זאת שאלת השאלות שעד היום אין לי באמת תשובה מדויקת לתת לך עליה. אני יכול רק לשאר על פי הדברים שאני רואה בשטח במהלך היום יום שלי. בישראל האוכלוסייה רק הולכת וגדלה מיום ליום. ולצערנו הביקוש לעורכי דין רק הולך וגדל. כמו כן, ישנם אלפי עורכי דין בנישות שונות שמתחרים על כמות לקוחות מאוד מצומצמת ביחס לכמות שיש היום בשוק. לכן, כיום לגייס לקוח למשרד שלך זה לא דבר פשוט וכמובן לא מובן מאליו. לכן, ישנם הרבה מאוד עורכי דין שיעשו הכול על מנת לא לוותר על הלקוח ובכל זאת להכניס אותם למשרד שלהם ולנהל עבורם את התיק.

הם יודעים שעצם העובדה שהם לא מומחים, הם יכולים לפגוע ישירות בלקוח שלהם, אך הם עדיין מחליטים לעשות זאת מפני שהם מכירים את החוק. אבל כמו שכבר הבנת מקודם, הדבר הזה לא מספיק כלל וכלל. אני מניח שלמי שקורא עכשיו את הכתבה הזאת עולת לו השאלה האם זה חוקי בכלל לעשות דבר כזה. אז חשוב לי לציין שזה דבר חוקי לכל דבר ועניין. אם זה הדבר המוסרי ביותר שהעורך דין יכול לעשות עבור הלקוח שלו? זה כבר דיון אחר שאני חושב שהתשובה שלי ברורה לגביי זה.

"באמת הזוי מאוד. אילו טיפים אתה יכול לתת לקוראים שלנו על מנת שמקרים כאלו לא יקרו יותר?"
הדברים שאני הולך להגיד עכשיו תקפים לתהליך חיפוש עורך דין בכל הנישות. בין אם אתה כרגע מחפש עורך דין דיני נזיקין או עורך דין דיני משפחה, הדברים הללו תקפים להכול ואני אישית חושב שאין לדלג על שום שלב. ואני אתחיל.

1. מקצועיות העורך דין: על מנת לדעת עם העורך דין שאתם חושקים בו הוא אכן בעל מקצוע מקצועי, אל תתביישו ותבצעו עליו מחקר מקיף באינטרנט. כל מה שעליכם לעשות זה בסך הכול לכתוב את השם שלו ולמצוא כמה שיותר אזכורים עליו. תחפשו את אתר האינטרנט שלו, תחפשו את עמוד הפייסבוק שלו וכולי. ככל שיש יותר תוכן עדכני, אתם יכולים להיות בטוחים שהעורך דין הוא מקצועי.

2. רק ניצחונות מדברים: אני יודע שזאת אמירה שהיא כמעט בלתי אפשרית, כי אין כזה דבר שבנאדם רק מנצח מבלי להפסיד, אבל כמובן שעדיף שיהיו כמה שיותר ניצחונות אל מול הפסדים. ומי שלא יודע איך לעשות זאת, בדיוק כמו הנקודה הקודמת. תכתבו את השם של העורך דין בגוגל, ותחפשו כמה שיותר אזכורים שלו מבתי המשפט. כיום, החומר הזה פתוח בחינם וללא עלות לכל אדם שמחפש.

3. אנרגיה: זה יכול להישמע קצת מוזר, אבל האנרגיה הבין אישית והכימיה בין הלקוח אל בין העורך דין זה אחד המרכיבים החשובים ביותר לניצחון של התיק בבית המשפט. כאשר יש אנרגיה לא טובה בין הצדדים, משהו פשוט מתמוסס באמצע, המוטיבציה יורדת, האמון יורד, ואיכות העבודה לא מתבצעת במלוא עוצמתה. את האנרגיה בין הצדדים אפשר לבחון כבר בפגישה הראשונה. תלכו עם תחושת הבטן שלכם, לא משנה כמה מחמאות קיבלתם על השירות של העורך דין, כמה אתם יודעים שהוא מקצועי, אם אין כימיה בינכם, אין עסקה.

4. לקוחות ממליצים: המראה הטובה ביותר עבור השירות של כל בעל עסק במדינת ישראל זה הלקוחות הממליצים שלו. כל בעל עסק גם יראה לכם אותם בגאווה. אם לעורך דין אין לקוחות ממליצים להראות לכם, כנראה שתצטרכו לעבור עורך דין במהרה. אני אישית ממליץ לכם לקחת את זה צעד אחד קדימה, כי כמו שכולם ידעים, כיום קל מאוד להמציא מידע ולסלף קצת את האמת. בקשו מהעורך דין לתת לכם לדבר עם מינימום שלושה לקוחות שונים שעברו את השירות שלו בעבר. תחייגו אליהם ותשאלו אותם איך היה השירות?, איך היה הליווי של העורך דין?, האם הוא הראה מקצועיות תוך כדי התהליך?, האם הוא היה קשוב אליכם וזמין אליכם?, והשאלה החשובה ביותר, האם הם ניצחו במשפט? למרות שאם הוא נתן לכם לדבר איתם, סביר להניח שזה בגלל שהם ניצחו. אבל נראה לי שהבהרתי את הנקודה שלי.אני באמת מפציר בכל מי שקורא כרגע את הכתבה הזאת עכשיו, לא לדלג על שום שלב שכרגע תיארתי.

אני יודע שזה יכול לקחת הרבה מאוד זמן, אני יודע שזה יכול להיות קשה, אני יודע שזה אפילו יכול להיות מאוד מאוד מעצבן. אבל אני מבטיח לכל מי שיעבור על כל השלבים ובלי הנחות, הוא בסופו של דבר ימצא את עצמו עם עורך דין מקצועי, אמין ונאמן שיעשה הכול על מנת לעזור לו לנצח את התיק. או שפשוט תיכנסו למלאך השומר שיעשה את כל העבודה בשבילכם, זאת אחלה של אופציה.

"סרגיי, תודה רבה לך על הזמן שלך"…