כלכלנים מגיבים על העלאת הריבית: ההעלאות יימשכו, מיתון עולמי עשוי לעצור אותן
חדשות    

כלכלנים מגיבים על העלאת הריבית: ההעלאות יימשכו, מיתון עולמי עשוי לעצור אותן

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון. צילום: בנק ישראל
מעודכן ל-11/2022

בעקבות החלטת בנק ישראל להעלות את הריבית במשק זו הפעם השישית ברציפות, בשיעור של 0.5% לרמה של 3.25%, כלכלנים מגיבים על הצעד ומנסים להעריך את צעדיו הבאים של הבנק המרכזי.

גיא בית-אור, פסגות: כניסה למיתון עולמי תעצור את העלאות הריבית 
לקראת החלטת הריבית גם השווקים וגם החזאים היו חצויים ובסופו של דבר, נראה כי העלייה בסיכונים לפעילות הגלובלית הכריעו כאשר בנק ישראל העלה את הריבית ב-50 נקודות בסיס לרמה של 3.25%. בבנק ישראל ציינו כי האינפלציה ממשיכה להיות גבוהה ונרחבת, וכי הפעילות הכלכלית בישראל ממשיכה להיות איתנה. מצד שני, נראה ברמות הריבית הנוכחיות הם מעדיפים להאט את הקצב וזאת מאחר והם מעריכים כי מהלך העלאות הריבית והתמתנות הפעילות בעולם, צפויים להביא להאטה מסוימת בפעילות בישראל.
גם בנוגע לשוק הדיור בבנק ישראל מתחילים לשנות את הטון. נזכיר כי שוק הדיור הוא תמיד הראשון להגיב (חוץ משוק ההון) לשינויים בריבית ונתוני הפעילות השוטפים מאותתים על התקררות ניכרת בפעילות. בבנק ישראל מציינים את הירידה המשמעותית במכירות וירידה בהיקף המשכנתאות שניטלות. להערכתנו, בבנק ישראל מבינים שבמהלך החודשים הקרובים כבר נראה את מחירי הדיור מתחילים לשנות כיוון.
הדגש החשוב ביותר בהחלטת הריבית הנוכחית הוא מתן משקל גדול יותר לסיכונים לפעילות הכלכלית העולמית כאשר בבנק ישראל ציינו כי הפעילות הכלכלית בעולם מתמתנת והסיכון למיתון עולה, בעיקר באירופה; במקביל, הם ציינו כי נמשכת ההקלה בשרשראות האספקה תוך ירידה במחירי התובלה. המשמעות – מבחינת בנק ישראל הסיכונים האינפלציוניים מכיוון העולם מתחילים לרדת לאור שחרור צד ההיצע, והציפיה לכניסה למיתון כלכלי בעולם.
בשורה התחתונה, בבנק ישראל ניסו בהחלטה זו לאזן בין הפעילות הכלכלית המקומית שממשיכה להיות חזקה, וזאת ביחד עם אינפלציה שממשיכה להתרחק מהיעד, אך במקביל הם רואים את ענני המיתון העולמי שמתקרבים וזאת ביחד עם ההקלה המסתמנת מצד ההיצע במבט ל-2023 (לפחות נכון לעכשיו).
במבט קדימה, יש הרבה ערפל סביב אופק הריבית. להערכתנו, יש לבנק ישראל עוד חלון להעלות את הריבית ב-3 בינואר ב-25-50 נקודות בסיס כתלות בנתונים השוטפים. עם זאת, להערכתנו כניסה למיתון כלכלי עולמי והמשך החולשה בשווקים במהלך החודשים הקרובים יובילו לעצירת תהליך ההידוק המוניטארי בעולם, מה שיאפשר גם לבנק ישראל לעצור.
לבסוף, בבנק ישראל רומזים לנו כי הם מצפים להאטה מסוימת בפעילות הכלכלית בישראל. להערכתנו, ישראל לא תצא ללא פגע מהסביבה הכלכלית העולמית המסתמנת ואנו מצפים להאטה כלכלית משמעותית במהלך 2023.

עפר קליין, הראל ביטוח ופיננסים: הריבית תעלה ל-3.75%-4% ברבעון הראשון של 2023

בנק ישראל העלה את הריבית בחצי נקודת אחוז. למרות האטת הקצב, אנו סבורים שהבנק ימשיך ויעלה את הריבית לכיוון 3.75%-4% ברבעון הראשון של 2023, דבר שאינו מתומחר כיום בשוק האג"ח.

בהחלטה האחרונה השנה, בנק ישראל העלה את הריבית בחצי נקודת אחוז ל-3.25%. זו האטה בקצב ההעלאה בהשוואה להחלטות הקודמות (0.75 נקודת אחוז פעמים ברציפות). בבנק ישראל מסבירים את ההחלטה (ואנחנו מסכימים) בכך שהמדיניות המוניטרית המרסנת והתמתנות הפעילות בעולם צפויות להביא להאטה גם בפעילות בישראל, ושמספר אינדיקטורים כבר מצביעים על תחילת תהליך זה.

דוגמא לשינוי כיוון בנתונים ראינו היום בנתוני שוק העבודה בארץ: שיעור האבטלה עלה ל-4.1% ובגילאי העבודה העיקריים (25 עד 64) הגיע ל‑3.5% (3.1% בחודש שעבר). להערכתנו, נראה המשך עלייה בשיעור האבטלה גם בחודשים הבאים. האטה זו בולטת בענף ההיי-טק שם הביקוש למשרות ממשיך לרדת, כך סך המשרות הפנויות באוקטובר למפתחי תוכנה (ענף עם השכר בין הגבוהים במשק) נמוך בשליש מרמתו בתחילת השנה. למרות האמור, יש לציין שהנתונים המקבילים משירות התעסוקה לא מצביעים עדיין על מגמה דומה (דבר המעניין בפני עצמו).

האינפלציה הגבוהה, שוק העבודה ההדוק והעלייה במחירי הדירות היו התורמים העיקריים להמשך העלאת הריבית. למרות האטת הקצב, אנו סבורים שבנק ישראל ימשיך ויעלה את הריבית לכיוון 3.75%-4% ברבעון הראשון של 2023, דבר שאינו מתומחר כיום בשוק האג"ח.