חדשות    

כלכלני לאומי – עלייה הדרגתית באינפלציה ובריביות בחו"ל עשויים להביא לעליית הריבית בישראל

קרדיט: shutterstock

כלכלני בנק לאומי סבורים כי עלייה הדרגתית במדד המחירים והמשך עליית הריביות בחו"ל עשויים להביא את בנק ישראל להעלות את הריבית במהלך החודשים הקרובים.

בסקירתם השבועית מסבירים כלכלני לאומי כי נתוני המאקרו מעידים על התרחבות הכלכלה המקומית במקביל לעלייה איטית בקצב האינפלציה, וסביבת שער חליפין שעודנו חזק. בשלב זה סביבה זו מאפשרת לבנק ישראל להותיר את הריבית המוניטארית ברמה נמוכה. במבט קדימה, שיפור בקצב עליית השכר, סביבת הביקושים המקומית האיתנה, ועלייה בסביבת האינפלציה בחו"ל – עשויים לתמוך בקצב האינפלציה בישראל. עלייה הדרגתית בסביבת האינפלציה בישראל, והמשך עליה בסביבת הריביות בחו"ל, עשויים להביא להעלאת ריבית על ידי בנק ישראל במהלך החודשים הקרובים.

בהתייחסותם לכלכלה העולמית, מציינים כלכלני לאומי כי נתוני המאקרו מצביעים על מחזור עסקים חיובי, תוך עליה מתונה בסביבת האינפלציה הגלובלית. ככל שהמגמות החיוביות בכלכלה העולמית תמשכנה, ניתן לצפות למעבר הדרגתי לסביבה מוניטארית מרחיבה פחות בהשוואה לשנים האחרונות. עליה בסביבת הריבית, בדגש על ריבית הבנק המרכזי של ארה"ב שכבר נמצאת מזה תקופה בעיצומו של התהליך, עשויה להביא לאורך זמן לשינוי באופן התמחור של כלל אפיקי ההשקעה בתיקים. דוגמא לכך ראינו בתקופה האחרונה בה עקומי התשואה בעולם עלו תוך נטיה לירידות בשוקי המניות.

המח"מ המומלץ על ידי לאומי בתיקים הוא בינוני-קצר, כיוון שסביבת הריביות העולמית עשויה להוסיף ולעלות בחצי השנה הקרובה. בשוק האג"ח הקונצרני, הן בחו"ל והן בישראל, אנו מעדיפים להתמקד באג"ח איכותיות בדירוגים גבוהים. בתוך כך, ממליצים בלאומי להימנע מהשקעה בפלח ה-High Yield (אג"ח מתחת לדירוגי השקעה), בדגש על שווקים מפותחים, עקב מרווחי הסיכון הנמוכים ששוררים באפיק זה.

בלאומי כותבים כי לאור העלייה ההדרגתית בסביבת הריביות ורמות התמחור בשוק המניות העולמי, קיימת עדיפות לבחירת מניות באופן סלקטיבי ולא באמצעות רכישת המדדים הכלליים, הן בישראל והן בחו"ל. בכלל זאת, יש להערכת כלכלני לאומי יתרון לענפים (ולחשיפות גיאוגרפיות) שעשויים ליהנות מהמשך הצמיחה הכלכלית, אך רגישים פחות לעליה בסביבת הריביות.

באשר לשער הדולר, מסבירים בלאומי כי הפער בין הריביות המוניטאריות של ארה"ב ושל ישראל גבוה מאוד בהשוואה היסטורית, מה שמקטין במידה מסויימת את הלחצים הבסיסיים לתיסוף השקל. בלאומי ממליצים על חשיפה מט"חית משמעותית בתיק ההשקעות, באמצעות אחזקות באפיק המנייתי והקונצרני בחו"ל. זאת, בעיקר בשל אופיה הממתן של חשיפה מטבעית על התנודתיות הכוללת בתיקי ההשקעות.

ריבית ריאלית שלילית – מתי זה ייפסק?