לקראת כניסת תקן הזיהום החדש, הצטיידו היבואנים ברכבים ישנים משוחררים ממכס, כמה מהן יש, כמה נמכרו לחברות הליסינג? את זה לא מגלים לכם
בקרוב יפרסמו יבואני הרכב את דו"חות 2018. כמדי שנה, הדוחות מדגישים נתוני מכירות, עלויות שכר ועלויות תפעוליות.
אבל מה שהיבואנים לא חייבים לפרסם הם לא מפרסמים. מדובר במידע שיבואני הרכב המדווחים אינם מחויבים לחשוף לציבור ולעתים גם ינסו להסתיר. אחד הגורמים הללו הוא המכוניות הישנות שמחכות לקונה. בשנה שעברה, לפני כניסת תקנות הזיהום החדשות לתוקף באירופה, הצטיידו יבואני הרכב בישראל בכמויות גדולות של מכוניות שלא עמדו עוד בתקנות הזיהום. אלו מכוניות די ישנות שכבר מספטמבר בשנה שעברה משוחררות בין היתר לחברות הליסינג לצורך מכירה. אבל את המידע על כמויות המכוניות הללו וכמה מהן הגיעו ישירות לחברות הליסינג לא מוצאים בדו"חות היבואנים, למרות שמדובר בתופעה נרחבת. לנוכח כניסת שיטת החשיוב החדשה למזהמים השנה התופעה צפויה להתרחב לאחר 1 באפריל, כשתיכנס לתוקף השיטה החדשה ולכן יבואני הרכב מצטיידים כעת בעשרות אלפי מכוניות שישוחררו ממכס .
נזכיר כי המשרד להגנת הסביבה בוחן בימים אלו תוכנית שלפיה יבואני הרכב יהיו אחראים לגריטת מכוניות ישנות
וזו נמצאת בשלבים ראשוניים. תוכנית הגריטה הישראלית הקיימת הופסקה ב־2013 בשל היעדר תקציב.
במשרד בוחנים מודל דומה לזה שחל כיום על על פסולת אלקטרונית. לפי עיקרי החוק , יבואנים של ציוד אלקטרוני מחויבים למחזר לפחות 50% ממשקל הציוד שייבאו, לאחר שזה התיישן ונזרק. יבואן הציוד האלקטרוני, כך קובע החוק, מחויב לממן את כל עלויות הפינוי והטיפול במקרים אלו.
ככה יבואני הרכב עושים עליכם סיבוב
עוד בנושא חדשות
ירידה במסירות כלי הרכב החדשים, מי בכל זאת מוביל בשוק?