מדריכי צרכנות    

כמה עולה לכתוב ספר, להוציא אותו ואיך משווקים

שוק הספרים הופך משוק של קוראים לשוק של כותבים המממנים את הספר בכוחות עצמם, כמה זה עולה להם ואיך כדאי לשווק אותו?

מעודכן ל-04/2019

חולמים להוציא ספר? אתם לא היחידים. לפי דוח של הספרייה הלאומית, ב-2018 לבדה יצאו יותר מ- 8,000  ספרים, פי ארבעה  מקום המדינה. הספרים הדיגיטליים, שיטות דפוס מתקדמות ומעבדי התמלילים הפכו את כתיבת הספר לפשוטה הרבה יותר טכנית. וזה חלק מהסיבות ששוק הספרים עובר משוק של קוראים לשוק של כותבים. אם פעם ההכנסות של ההוצאות לאור היו ממכירת הספרים או הזכויות, כיום רוב ההכנסות שלהן מסופרים שרוצים להגשים חלום ומוכנים לשלם הרבה על זה. אבל כמה זה עולה?

כמה עולה להוציא לאור ספר

אם יש לכם מזל והוצאה גדולה תאהב אתכם, היא תסכים לממן את העלויות של הפקת הספר. גם חלק מההוצאות הקטנות מציעות מסלול כזה למעטים. לכן מומלץ לברר מראש עם ההוצאה.

אבל רוב הסופרים מוציאים במימונם. מלבד הגשמת החלום, ההוצאות חוסכות להם את מציאת אנשי המקצוע ואת התיאום ביניהם ואכן מדובר בהפקה לכל דבר.

המחירים תלויים בגודל הספר, במספר העותקים, בסוג הכריכה ובגורמים נוספים המשנים את המחיר. כמו כן יש הבדלים מהותיים בין הוצאת ספר בדפוס, בדיגיטל ובאודיו.

ממה מורכבות עלויות ספר מודפס

הקלדה: אם מדובר בספר בכתב יד שיש להעבירו  לדפוס, צריך הקלדה. עלות הקלדה היא לפי תווים או מספר מילה. את זה מוצאים בוורד תחת סרגל סקירה – ספירת מילים. המחירים נעים בין 4 שקלים ל-10 שקלים לאלף תווים. המחירים לעמוד נעים בין 30 שקל ל-60 שקל.

עריכה:  הספר כבר מוכן, אבל זקוק לעריכה. כאן הסכום משתנה בהתאם לעריכה הדרושה והעריכה הרצויה. אם הקובץ מלא שגיאות, מן הסתם העריכה שלו תעלה יותר. אבל גם כאן אפשר להחליט שמעוניינים בעריכה בסיסית הכוללת בעיקר שגיאות כתיב ודקדוק. או עריכה שמתערבת יותר בניסוחים. או עריכה שבה משנים את כל המבנה. כמו כן, יש עריכה ספרותית הנוגעת לעניינים כמו בניית דמויות, עלילה וכד'.

המחירים בעריכה לרוב נקבעים לפי גיליון דפוס, 24,000 תווים. יש הוצאות הכוללות את הרווחים בטקסט, ויש הוצאות שלא כוללות אותם. 24,000 תווים הם בממוצע 4,000 מילה אבל לא בהכרח.

המחירים: עריכת לשון בסיסית: 300-700 שקל, לספר עיון  200-100שקל יותר

עריכת לשון יסודית:600-900 לגילון

עריכת תוכן מקצועית או עריכה ספרותית: 700-2500 לגיליון

הגהה: בהוצאות מדובר בהגהה שאחרי עריכה והמטרה למצוא דברים שהעורך פספס, מציאת שגיאות בתיקונים וכדומה. מחירים: 100-300 לגילון

מחירי המינימום המומלצים על איגוד העורכים והמתרגמים:

עריכת מקור ליווי (עריכה יסודית, קריאות חוזרות, פגישות חוזרות) 950 + תוספת לכל פגישה וקריאה נוספת
עריכת מקור יסודית (עריכה ספרותית, מבנית וסגנונית) 600
עריכת לשון של טקסט ערוך

עריכת לשון של טקסט לא ערוך

300

400

עריכת לשון – מדע 450
ריאה אחרונה של כתב יד ערוך, כולל האחדת כתיב ותיקוני עריכה ולשון קלים 140
התקנה של כתב יד ערוך, כולל האחדת כתיב ותיקוני לשון קלים 100
התקנה של כתב יד ערוך, כולל האחדת כתיב ותיקוני עריכה קלים – מדע 120
הגהה של כתב יד מותקן 80
הגהה של כתב יד מותקן – מדע 100
כל הגהה נוספת 60
כל הגהה נוספת – מדע 80

 

עימוד: עימוד הוא התאמת פורמט מעבד התמלילים לספר מודפס. זה נעשה באמצעות קידוד. כמו כן לעיתים נדרשים עיצובים מיוחדים לכותרות, לתוכן, לתמונות וכן תיקונים של המעמד לאחר הערות הסופר.

המחירים לעמוד וורד הם

3-6 לטקסט אחיד

4-7 שקלים לטקסט עם הערות שוליים

מחיר לעיצובי טקסט שונים 4-7 שקל

מחירי לעיצובים שונים והערות שוליים 5-8 שקלים

עימוד עם שבלונות ועיצובים מיוחדים 8-10 שקלים

עבור שילוב תמונה המחירים עולים, בדרך כלל לפי שעה, המחיר לשעה משתנה מאוד בין גריפקאי לגרפיקאי

עיצוב כריכה: עיצוב הכריכה כולל את השער, הכותרת, תמונות השער, גב הכריכה, חוצצים וכדומה.

המחירים: 

  • כריכת צבע לספר ללא השבחות – 1300 עד 2500 שקל
  • תוספת הכנת עיצוב גלופה ללכה או להטבעת אלומיניום – 200 עד 400 שקל
  • כריכה לחוברת הדרכה או מידע (עיצוב בסיסי) – 500 עד 1000 שקל
  • כריכת סקאי לספר קודש (גלופה אחת) – 800 עד 1300 שקל
  • כריכה מפוארת לספר קודש (3 גלופות) – 1500 עד 3500 שקל
  • כריכה פשוטה לחוברת או קונטרס (שחור לבן) – 100 עד 300 שקל

הדפסה: מחירי ההדפסה נקבעים לפי מספר העותקים וכן לפי סוג ההדפסה. ככל שמספר העותקים גדול יותר, המחיר יורד וגם ככל שהטכנולוגיה מתקדמת.

מחירים לעותק יחיד:

  • הדפסה של ספר 200 עמודים, על נייר רגיל (נטול עץ) בצבעי שחור לבן, בכריכה רכה צבעונית ובגודל סטנדרט (24/17) תעלה כ-7 עד 12 שקל
  • הדפסה של ספר 200 עמודים, על נייר חלק ומבריק (כרומו), בצבע מלא, בכריכה רכה צבעונית ובגודל סטנדרט (24/17) תעלה 40 עד 60 שקל
  • הדפסה של ספר 500 עמודים, על נייר רגיל (נטול עץ), בשחור לבן, בכריכה קשה סקאי, עם שלוש גלופות בעיצוב על כל העמוד, תעלה 20 עד 30 שקל
  • הדפסה של ספר 500 עמודים, על נייר חלק ומבריק (כרומו), בשחור לבן, בכריכה צבעונית עם לכה סלקטיבית – תעלה 20 עד 30 שקל
  • תוספות השבחה לספר כגון לכה סלקטיבית, הטבעת אלומיניום, הבלטה עיוורת, צבעי ספוט, קלאפות, מארז קרטון לסט, תוספת אפוד (נייר ציפוי לכריכה קשה) ועוד עולות 1 עד 3 שקל לספר כל אחת.

כריכה קשה מעלה את המחיר

פרסום הספר: פרסום הספר נקבע על פי הסכום שרוצים להשקיע. פשוט מאוד. הוא יכול לכלול יח"צ, פרסום בעיתונות, פרסום בדיגיטל, אירועים מיוחדים ועוד. כמובן שככל שנשקיע יותר בפרסום, נזכה ליותר חשיפה אך לאו דווקא נחזיר עלויות. זה יכול להתחיל בחינם ולהגיע לעשרות אלפי שקלים.

הפצה: ההפצה עצמה לא עולה כסף, אלא שהסוכנים גובים עמלות ומתחלקים בעמלות עם החנויות. האחוזים שנשארים לסופר הם 40%-60%, תלוי בביקוש לספרו. בספר עם ביקוש מאוד נמוך הסופר לא יראה אגורה.

ברקוד לספר: 46 שקל

מספר סידורי: 110 שקל

כמה עולה להוציא ספר דיגיטלי

הפקת ספר דיגיטלי פשוט, בלי עודף גרפיקה, קישורים וכדומה עולה בין 1500 ל-3000 שקל. עמלות החנויות 10%-30%, עברית מבית ידיעות אחרות בטווח הגבוה. זה המחיר בחנויות הדיגיטליות הגדולות הכולל הפצה בכמה חנויות דיגיטליות. אפשר גם במחיר נמוך יותר של 500-800 שקל לא כולל הפצה, בחנויות הקטנות יותר.

כמה עולה להקליט ספר

הקלטת ספר בקולכם באולפן מיועד לכך עולה 1,000-2000 שקל, תלוי באורך הספר. אפשר גם להוסיף קריין לפי שעה

כמה עולה לכתוב ספר

כתיבת ספר יכולה להיות ליווי בכתיבה, כתיבת צללים, כתיבת סיפורי חיים וכדומה והמחיר משתנה בהתאם.

ליווי ספר הכולל תכנון של הספר והעלאת רעיונות הכולל פגישה עולה 1000-3000 שקל

כתיבת סיפור חיים או כתיבת צללים, 60-200 שקל ל-250 מילה. לעיתים הליך הכתיבה כולל גם את כל הליך הפקת הספר בהתאם למחירים לעיל'

איך לשווק ספר

שיווק טוב של ספר מתחיל עוד לפני הוצאתו לאור, בניית הקהל, פרסום של חלקים ממנו כבר קודם, למשל ברשתות החברתיות, הודעה שאתם מתכננים להוציא ספר. אפשר לעשות גם טריילרים כמו בסרטים, מיזמי מימון המונים הם אסטרטגיה טובה לכך שכולם יודעים שאתם עומדים להוציא ספר. אבל צריך המון להשקיע בה.

הכירו את הקהל, מה הז'אנר שלכם, אילו קבוצות ברשתות החברתיות מתחברות אליו, מה הספרים האהובים עליהם, היו פעילים כדי שיידעו שאתם קיימים. היו נוכחים בעולם הקוראים והספרות, בהשקות, בבלוגים ובאתרים שסוקרים ספרות. שלחו להם את הספר שלכם. תתפלאו כמה פעמים אפשר למצוא אנשים שמוכנים לכתוב בכיף רק עבור הזכות לקרוא את הספר שלכם.

בשלב ראשון חלקו חינם אם זה הספר הראשון שלכם או אתם לא מוכרים. שיטה זו עובדת מצוין באמזון לחלק מהסופרים, תלוי באסטרטגיה. בצעו הגרלות ופרסמו אותן. היו ערים לאקטואליה, כך תוכלו לראות אם הספר שלכם רלוונטי לאירוע אקטואלי ותוכלו לקדם אותו יותר טוב הן בטלוויזיה והן ברשתות החברתיות. וכמו בכל תחום, דעו מי מובילי הדעה.

קדמו את הספר במבצעים, לשם כך צריך לדבר עם החנויות שיכניסו אותו למבצעים. גם כאן כדאי לשים לב אם יש אירוע שהספר שלכם מתאים עבורו. היו נוכחים בירידים, בקשו למכור את הספר בחנות. הרבה פעמים הנוכחות שלכם בחנות והקשרים שלכם עם המוכרים הם מה שגורם למנהלי החנויות לשים את הספר בקדמת הבמה.

ספרים אלקטרוניים – כל מה שצריך לדעת

אוהבים לקרוא? כמה זה עולה לכם?