חדשות    

כמה קומות מותר לבנות בדיזנגוף?

המועצה הארצית  תידרש להבהיר את החלטתה בנוגע לגובה הקומות המותר לבנייה במתחמים הנזכרים בתכנית הרובעים, ובעיקר בדיזנגוף

תוכנית רובע 3 בתל-אביב היא תוכנית שחלה על חלקים במרכז ומערב העיר, כולל רחוב דיזנגוף. בית המשפט לעניינים מינהליים קבע כי יש לקבל מהמועצה הארצית הבהרות בנוגע להוראות בנייה ברחוב דיזנגוף, תוך אפשרות לתיקון התכנית .

לגבי הרחוב הוגשה עתירה מנהלית שברחוב דיזינגוף בעיר תל אביב-יפו כי לא תהיה הבחנה בין מספר הקומות המותר כתוספת בנייה לבניין קיים, בין קטע הרחוב שבייעוד המסחרי לבין קטע הרחוב שבייעוד מגורים.

בתכנית רובע 3, אשר אישרה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, נקבעו הוראות לבנייה חדשה ולתוספות בנייה וכן למדיניות העירונית בכל הנוגע לזכויות בנייה מכח תמ"א 38.

העותרת לגבי הרחוב היא חברה יזמית המקדמת פרויקט לחיזוק ותוספת בנייה למבנה קיים בן 3 קומות, במקרקעין ברחוב דיזנגוף 27 בתל אביב, המיועדים למגורים. המבנה  באזור הכרזת אונסק"ו, ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם, שהכריז על חלקים ממרכז העיר תל אביב כעל אתר מורשת עולמית – המוכרים בשם"העיר הלבנה". בשל הבנייה הייחודית של "העיר הלבנה" ההכרזה  כללה התחייבות לשמירה על ערכיו האדרכליים של המתחם, תוך   שמירה על גובה הבנייה בהתאם לתכניות תקפות טרם ההכרזה  ואי-בניית מגרשים גדולים המייצרים נפחי בנייה חריגים וכיוצ"ב.

לתכנית הרובע הוגשו התנגדויות רבות  והוגשו בקשות רבות מצד הוועדה המקומית להבהרות. לפי המועצה הארצית, "ברחובות ראשיים, שבהם אנו רוצים לעודד עירוניות ואינטנסיביות עירונית וחזית אחידה, כמקובל היום בתכנון עירוני בעולם כולו, יש לאפשר להגיע לגובה אחיד….ברובע 3 עד 6 קומות וקומה חלקית, כפי שנקבע בתכנית המאושרת" וגם "ברובע 3, ברחובות דיזנגוף ובן יהודה, עד 6 קומות וקומה חלקית באזור ההכרזה".

לאחר החלטות המועצה בוצעו בתוכנית שינויים כך שלבסוף, התכנית המאושרת יצרה הבחנה בין מספר הקומות לבנייה במגרשים בייעוד מסחרי ברחוב דיזנגוף, לבין שאר הרחובות, כך שבחלקו בייעוד מגורים נקבע כי מותרת הקמת 4 קומות וקומה חלקית, לעומת החלק המסחרי והעיקרי של הרחוב שבו מותרת הקמת 6 קומות וקומה חלקית.

העותרת טענה כי ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית קבעה מפורשות כי יש לאפשר בכל רחוב דיזנגוף, שבתוך אזור ההכרזה, בנייה בגובה של 6 קומות וקומה חלקית, בין אם בבנייה חדשה ובין אם בתוספת על הקיים.

השופטת החליטה שלא קיימת כל התייחסות למקטע של רחוב דיזנגוף בייעוד מגורים בתחום ההכרזה. לפיה, מדובר בשאלת רוחב שראוי שתיבחן על ידי מוסדות התכנון אשר יאמרו את דברם באופן מפורש. לפיכך, ביקשה השופטת להחזיר את הסוגיה למועצה הארצית ולהבהיר את החלטתה בנוגע לגובה הקומות המותר לבנייה בכל אחד מן המתחמים הנזכרים בתכנית הרובעים, ובפרט: מה גובה הקומות המותר לבנייה באזור ההכרזה ברחוב דיזנגוף בבניה חדשה וכן בבנייה על קיים, הן בייעוד למגורים והן בייעוד מסחרי.

דיזנגוף סנטר עומד לקרוס?